ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

6 خرداد  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

راهپیمائی 1968 تکرار می شود؟

فرانسه در انتظار

بزرگترین جنبش اعتراضی است!

 
 
 
 

با پیوستن سندیکاها و جنبش کارگری به جنبش عمومی مردم فرانسه علیه تصمیم دولت این کشور برای تغییر قانون کار فرانسه در انتظار اعتصاب های گسترده و فلج شدن خدمات شهری است.

کارگران پالا یشگاههای تصفیه نفت فرانسه کلیه ایستگاه های قطار؛ سرویس پست؛ دانشگاه ها و بخشی از کارکنان شرکتهای دولتی و خصوصی و غیره … با دعوت سندیکاهای کارگری به جنبش مبارزه علیه تغییر قانون کار پیوستند. فرانسه در انتظار اعتصابات متعددی در سراسر این کشور در روزها و هفته های آینده است.

حزب کمونیست فرانسه و نیروها و احزاب چپ و دمکراتیک در سازماندهی این اعتراضات نقش اساسی دارند.

حزب کمونیست فرانسه در بیانیه ای پشتیبانی خود را ازهمه نهادها و مؤسسات محلی، دولتی و خصوصی؛ سندیکای کارگران وغیره برای حضور در جنبش سراسری اعلام کرد. این حزب در اطلاعیه ای اعلام کرد:

جنبش مبارزه با تغییر قانون کار نه تنها دولت و شخص رئیس جمهور بلکه احزاب دست راستی را هم هدف گرفته است. احزابی که از این تغییر و از دولت حمایت کرده اند.

دولت بدون کوچکترین بحث مقدماتی با سندیکاهای کارگران برای تصمیمی که به زندگی و معاش وسیع ترین مردم کشور بستگی دارد پلیس و نیروی سرکوب به خیابان آورده و این نشان دهنده منطق دولت ونگرش آن به اعتراضات گسترده جامعه است. دولت فرانسه همان لایحه ای را برای تغییر قانون کار می خواهد به مردم و بویژه مزدبگیران تحمیل کند که در دوران  نیکلای سارکوزی رئیس جمهور سابق سعی شده بود به اجرا گذاشته شود و مردم جلوی آن را گرفتند. مردم جلوی این تغییر را مانند سال 2010 خواهند گرفت.

نیروهای چپ، بویژه طرفداران حزب سوسیالیست باید از این مبارزه و جنبش کنونی درس های لازم را بگیرند.

آنچه را که مطبوعات فرانسه در این روزها به آن اشاره می کنند جنبش عظیم دانشجوئی ماه می 1968 است که میلیونها تن از مردم فرانسه به آن پیوستند و اکنون می رود تا یکبار دیگر در فرانسه  تکرار شود.

. http://www.pcf.fr/88113


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 6 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: