ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

13 اردیبهشت  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

آگاهی از ابعاد ضربه اقتصادی

که به صنعت توریسم در ترکیه وارد شده

استانبول- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 

 

اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای ایجاد هیجان و گرفتن رای رفراندوم قانون اساسی و در اختیار گرفتن قدرت سلطنتی به شهرهای کوچک و حتی روستاهای ترکیه برای سخنرانی سفر می کند. بلا استثنا روزی نیست که به بهانه ای خصوصا در مراسم گشایشی خودنمایی نکند. حتی روزانه سه نوبت سخنرانی و در هر سخنرانی مایه های اسلامی سخنرانی هایش را بیشتر می کند. در سال 2008 صحبت از انتقال بانک مرکزی به استانبول راه انداخته بود وچه بسا بزودی استانبول را پایتخت اسلام اعلام کند. با صدایی بلند و تهدید آمیز سخن می راند و مردم عادی خصوصا در مناطق روستایی و شهرستان ها با دهان باز به سخنان او گوش میدهند. او نیاز به رای برای تداوم سیاست متوحشانه و شدیدا محافظه کارانه اقتصادی اش دارد.

اما در شهرهای بزرگ وضع به گونه دیگری است. نگرانی از سمت و سوئی که ترکیه برده می شود روز به روز بیشتر می شود. بویژه که وضع اقتصادی خوب نیست و جلوتر از همه بخش های اقتصادی، این صنعت توریسم ترکیه است که بشدت ضربه خورده است. فصل توریسم فرا رسیده اما هتل ها خالی است و رستوران های سواحل چند دریای ترکیه خالی تر. برای آن که یک برآورد اولیه از این وضع داشته باشید بد نیست بدانید که برای مثال، اکنون شما می توانید با 300 یورو یک هفته را در بهترین هتل های سواحل ترکیه بگذرانید. سه وعده غذا و سرویس نا محدود با مشروبات الکلی.  به قول ترک ها "همه چیز داخل" باضافه رفت و بازگشت با  هواپیما.

با 300 یورو تا سال های گذشته، حتی با اتوبوس نمی شد خود را به سواحل ترکیه رساند و در یک هتل درجه دو برای سه روز اقامت کرد. حالا با هواپیما و در بهترین هتل، با سه وعده غذا می توان یک هفته در ساحل دریای اژه ( منطقه بودروم که به بوری هیلیز ترکیه معروف است) گذراند.

دل هتلداران و آژانس های توریستی خون است، بویژه هر روز هم یک خبر تازه منتشر می شود که این وضع را بدتر می کند. از جمله، هفته گذشته امریکا به شهروندان امریکائی توصیه کرد که بدلیل احتمال اقدامات تروریستی به شهرهایا جنوب غرب ترکیه ( از جمله همین بودروم در ساحل دریای اژه) و منطقه ازمیر سفر نکنند. همان روز اعلام این خبر قیمت همه چیز در مناطق توریستی جنوب غرب ترکیه تا 60 درصد سقوط کرد.

و باز برای اینکه حساب دستتان بیاید بد نیست بدانید که 1300 هتل در مناطق توریستی ترکیه با قیمت هائی که هرگز تصور نمی شد به فروش گذاشته شده و آگهی آنها در مطبوعات منتشر می شود.

این محاسبه ساده را برایتان می کنم:

به فرض هر هتل 100 اتاق داشته باشد. 1300 هتل می شود 130 هزار اتاق و به فرض 6 ماه فصل توریستی به ازای یک هفته اقامت در اتاق های این 1300 هتل می شود حدودا 3.500.000  اتاق. و اگر دو نفر در هر اتاقی اقامت کنند می شود 7.000.000 نفر و اگر هر توریست فقط 500 دلار بپردازد می شود 3.5 میلیارد دلار. این تازه مربوط به هزینه هتل است و توریست ها تقریبا همین مقدار را صرف خرید می کنند. و از طرفی با توجه با اینکه هتل های فعال با ظرفیت کمتر از پنجاه درصد فعالیت می کنند این رقم به بیش از 15 میلیارد دلار می رسد. 

این نمونه را حالا تعمیم بدهید به تمام هتل ها و رستوران ها و سواحل توریستی ترکیه تا حساب کاملا بیاید دستتان و بدانید ضربه اقتصادی که به صنعت توریسم ترکیه خورده چه ابعادی دارد.

این ضربه براثر سیاست دولت ترکیه در حمایت از داعش، دخالت نظامی در سوریه، سرازیر شدن سیل پناهجویان فراری از جنگ سوریه و عراق و جنگ ارتش ترکیه با کردهای این کشور به اقتصاد ترکیه وارد شده است. در میان چند انفجاری که گفته می شود حتی دست خود دولت در آن بود تا سیاست سرکوب کردهای ترکیه را توجیه کند و احزاب طرفداران کردها در پارلمان این کشور را محدود وضع را چنان وخیم کرد که حالا دولت های اروپائی و حتی امریکا به اتباع خود توصیه می کنند برای تعطیلات به ترکیه نروند و پیش از آنها، روسیه درهای نعمت توریستی را به برقراری مجدد مقررات ویزا و هشدار به روس ها برای نرفتن سفرهای تفریحی و توریستی به ترکیه، روی این کشور بست.

با تیرگی مناسبات سیاسی و اقتصادی روسیه و ترکیه، اکنون دهها هزار خانه ویلائی متعلق به روس ها در ترکیه خالی مانده است. خانه هائی که در سالهای اخیر در بهترین سواحل ترکیه ساخته شده و متعلق به روس هائی است که یا مناسبات تجاری با ترکیه داشتند و یا ثروتمندان روسی بودند که در سواحل ترکیه خانه های گرانقیمت ویلائی برای خود ساخته بودند.

از آنجا که ایرانی ها در سالها اخیر بیشتر با ساحل آنتالیای ترکیه آشنائی پیدا کرده اند، کافی است برای آنها بنویسم که با  کمتر از نصف قیمت های سال گذشته می توانند در هتل های آنتالیا یک هفته استراحت کنند.

مسئله توریسم و ضربه اقتصادی که از این طریق به اقتصاد ترکیه خورده فقط در خالی ماندن هتل ها و خالی ماندن میز رستوران های ساحلی نیست. به معنای خرید توریست ها در بازارهای ترکیه هم نیست. صدها شرکت مواد غذائی و لبنیاتی، صدها کارخانه و شرکت تولید دستمال و حوله و لوازم بهداشتی و صدها کارخانه و شرکت تولید کننده ظرف های آلومینیومی و یکبار مصرف و هر وسیله و خوراکی دیگری که فکرش را بکنید و به نوعی در ارتباط با توریسم ترکیه بوده ضربه دیده است. ضربه ای که با گنجانده شدن کلمه "الله" و "اسلام" در قانون اساسی جبران نمی شود و درواقع الله و اسلام برای مردم نان و آب نمی شود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 13 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: