ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

3 خرداد  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

در کنگره حزب عدالت و توسعه

نخست وزیر جدید ترکیه

از آستین اردوغان در آمد!

استانبول- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 

 

روز گذشته (یکشنبه) کنگره فوق العاده حزب عدالت و توسعه در آنکارا برگزار شد و "بن علی ییلدیریم" که روزنامه آلمانی بیلد در شماره امروزش وی را "نوچه اردوغان" معرفی کرد با 1405 رای از 1413 رای نمایندگان حاضر در کنگره به سمت دبیر اول حزب حاکم انتخاب شد و مطابق سنت حزبی، بلافاصله از جانب اردوغان به عنوان نخست وزیر جدید ترکیه معرفی شد.

نخست وزیر جدید ترکیه طی سخنانی به ضرورت تغییرقانون اساسی در جهت استقرار سیستم ریاستی اشاره کرد. یعنی همان هدفی که اردوغان دارد.

همزمان با انتخاب دبیرکل جدید، 25 نفر از 50 عضو کمیته مرکزی حزب که برخی از آنها وزنه های سنگین حزب بودند نیز تغییر کردند. گفته می شود این افراد به داود اوغلو نزدیک بوده اند. در میان این افراد می توان به "مولود چاوش اوغلو" وزیر امور خارجه و "نعمان کورتولموش" سخنگوی دولت اشاره کرد. پیش بینی می شود کابینه دولت جدید نیز به همین نسبت دستخوش تحول گردد و بر این اساس احتمال اینکه فرد دیگری پست ریاست وزارت امور خارجه را در دست بگیرد بسیار زیاد است. یکی از منش های سیاسیون وابسته به حزب عدالت و توسعه این است که پس از پایان مسئولیت سیاسی شان (که در اصل  بیشتر نوعی تصفیه درون حزبی بوده) همواره در بیاناتشان نوعی اظهار "وفاداری" به حزبشان می کنند. "بلند آرینچ" که یکی از سه بنیانگذاران حزب می باشد علیرغم اینکه به کنگره دعوت شده بود به بهانه شرکت در مراسم عقد فرزند یکی از دوستانش به کنگره نیامد. وی هرچند خود را هنوز به عنوان یک سرباز حزبی معرفی می کند ولی در مصاحبه ای پس از پایان کنگره اظهار داشت: "بر روی کارت دعوتم نماینده سابق مجلس نوشته شده بود. در حالیکه اینجانب سابقه 5 ساله ریاست مجلس و هفت ساله معاونت نخست وزیر (در دوره نخست وزیری اردوغان) را دارم."

 از نمونه های بسیار بارزتر می توان به "عبدالله گل" رئیس جمهور سابق و از دیگر سه بنیانگذار اصلی حزب اشاره کرد. از وی هم شفاها و هم کتبا بعنوان میهمان برای شرکت در کنگره دعوت بعمل آمده بود ولی وی نیز اجابت نکرد و در این کنگره شرکت نکرد. وی در پیامی به کنگره اظهار نوشت: " با توجه به بلای تروریسم و مشکلات عظیم سیاسی- اقتصادی درکشورمان امیدوارم کنگره حزب زمینه ای برای تحولات جدید بوجود آورد. چرا که ترکیه دیگر تحمل حتی یک دقیقه وقت کشی را ندارد."

نخست وزیر جدید "بن علی ییلدیریم" و خانواده اش صاحب 17 شرکت و 28 کشتی و دو کشتی تفریحی سوپر لوکس می باشند. گفته میشود ارقام اصلی بسیار بالاتر است. ماه گذشته خبرنگار روزنامه "سوزجو" چاپ ترکیه عکس پسرش "ارکان ییلدیریم" را حین بازی رولت در بزرگترین قمارخانه سنگاپور منتشر کرد. وی که صاحب چندین شرکت و کشتی می باشد جهت شرکت در یک نمایشگاه تجاری به سنگاپور رفته بود. 


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 3 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: