ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19 خرداد  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

"آیت الله" جوان

وارد گود سیاست شده!
 
 
 
 

"عصر ایران" که آن را بازتاب دهنده بخشی از نظرات سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی میدانند، تفسیری را در باره موقعیت حسن خمینی منتشر کرده است. در این تفسیر اشاره شده به این که «آیت‌الله جوان» تصمیم گرفته است در کنار عالم دینی بودن یک کنش‌گر مهم سیاسی نیز بشود. او در خرداد 95 ابتدا تکلیف جریان (خط) امام را با مدعیانی چون احمدی نژاد که اعتقاد دارند در حال تبیین اندیشه‌های امام هستند روشن کرد و گفت:« چند وقت پیش بسیاری از جریانات سیاسی از بازخوانی خط امام گفته بودند، در این باره باید گفت کار شما ایرادی ندارد اما لطفا پیش از آن بگوئید که امام چند کتاب فقهی، اصولی، اخلاقی دارد؟ زیرا کسی که نام یک کتاب امام را نداند نمی تواند مدعی اجتهاد در تفکر ایشان شود و شناخت امام جز با شناخت فقه و فلسفه و عرفان و اصول ایشان ممکن نیست.» جریان‌هایی تنها بر اساس شنیده‌هایشان از امام تبدیل به تفسیرگر اندیشه امام شده‌اند و این در حالی است که امام خمینی را باید اول بر اساس نوشته‌ها و اصولش شناخت و بعد به سراغ سخنرانی‌ها و تاریخ شفاهی او رفت.

گام دوم را آیت الله جوان در جریان افتتاح مجلس خبرگان رهبری برداشت. او نه در جلسه افتتاحیه مجلس خبرگان شرکت کرد و نه در حرم امام به استقبال اعضای مجلس خبرگان به ویژه رئیس آن رفت.

آیت الله جوان در افتتاحیه دوره دهم مجلس شورای اسلامی شرکت کرد تا بیش از بیش نشان دهد از ماجرای عدم احراز صلاحیتش برای انتخابات مجلس خبرگان دلخور است.

نوه رهبر انقلاب گام سوم را در صدا و سیما برداشت. او که بعد از مدت‌ها به تلویزیون دعوت شده بود از همان ابتدا با کنایه سخن گفت و اشاره کرد:« از پشت دوربین هی به من اشاره می کنند کج و کوله نشین، بالاخره بعد از مدت ها تلویزیون ناپرهیزی کرده و ما را نشان می دهد. می خواهند خوب دیده شویم.» او در ادامه به سختگیری‌های سیاسی و اجتماعی اشاره می‌کند ومی‌گوید:«سفره انقلاب برای همه است. همه بنشینند اما جای دیگران را تنگ نكنند. بعضی قبل انقلاب در نهضت نبودند و موقع پلو آمدند سر سفره نشستند! دین فقط حجاب و نماز و روزه نیست، دین رعایت حق الناس است، دین عدم وجود فقر در جامعه است، دین اجازه یافتن افراد جامعه براى سخن گفتن آزادانه است. حکومت بدون رای مردم امکان بقا ندارد.» او در این گفت‌وگوی پرکنایه نوع تفکر سیاسی خود را مشخص کرد تا مشخص شود او در حال بازتعریف اندیشه‌های انقلاب از زبان یک خمینی است.

رفتن به وزارت خارجه و دیدار با ظریف دیگر گام سیاسی او در سال 95 بود. برای اولین بار بود که سید حسن دست به چنین کاری می‌زد. سید حسن به دیدار کسی رفت که منتقدان دولت او را عامل از دست رفتن دستاوردهای هسته‌ای ایران می‌دانند. سید حسن به دیدار او رفت و خطاب به وزیر خارجه گفت:« جامعه آقای ظریف را یك انسان بسیار سالم و صاف می‌داند، گرچه شاید تعبیر «دیپلمات صاف» متناقض به نظر برسد، چرا كه جامعه تا پیش از این فكر می‌كرد هر دیپلمات مقداری خرده شیشه دارد اما جامعه آقای ظریف را نسبت به خود صاف و در مقابل بیگانه توانمند اما مودب می‌داند». او حتی با ذكر خاطره‌ای از امام به نقل از آیت‌الله شیخ حسن صانعی در خصوص نحوه مواجهه ایشان با فحاشی‌ها، یادآور شد: تا وقتی ناسزا نشنوید كار پیش نمی‌رود؛ اگر فكر كنید با كنار گود نشستن و هورا و تشویق شنیدن به جایی می‌رسید اشتباه می‌كنید؛ حتی قهرمانان كلی با تحمل ضربات به قهرمانی رسیدند.»

این گام‌های سید حسن خمینی در سال 95 نشان می‌دهد که او می‌خواهد از جایگاه یک استاد صرف حوزه عبور کند و تبدیل به بازیگر مهم در عرصه سیاسی ایران شود. او در کنار جایگاه استادی حوزه علمیه، امروز یک کنشگر سیاسی نیز هست.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 19 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: