ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

24 خرداد  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

آنها که حق آب و گل دارند

ریش سفید های مطبوعات

در تلاش تاسیس انجمن پیشکسوتان

 
 
 
 
 

 

پیشکسوتان مطبوعات ایران که عمدتا بازماندگان حرفه ای مطبوعات پیش از انقلابند، این روزها می کوشند سرپناهی بنام "انجمن پیشکسوتان مطبوعات" برای خود دست و پا کنند. چند روزنامه نگار حرفه ای پیش از انقلاب برای این خانه درتلاش اند؛ از جمله "محمد بلوری" روزنامه نگار ورزیده و حوادث نویس برجسته ای که روزنامه کیهان خانه دومش بود. او که از چند حادثه بزرگ جنائی در ایران پیش از انقلاب، چند سناریو برای فیلم نوشتن و به کارگردان های مطرح دوران خود مانند کیمیائی و ملاپور سپرد.

در این روزها دو گفتگو و گزارش در باره این تلاش از سوی خبرگزاری های داخلی منتشر شده است. یک گفتگوی کوتاه با محمد بلوری پیشکسوت و گفتگوی دیگری با "رضا قویفکر" خبرنگاری که کنار دست محمد بلوری در کیهان بسیار آموخت. دست هر دو، مانند بسیاری از هم دوره هایشان از روزنامه های بعد از انقلاب کوتاه است. روز گذشته خبرگزاری ایسنا مصاحبه کوتاهی را در باره تلاش برای تاسیس انجمن پیشکسوتان مطبوعات با رضا قوی فکر سخنگوی این انجمن منتشر کرد. دراین مصاحبه قویفکر گفت:

پس از حدود دو سال بحث و تلاش و بررسی بالاخره به این نتیجه رسیدیم که باید به جایگاه روزنامه‌نگاران ارج نهاده و برای آنها قدر و قیمت قائل شویم. باید بتوانیم کاری انجام دهیم تا احترام و حقوق صنفی کسانی که یک عمر در مسیر آگاه کردن مردم کوشیده‌اند، حفظ شود.

اعضای هیات موسس انجمن پیشکسوتان مطبوعات عبارتند از محمد بلوری، بهروز بهزادی، علی‌اکبر قاضی‌زاده، هوشنگ اعلم، رضا قوی‌فکر، ابراهیم رستمیان، مسعود شهامی‌پور، مسعود مهاجر و مرتضی شادمانی. این افراد تصمیم گرفتند انجمی برای پیشکسوتان مطبوعات تاسیس کنند که پیشکسوتان بتوانند در آن مشکلاتشان را مطرح و تجربیاتشان را به نسل کنونی روزنامه ‌نگار منتقل کنند.

انجمن پیشکسوتان مطبوعات دستوری، دولتی و سیاسی نیست و زمینه آن صرفاً اجتماعی، فرهنگی و روزنامه‌نگاری است. پس از دو سال اساسنامه انجمن تهیه شد. هدف این انجمن ارج نهادن به جایگاه روزنامه‌نگارانی است که یک عمر در مسیر آگاهی‌بخشی مردم زحمت کشیده‌اند. به عنوان مثال آقای بلوری نقش استاد من را دارند. وقتی 40 سال پیش به روزنامه «کیهان» رفتم، ایشان از بزرگان تحریریه کیهان محسوب می‌شدند. فکر می‌کنم امروز از چنین کسی که حدود 60 سال در عرصه مطبوعات فعالیت داشته باید تکریم شود.

ایجاد فضا برای دیدار پیشکسوتانی که بیش از 30 سال در عرصه مطبوعات تلاش کرده‌اند، برگزاری جلسات تاریخ شفاهی مطبوعات، انتقال تجربه از پیشکسوتان به نسل‌ جدید روزنامه‌نگاران، ارتباط پیشکسوتان با دانشکده‌های روزنامه‌نگاری و همچنین کمک به تاریخ روزنامه‌نگاری از جمله اهداف اصلی انجمن پیشکسوتان روزنامه‌نگاری است. 

ما پیشکسوت کسی را می دانیم که حداقل 50 سال سن و 30 سال سابقه فعالیت در عرصه مطبوعات داشته باشد. در همین راستا هیاتی به نام ریش‌سفیدان مطبوعات متشکل از برخی اعضای هیات موسس را تشکیل دادیم تا اگر فردی ادعا کرد که 30 سال سابقه فعالیت در این عرصه دارد و مدرک مشخصی همچون بیمه برای ارائه را ندارد، صحت ادعای او را تشخیص دهند.

بنا بر آخرین تصمیم هیات موسس انجمن، قرار است سایتی راه اندازی شود که در آن افرادی که شرایط عنوان‌شده را دارند، برای عضویت در این انجمن ثبت ‌نام کنند. سپس ما با آن افراد تماس می‌گیریم و پس از بررسی‌های لازم آنها را به مجمع عمومی دعوت می‌کنیم. از بین افرادی که در مجمع عمومی حضور دارند، اعضای هیات مدیره که خود داوطلب شده‌اند، به رأی گذاشته می‌شوند؛ پس از آن هیات موسس کنار می‌رود و هیات مدیره کار را بدست می گیرد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 24 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: