ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19 خرداد  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

انفجارها در ترکیه

به سود چه کسانی تمام می شود؟

استانبول- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 

 

صبح روز گذشته هفتم ماه ژوئن استانبول دو بار لرزید. یکی بر اثر زلزله طبیعی 4.5 ریشتری در ساعت 07:10 و دیگری بر اثر انفجار بمب در یکی از مرکزی ترین نقطه استانبول به نام "وزنه جیلر". این منطقه نزدیک به ساختمان مرکزی شهرداری استانبول و دانشکده فنی دانشگاه استانبول است و کمتر از یک کیلومتر پایین تر ساختمان مرکزی اداره پلیس و امنیت استانبول قرار دارد!

استاندار استانبول اعلام کرد در این انفجار 7 مامور پلیس ضد شورش و چهار شهروند جان باختند و 36 تن زخمی شدند که حال 3 تن از آنها وخیم است. گفته می شود یک اتومبیل در حال پارک و حاوی بمب به هنگام تعویض شیفت کشیک مامورین پلیس از راه دور منفجر شد. شدت انفجار به حدی بود که علاوه بر تبدیل مینی بوس ویژه پلیس به تلی از آهن، به ساختمان های همجوار و خصوصا یک مسجد 460 ساله (مسجد موسوم به "شاهزاده" از آثار معمار سینان) صدمات جدی وارد کرد.

روز گذشته یعنی ششم ماه مه  رجب اردوغان طبق معمول همیشگی اش در افتتاحیه مرکزی در استانبول شرکت و در سخنرانی اش با تاکید بر ضرورت تغییر قانون اساسی در راستای سیستم ریاستی به زمین و زمان تاخته بود. هر چند محل اقامت وی پایتخت آنکارا می باشد ولی بر حسب "قضا" در استانبول ماند و ساعاتی پس از انفجار صبح امروز در محل انفجار حضور یافت و با خونسردی ای که گویا اتفاقی نیفتاده اظهار داشت: "مراحل قانونی در خصوص 7 شهید و 4 شهروند کشته شده آغاز شده و به دنبال این اجساد به خانواده شان داده خواهد شد. برای ما این که کشته شدگان شهید شده اند و یا شهروند عادی هستند اصلا مهم نیست. این انسان است که شهید شده. باید این را بپذیریم که مبارزه با تروریسم  نبردی است که از هابیل و قابیل شروع و تا قیامت ادامه خواهد داشت."

انفجار دیروز به دنبال هفته ای بود که بحث مرکزی در سیاست ترکیه، مصوبه مجلس آلمان در خصوص تصویب نسل کشی ارامنه توسط دولت عثمانی بود. هرچند برخی از منابع این را به عنوان "پایان دوستی ترکیه با نزدیکترین متحدش" منعکس کردند ولی یاد آوری این نکته ضروری است که قبل از آلمان 28 کشور این نسل کشی را تائید کرده بودند و دولت کنونی ترکیه مشکل چندانی با آنها ندارد. تمامی تلاش اردوغان این است که با تکیه بر مصوبه اخیر مجلس آلمان این را تبدیل به یک مسئله ملی- میهنی کند که شاید از این راه برای خود پشتیبانی مردمی بیشتری مهیا سازد. خصوصا این که روز هشتم ماه مه آخرین مهلت دو هفته ای اردوغان در مورد تصویب دو هفته پیش مجلس در مورد الغای مصونیت سیاسی خصوصا وکلای مجلس حزب دمکراتیک خلق ها است و حتی عده ای از وکلای دو حزب جمهوریت خلق و حرکت ملی صدایشان بلند شده که چرا اردوغان تا این لحظه این مصوبه را تایید نکرده و برای آخرین روز نگه داشته؟

بر اساس قانون اساسی ترکیه مصوبات مجلس باید به تائید رئیس جمهور برسد. در صورت تائید مصوبه اخیر مجلس توسط اردوغان مصونیت سیاسی 148 نماینده لغو و پرونده شان به محاکم قضایی ارجاع خواهد شد و در صورت حکم این دادگاه ها مبنی بر مجرم بودن نمایندگی مجلس از آنها سلب و در مناطق انتخاباتی شان انتخابات جدید برگزار خواهد شد. گفته می شود که هدف اردوغان برگزاری چنین انتخاباتی جهت کسب حداقل 14 کرسی برای تصویب قانون اساسی مورد نظرش است.

انفجار دیروز را از زوایای دیگری نیز می توان دید.

1- اردوغان با توجه به پیشروی "قوای متحده دمکراتیک" در سوریه و خصوصا منطقه "منبج" که جرابلس را به بخش های تحت اشغال داعش مرتبط می کند خواهان حذف کردهای "یگان های مدافع خلق" است. اردوغان مدام بر طبل تروریست بودن قوای کرد پی. ی. د و ی. پ. گ می کوبد.

2- امروز (چهارشنبه) نشستی با حضور وزیر امور خارجه ترکیه در بروکسل در خصوص تروریسم برگزار خواهد شد و ترکیه در مورد تصویب ماده مورد درخواست اتحادیه اروپا در خصوص تعریف و سیاست ضد تروریستی اروپا مخالفت می کند.

3- ترکیه در این راستا امروز (سه شنبه) اعلام کرد در صورت عدم قبول اتحادیه اروپا مبنی بر لغو ویزای شنگن حاضر به قبول پناهجویان نخواهد شد. (که در این خصوص اتحادیه اروپا طرح های "ب" و "ج" اش را برای بایپاس کردن ترکیه اتخاذ کرده.)

صلاح الدین دمیرتاش از رهبران "حزب دمکراتیک خلق ها" انفجار امروز استانبول  را محکوم کرد. مسئولیت انفجار امروز در استانبول را "تاک" (شاهین های آزادی کردستان) بعهده گرفت. این گروه تا حدودی مجهول الهویه است گرچه خود را به نام "پ. ک .ک" معرفی می کند. پس از دو انفجار سال جاری در آنکارا و یک روز قبل از انفجار میدان تقسیم در استانبول "سرهات وارتو" از رهبران پ ک ک در قندیل به خبرنگار بی بی سی گفته بود که: هر چند گروه موسوم به "شاهین های آزادی کردستان" از نمادها و سمبل های ما استفاده می کنند ولی بین ما با آنها هیچ پیوندی وجود ندارد. آنها در اقداماتشان فرقی بین نظامی و شهروند قائل نیستند ولی این فرق برای ما بسیار مهم است. ما روش آنها را تقبیح می کنیم."
در این راستا برخی شواهد اشاره به دست های پنهانی تری می کند. در 31 ماه مه یعنی هفته گذشته در تویتر از جانب فردی این پیام نوشته شده بود: "تا 15 ماه ژوئن سه انفجار در استانبول روی خواهد داد. مسئولیت یکی را "تاک" (شاهین های آزادی کردستان) و مسئولیت دو انفجار دیگر را داعش به عهده خواهد گرفت."  و ضمنا امروز هفتم ماه ژوئن اولین سالگرد انتخاباتی است که پیروزش حزب دمکراتیک خلق ها بود و شکست حزب عدالت و توسعه.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 19 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: