ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

11 اردیبهشت  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

آنچه امروز گوندولیزا رایس می گوید

مصاحبه وزیر خارجه بوش

و انگیزه های سپاه از انتشار آن 
 
 
 
 

 

در روزهای اخیر، بخش هائی از گفتگوی آخرین وزیر خارجه دولت جورج بوش "کاندولیزا رایس" روی شبکه اینترنت قرار گرفته و جلوتر از دیگران، خبرگزاری فارس آن را منتشر کرده است. انگیزه خبرگزاری فارس از انتشار این گفتگو، با توجه به وابستگی اش به سپاه و جنگ طلبان مخالف برجام، آشکار است: "ایجاد فضای جنگی؛ مخالفت با سیاست های دولت روحانی در زمینه روابط خارجی و حتی مذاکره با امریکا بر سر همه مسائل مورد اختلاف دو کشور و دفاع از ضرورت فضای امنیتی در کشور به بهانه خطر تهاجم امریکا به ایران." همین سیاست و اهداف را ما در سخنرانی های همزمان برخی فرماندهان سپاه نیز در روزهای اخیر خوانده و شنیده ایم. از جمله سخنرانی سرتیپ عظیم ابراهیم پور جانشین قرارگاه خاتم الاوصیا که هشتم اردیبهشت در مراسم اختتامیه اردوهای راهیان نور در دانشگاه فردوسی مشهد ایراد شد. او گفت:

«اگر کوچک‌ترین حرکتی و اتفاقی بیفتد تمام نقاط مهم آمریکا را که شامل یک هزار و ۲۰۰ مکان شناسایی شده است در کمتر از ۴۸ ساعت از بین می‌بریم. قدرت سایت‌های موشکی ایران الان به‌ حدی رسیده که می‌توانند در کمتر از ۸ دقیقه تل‌آویو را با خاک یکسان کنند.»

سیاست خبرگزاری فارس برای انتشار گفتگوی خانم رایس ادامه همین سخنان سرتیپ ابراهیم پور است. آنها بی جهت و به یکباره یاد حمله به ایران نیفتاده اند. آن هم در زمانی که رئیس جمهور امریکا در نامه به رهبر و حسن روحانی اعلام آمادگی برای مذاکره بر سر همه مسائل مورد اختلاف دو کشور کرده است. این نوع ادعاهائی که آخرین آن را از دهان سرتیپ ابراهیم پور خواندید، با هدف کمک به پیروزی "ترامپ" نامزد نیمه فاشیست ریاست جمهوری امریکا از حزب جمهوریخواه بیان شده و بدون لحظه ای تردید، جنجال سازی جهانی و بازگشت "ایران هراسی" و شکست سیاست خارجی دولت هدف از آنست، والا هیچ آدم بی مغزی چنین مزخرفاتی را در یک سخنرانی نظامی بر زبان نمی آورد.

اما نکته دوم.

در زمان ریاست جمهوری جورج بوش، پیک نت یگانه سایت خبری بود که اخبار مربوط به نزدیک شدن حمله نظامی و یا ضربه نظامی امریکا به ایران را پوشش خبری میداد. در میان افراد و سایت هائی که حالا گفتگوی خانم رایس را پوشش خبری میدهند، بسیار بودند کسانی که می گفتند "پیک نت جنجال میکند و اصلا حمله ای در کار نیست" و البته پیک نت به سیاست پوشش خبری این خطر ادامه داد و در چند یادداشت مستقل نیز نوشت که " ما زیر بار این فشار نمی رویم و خطر حمله به ایران را جدی تلقی می کنیم. مهم آنست که قبل از حمله، خبر و هشدار آن را پوشش خبری بدهیم، نه آن که بعد از حمله، مانند بسیاری از ابن الوقت ها در رسانه های فارسی زبان مفسر حمله شویم!"

 

اما، نکاتی از گفتگوی خانم رایس که با ماهنامه "عصر اندیشه" انجام شده و خبرگزاری فارس با ستایش از اندیشه های داهیانه علی خامنه ای در امریکا شناسی و جنگ شناسی و گنجاندن دیدگاههای جنگ طلبان سپاه و بیت رهبری در لابلای جملات، آن را منتشر کرده است:

 

کاندولیزا رایس می گوید:

 

« تعلل‌های «جورج بوش» باعث شد تا جنگ علیه ایران روی ندهد وگرنه تمامی پازل این جنگ چیده شده بود. همه شرایط مهیا بود تا جنگی تمام عیار علیه ایران روی دهد. به نظر من ایران کشوری تروریستی است. البته شاید به‌کار بردن این لفظ در شرایط فعلی هوشمندانه نباشد. این واژه را بوش انتخاب کرد و در زمان خودش هم به نظرم کار اشتباهی نبود، ولی امروز باید هوشمندانه‌ تر عمل کرد. بوش در نظر داشت که در دوران ریاست‌جمهوری احمدی نژاد طرحی همه‌جانبه را اجرا کند و سیستم سیاسی ایران را از داخل محک بزند. اما الان معتقدم آمریکا نباید از سیاست‌های قدیمی خود علیه ایران استفاده کند. باید نوع برخوردها با توجه به شرایط بازبینی شود. من البته هنوز هم معتقدم که جنگ نظامی علیه ایران بسیار بهتر و معقولانه‌تر از راهی بود که جورج بوش در مقابل ایران انتخاب کرد. سیاست بوش در قبال ایران استراتژی کثیفی بود که هیچ نتیجه‌ای در برنداشت. بوش تمام فکر و ذکرش این بود که هزینه جنگ زمینی علیه ایران بسیار بالاست و شاید آمریکا توان پرداخت این هزینه را نداشته باشد، ولی در حال حاضر به نظر من آمریکا هزینه بیشتری در ازای تعلل خود در برابر ایران پرداخت می‌کند.

من قویاً معتقدم که ایران به هیچ عنوان کشور قابل اعتمادی نیست. در مورد اوباما هم باید بگویم او هم دارد همان اشتباهات قبل را با کمال افتخار تکرار می‌کند. شاید بسیاری از آمریکایی‌ها در آن زمان تعجب کردند وقتی که من برای اولین‌بار ایران را «محور شرارت» در جهان خواندم. اکنون هم علیرغم انتقادهای زیادی که به من شده همچنان به این انتخاب خود اصرار دارم. من همچنان به «نقشه خاورمیانه بزرگ» اعتقاد دارم و باور دارم که نقشه خاورمیانه بزرگ می‌تواند بسیاری از مشکلات آمریکا را در مختصات ژئوپلیتیکی تغییر دهد، ولی با وضعیت ایران امروز پیاده کردن این طرح بسیار مشکل است. »


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 11 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: