ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

13 خرداد  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

اردوغان در انتظار

باد موافق از اروپا و یا روسیه

استانبول- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 
 

رئیس جمهور ترکیه "اردوغان" شبانه روز در حال سخنرانی در اقصی نقاط ترکیه است. شمار سخنرانی های او آنقدر زیاد شده که مردم کوچه و بازار هم از هم می پرسند چه خبراست؟ چرا رئیس اینقدر حرف می زند؟

صدای او در سخنرانی های اخیر در برخی لحظات به عربده بیشتر شبیه است تا سخن گفتن. روزی دو بار میتینگ برگزار می کند. حتی در ساعات دیر شب. از جمله تازه ترین سخنرانی اش در شهر ازمیر که پاسی از شب گذشته انجام شد.

تلویزیون دولتی شعار "رئیس جمهور اردوغان" توسط مستمعین سخنرانی های او را بارها پخش می کند. در دو هفته اخیر، هر کجا که ظاهر شده "بن علی ییلدیریم" نخست وزیر برگزیده اش را هم کنارش بوده است. از جمله در سفر اخیر به ازمیر.

اخیرا از "ادنان مندرس" بعنوان پدر معنوی خود اسم می برد. پدری که خود را در پناه خداوند و بتدریج برگزیده او معرفی می کرد و پس  از سقوط هلیکوپترش و جان سالم بدر بردنش توده های مردم ترکیه این ادعای او را وسیعا باور کرده بودند. اما سرانجام ارتش ترکیه علیه او کودتا کرد، دستگیر و اعدام شد و آب هم از آب تکان نخورد!

اردوغان در ازمیر علاوه بر آنکه دم خود را به دم ادنان مندرس گره زد، از آبادانی در دوران 13 ساله حضورش در قدرت (نخست وزیر و سپس رئیس جمهور) داد سخن میدهد و این که در دوران او آنقدر اتوبان در ترکیه ساخته شد که با تعداد اتوبان های ساخته شده در دولت های قبلی به رهبری حزب جمهوری خلق ترکیه قابل مقایسه نیست و مستمعین نیز که فدائیان سازمان یافته او هستند، به شعار "رئیس جمهور اردوغان" شعار "یا الله بسم الله الله اکبر" را افزوده اند.

سفرهای پیاپی و سخنرانی های بی وقفه اش اما دلائل دیگری هم می تواند داشته باشد. از جمله این که او از جایی احساس خطر کرده و به همین دلیل اخیرا از ضرورت شهید شدن هم سخن می گوید. ظاهرا تحولات عمیقی در موقعیت نیروها در سوریه در شرف وقوع است. تحولاتی که موقعیت اردوغان را تهدید می کند، در غیر اینصورت او نیاز نداشت که حتی شب ها نیز سفر و سخنرانی کند. در اروپا نیز گردونه سیاست به سود اردوغان نمی چرخد. قرار است در مجلس آلمان نسل کشی ارامنه توسط ترکیه عثمانی پیش کشیده شود و حتی سندی هم دراین ارتباط تصویب شود و این یعنی پاشنه آشیل اردوغان. کسی که در رویای احیای امپراطوری عثمانی غرق است، غافل از این که اروپائی ها از آن امپراطوری دلی پر خون و قبرستان هائی مالامال از کشته شدگان در جنگ با عثمانی دارند. اروپائی ها و بویژه آلمان با پیش کشیدن نسل کشی ارامنه اردوغان را زیر فشار گذاشته اند تا طرح اتحادیه اروپا برای تغییر قانون مبارزه با تروریسم که توجیه کننده جنگ با کردهای این کشور است را تغییر بدهد. این کشتار تبدیل به نسل کشی شد و پیش کشیدن کشتار ارامنه در پارلمان آلمان اشاره به همین ماجرا و پیامی است روشن به اردوغان. این پیام که اگر می خواهد به اتحادیه اروپا وصل شود و روادید سفر میان ترکیه و کشورهای اروپائی لغو شود باید شرط تغییر قانون مبارزه با تروریسم را مطابق خواست اتحادیه اروپا بپذیرد.

در ادامه همین تلاش ها و به در و دیوار زدن های اردوغان، ناگهان از روز گذشته او ساز تازه ای را کوک کرده تا به اروپائی ها دهن کجی کند. او ناگهان در جریان سفر به ازمیر، از در آشتی با روسیه در آمده و روز گذشته در یک مصاحبه خبری که خبرنگاران رسانه های ترکیه در آن حاضر بودند گفت:

«سقوط جنگنده روسی توسط نیروی هوایی ترکیه "یک اشتباه" بود. ترکیه دوستی روسیه را به خاطر خطای یک خلبان از دست داد. ما برای بازگرداندن روابط دوستانه با روسیه تلاش می‌کنیم. روابط دوستانه ترکیه و روسیه قربانی یک اشتباه در 24 نوامبر شد. من نمی دانم چرا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه راضی شد تنها به دلیل یک اشتباه روابط بسیار خوب میان دو کشور خراب شود.»

اردوغان در انتظار باد موافق برای به باد دادن گندم و جمع کردن دانه های از خوشه جدا شده است. فعلا بادی موافق خواست او نه از اروپا و بویژه آلمان می وزد و نه از روسیه!


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 13 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: