ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

7 اردیبهشت  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

یادداشت سردبیری

تفکیک خبرها از هم و هدف از بازتنظیم آنها 
 
 
 
 

1- همانگونه که خوانندگان پیک نت دقت کرده اند، ما در دو ستون سمت چپ و راست پیک نت، اخبار داخلی و خارجی و اخبار شهرستانها و از امروز اخبار هنری را از هم تفکیک کرده ایم و هر کدام را زیر عنوان خود منتشر کرده و می کنیم. هدف از این کار کاستن از لیست بلند اخبار و همچنین هموار ساختن یافتن اخبار برای خوانندگانی است که شاید حوصله مرور همه عناوین اخبار را نداشته باشند تا اخبار مورد نظر خود را پیدا کنند. ما همچنان در پی تکمیل این طرح هستیم که نتایج آن را در دو ستون یاد شده مشاهده خواهید کرد.

2- انتظار آمار خوانندگان مطالب پیک نت روی کانال تلگرام و فیسبوک پیک نت را در ستون دست راست صفحه همچنان ادامه خواهیم داد. ضرورت انتشار این آمار در درجه نخست آنست که هم ما و هم شما با سمت گیری ذوق و سلیقه خوانندگان اخبار و تفسیر کوتاه آنها آشنا می شوید و از سوی دیگر گام به گام مشخص تر می شود که چه شمار از ایرانی ها به خبر تفسیرهای پیک نت علاقمند هستند. همانگونه که مطلع هستید ما، بر خلاف اکثریت نزدیک به مطلق سایت های فارسی زبان اخبار را از روی روزنامه ها و خبرگزاری های داخلی کپی نمی کنیم و زنجیره ای منتشر نمی کنیم، بلکه اخبار را با سمت گیری سیاست پیک نت انتخاب کرده، کاملا خلاصه کرده و نکات خبری آن را بیرون کشیده و طبق اصول خبر نویسی؛ آنها را باز نویسی و تنظیم می کنیم و برای هر کدام از آنها عنوان انتخاب می کنیم. کسانی که اخبار روزنامه ها و سایت و خبرگزاری های داخلی را مرور می کنند، بخوبی متوجه پر نویسی، تکرار جملات و بولتن نویسی می شوند. در حقیقت نیز بسیاری از خبرگزاری های داخلی، بولتن روابط عمومی وزارتخانه ها و ارگان های نظامی را منتشر می کنند و نه خبر. یعنی خبر را از متن یک مصاحبه یا یک گزارش رسمی و ارسالی برای خبرگزاریها و روزنامه ها بیرون نمی کشند و آن را برابر چشم خواننده قرار نمیدهند، بلکه خواننده در لابلای پر نویسی های آنها خود باید خبر و نکات عمده و اصلی را پیدا کند. بویژه که اساسا اصول و اسلوب خبرنویسی رعایت نمی شود که این بیشتر ناشی از نداشتن تجربه، نداشتن تحصیلات روزنامه نگاری، نبود ویراستاری و اشکالات و نواقص دیگری است که رسانه های ایران از آن رنج می برند و طی تمام سالهای تاسیس جمهوری اسلامی، ورزیده ترین روزنامه نگاران به حاشیه رانده شدند و امکان انتقال تجربه آنها به نسل کنونی فراهم نشد. این کمبود چنان است که گاه هنگام مرور اخبار مربوط به حوادث، جنایات، سوانح جاده ای و دهها نمونه دیگر انسان دچار افسوسی عمیق می شود.

این نکات را ما بارها در لابلای مطالب و اخبار که بازتنظیم کرده ایم یادآور شده ایم، اما در جمهوری اسلامی این تنها رهبر نیست که گوشش بدهکار هیچ توصیه ای نیست و به هیچکس حساب پس نمیدهد، این سر گندیده ماهی به دم رسیده و حتی گردانندگان خبرگزاری ها و مطبوعات جمهوری اسلامی نیز گوششان بدهکار نیست و اندک باقی ماندگان نسل روزنامه نگاران قدیمی را حداقل بعنوان مشاور دعوت به همکاری نمی کنند تا از آنها بیآموزند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 7 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: