ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

26 خرداد  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

اردوغان پیام آشتی

برای پوتین ارسال کرد

استانبول- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 

 

رئیس جمهور ترکیه که این روزها خود را به آب و آتش می زند بلکه از گرداب سیاسی که در آن افتاده خود را بیرون بکشد، به بهانه "روز روسیه" (تاسیس جمهوری فدرال روسیه پس از فروپاشی اتحاد شوروی) پیامی کتبی برای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ارسال کرد. او در پیام خود که خبرگزاری اسپوتنیک آن را منتشر کرده نوشت:

"بنام خلق ترک روز روسیهً را به مردم روسیه تبریک می گویم. همچنین آرزو می کنم در آینده ای نزدیک روابط بین ترکیه و روسیه به سطح شایسته اش  باز گردد."

نخست وزیر جدید ترکیه "بن علی ییلدیریم" نیز در پیامی مشابه خطاب به نخست وزیر روسیه "دیمیتری مدودف" نوشت:

"انتظار دارم که همکاری و روابط بین دو کشور بر اساس منافع مشترک خلق هایمان به سطح شایسته اش باز گردد. توسط شما برای همه روس ها آرزوی رفاه و سلامتی می کنم."

 

این نخستین پیام های رسمی از جانب عالی ترین مقام های ترکیه برای رهبران روسیه می باشد که  پس از سرنگون کردن جنگنده روسیه در مرز هوایی روسیه و ترکیه توسط یک فروند جنگنده ترکیه در ٢٤ نوامبر سال ٢٠١٥ صادر شده است.

روسیه در واکنش به سقوط هواپیمای نظامی اش در خاک سوریه روابط سیاسی و اقتصادی با ترکیه را به حد اقل رساند که در نتیجه آن ترکیه تاکنون از این بابت 15 میلیارد دلار ضرر دیده که حداقل  یک سوم آن به بخش توریسم ترکیه وارد آمده است.

فردای سرنگونی جنگنده روسیه توسط ترکیه اردوغان در مصاحبه ای مطبوعاتی گفت: "صبح  روز گذشته دو جنگنده که ملیتش مشخص نبود مرزهایمان  در منطقه یایلا داغی در استان حاتای ایجاد اخلال و تجاوز کردند. به مدت پنج دقیقه ده بار به این جنگنده ها اخطار داده شد و سرانجام یکی از آنها را بر اساس قوانین آنگاژمان سرنگون کردیم."

هر چند اردوغان مدعی عدم تشخیص ملیت جنگنده شده بود و این را از دلایل سرنگون کردن معرفی کرد ولی بخوبی می دانست که در منطقه مرزی استان "حاتای" بین ترکیه و سوریه هیچ جنگنده ای جز جنگنده های روسیه در حال پرواز نبود. حتی جنگنده های ارتش سوریه نیز در این منطقه نبودند. تنها کشوری که جنگنده هایش در این فضا پرواز می کرد مربوط به روسیه بود و اردوغان و نیروی هوایی اش بخوبی به این امر واقف بود!

هنگام اصابت موشک به جنگنده سوخوی روسیه "سرگئی آلکساندروویچ رومیانتسف" خلبان دوم هواپیما که خود را با صندلی اتوماتیک به بیرون پرتاب کرده بود و با شلیک افراد مسلح ترکمن تحت فرماندهی فردی از شهروندان ترکیه بنام "آلپ اصلان چلیک" کشته شد. هر چند اردوغان مدعی عدم تشخیص ملیت جنگنده سرنگون کرده اش شده بود ولی بی شک ملیت قاتل خلبان دوم بر همه و شخص وی آشکار بود. وی سپس بنا به حکم دادستانی شهر ازمیر در ماه مارس سال جاری  به جرم حمل سلاح دستگیر و پس از مدتی با حکم عدم پیگرد آزاد شد. بدنبال این حادثه سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه "ماریا زاخاراوا" در مصاحبه ای با یک سایت اینترنتی از آذربایجان به نام "haqqin.az''
ضمن اشاره به دستگیری و اعتراف آلپ اصلان چلیک به عنوان قاتل خلبان دوم جنگنده اظهار داشت:

"بررسی پرونده وی می تواند اولین گام در جهت عادی سازی روابط بین دو کشور باشد."    
وی به عبارتی خواهان محاکمه وی شده بود. در این خصوص برخی محافل خبری چنین نوشتند که گویا زاخاروا خواهان ارسال آلپ اصلان چلیک به روسیه است.

پس از سرنگونی جنگنده روسیه توسط دولت اردوغان شخص وی بارها صحبت از این کرد که "کسی از ما انتظار عذرخواهی نداشته باشد." ولی ظاهرا وی با پیام کتبی اخیرش به پوتین به نوعی تن به عذر خواهی داد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 26 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: