ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

25 خرداد  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

اردوغان سخنگوی امت امپراطوری عثمانی شده

رویاهای مردی جاه طلب

که ترکیه را به ورطه سقوط می برد

استانبول- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 
 

 

شهرهای توریستی ترکیه در مهم ترین هفته های توریستی این کشور سوت و کور است. هتل ها و رستوران ها مگس می پرانند و رئیس جمهور این کشور "اردوغان" هنوز از نفس نیفتاده و ادای خرمگس را در می آورد.

بادی که در سوریه می وزد، به سود اردوغان و رویای او برای احیای امپراطوری عثمانی نیست. نه تنها بشار اسد روز به روز بیشتر تثبیت می شود و شهرها و مناطق مختلف این کشور از داعش پس گرفته می شود، بلکه جنگی خانگی در خود ترکیه رو به گسترش است. کردهای ترکیه از یکسو با ارتش این کشور می جنگند و در برابر یورش تانک ها و بمباران هوائی مناطق کردنشین از خود دفاع می کنند و از سوی دیگر در کنار کردهای سوریه علیه داعش می جنگند. منطقه مستقل کردستان سوریه عملا تشکیل شده است و کردهای ترکیه از پشت جبهه ای مهم برخوردار شده اند. پشت جبهه ای که روسیه نیز با ارسال مدرن ترین سلاح های جنگی از آن حمایت می کند. کردها عملا بخش مهمی از مرز مشترک سوریه و ترکیه را در کنترل خود گرفته اند.

در سیاست خارجی اردوغان سیر نزولی را طی می کند. درهای اتحادیه اروپا که قرار بود به روی ترکیه باز شود، نیمه باز هم نشد، مناسبات با آلمان که بیشترین حمایت را دولت آن از اردوغان می کند تیره شده و دولت آن کشور نیز زیر فشار پارلمان آلمان است تا در سیاست خود در برابر اردوغان تجدید نظر اساسی بکند. در امریکا نیز بادی به سود اردوغان نمی وزد. او به بهانه شرکت در مراسم مذهبی خاکسپاری محمدعلی کلی راهی امریکا شد اما میدانی برای مانور به او ندادند و دست از پا دراز تر به ترکیه بازگشت و حالا چهره ای اسلامی تر به خود گرفته و با شنلی که شبیه عباست در مجالس سخنرانی ظاهر می شود. نمایش هائی که سالها قذافی از خود نشان میداد و احمدی نژاد نیز به تقلید از او همین کار را در سفرهای استانی می کرد و لباس های محلی و گاه مذهبی می پوشید!

در داخل ترکیه، در درجه نخست وضع در حزب حاکم آشفته است. یعنی حزب عدالت و توسعه که فعلا چند فراکسیون علیه اردوغان در آن تشکیل شده است که یکی از آنها را رئیس جمهور سابق "عبدالله گل" رهبری می کند و دیگری را "داوود اوغلو" نخست وزیر برکنار شده.

در آمدی که از فروش نفت قاچاق سوریه به جیب خانواده اردوغان می رفت در آستانه قطع شدن است. داعش نمی تواند نفت عراق و سوریه را استخراج کرده و به ترکیه بفرستد. در آمد عظیم دولت از صنعت توریسم رو به خشک شدن است. طرح های توریستی متوقف شده، حتی ساختمان سازی که در سالهای اخیر پر رونق ترین فعالیت اقتصادی ترکیه بود راکد شده است.

 

وحشت از انفجار و مرگ حالا در دو شهر استانبول و آنکارا همه گیر شده است. حتی بازارها خالی از مشتری شده اند. محله "کاراکوی" که شبیه میدان توپخانه تهران بود در این روزها بسیار خلوت است. میدان "سلطان احمد" که مرکز خرید و گردشگری توریست ها در استانبول بود و یا سرای عثمانی و بسیاری از موزه ها که در این بخش شهر است بکلی خلوت است.

در کنستانتینوپولیس (و اسلامبول) یعنی همان میدان سلطان احمد که در گذشته شمار توریست های آن دو برابر اهالی ترکیه بود حالا خالی از توریست است و آه از نهاد مغازه داران در آمده است.

بازار خرید و فروش املاک چنان راکد است که الان شهروندان ترکیه کرایه کردن خانه و آپارتمان را به خرید آن ترجیح میدهند تا ببینند اوضاع چه می شود.

شاخص موسوم به "اندکس آسمانخراش" (که هم اکنون از شاخص های اضمحلال اقتصادهای  است) دیر یا زود تاثیراتش را نشان می دهد و هم اکنون آثارش  در ترکیه شروع شده است. رانت ساختمان سازی دولت نزدیک است!

امشب (دوشنبه شب) اردوغان بار دیگر بر صفحه تلویزیون ظاهر شده است. در یک مجمع اسلامی در حال سخنرانی بود. با لباس نیمه مذهبی. او بنام "امت اسلامی" سخن گفت، نه از جمعیت 78 میلیونی ترکیه که چند میلیون آن مسلمان نیستند. او مدعی شد که

"در امریکا محمد علی کلی را نشناختند! ما باید پیاممان را به اقصی نقاط جهان از جمله میانمار برسانیم. به عنوان ترکیه هرگز اجازه تشکل جدید در شمال سوریه را نخواهیم داد. (منظور دولت خودگران کردهای سوریه است) هیچ کس صبر ما را آزمایش نکند. ما تصمیم نهایی را برای آرمان های 2023  گرفته ایم. تمامی تهدید ها را دفع خواهیم کرد. ملت خود و تمامی جهانیانی که امیدشان را به ما بسته اند را سرفراز خواهیم کرد."

با شروع ماه رمضان سخنرانی های همیشگی اردوغان در انواع مراسم افطار ادامه  دارد.

او از جهانگشائی و احیای امپراطوری عثمانی می گوید، درحالیکه بودجه دولتی حتی برای نوسازی و تعمیر بناهای تاریخی آن امپراطوری هم در حساب دولت نیست. بعنوان نمونه تعمیر و بازسازی «گوبکلی تپه» که از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی ترکیه و قدیمی‌ترین معبد جهان محسوب می‌شود متوقف شده است.

روزنامه حریت نوشت «گوبکلی تپه» که در جنوب شرقی آناتولی ترکیه و شمال شهر «شانلی‌اورفا» قرار دارد قدیمی‌ترین معبد جهان است. این معبد اولین‌بار در سال ۱۹۹۵ توسط تیم پژوهشی متشکل از دانشمندان اهل استانبول و شیکاگو کشف شد. در منطقه «تپه گوبکلی» ۲۰ تپه باستانی کشف شده که قدمت کهن‌ترین آن‌ها به ۱۱ هزار و ۶۰۰ سال پیش بازمی‌گردد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 25 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: