ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

14 اردیبهشت  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

امتیازی که پناهجویان برای ترکیه به ارمغان آوردند

ویزای سفر میان اتباع ترکیه

 به اتحادیه اروپا لغو می شود؟

 
 
 
 
 

فردا 4 ماه مه روز سرنوشت سازی برای کشور و اتباع ترکیه در خصوص سفر بدون روادید به حوزه شنگن است. در این روز "کمیسیون اتحادیه اروپا" سومین و آخرین گزارش خود را برای لغو ویزا میان اتباع ترکیه و اتباع اروپا برای سفر متقابل را ارائه خواهد داد.

ترکیه برای لغو ویزای اتباع خود به اتحادیه اروپا (شنگن) باید 72 ماده را مراعات کند. این مواد شامل برخی خواست های اتحادیه اروپا در زمینه تغییرات و اصلاحات در قوانین مربوط به مهاجرت و گذرنامه و خصوصا قبول و اجرای قرارداد استرداد پناهجویانی است که از طریق خاک ترکیه بصورت غیر قانونی وارد کشورهای اتحادیه اروپا شده اند. تا کنون حدود 60 شرط از 72 شرط به تصویب پارلمان ترکیه رسیده و روز چهارم ماه مه پارلمان این کشور برای چند بند دیگر قرار است تصمیم بگیرد که حدس زده می شود شمار دیگری از شروط اتحادیه اروپا تائید و تصویب شود.

محدودیت هائی که دولت ترکیه در دوران اخیر علیه مطبوعات و آزادی برخی احزب این کشور اعمال کرده با اعتراض کشورهای اروپائی روبروست و در همین ارتباط انگلستان به وضوح به احتمال عدم موافقت کمیسیون اتحادیه اروپا بعنوان اعتراض به این امر اشاره کرده است. هرچند نظر نهایی "کمیسیون اتحادیه اروپا" تعیین کننده است نه انتقاد انگلستان.

اتحادیه اروپا پاشنه آشیلی هم در این خصوص دارد که مربوط به "قرارداد استرداد پناهجویان غیر قانونی" (که در متن قرار داد به آنها "پناه جویان اقتصادی" گفته می شود) به ترکیه است و در واقع "حذف روادید" و "استرداد پناهجویان" به نوعی در گرو یکدیگر قرار گرفته اند.

اساس "طرح استرداد پناه جویان" بر این اصول است:

1- تمامی پناهجویانی که از طریق ترکیه به کشورهای اتحادیه اروپا رفته اند به ترکیه مسترد خواهند گشت.

2- هزینه استرداد به عهده اتحادیه اروپا است و مخارج پناه جویان در کمپ های ترکیه و انتقال آنها به کشور مبدا با کمک های مالی اتحادیه اروپا انجام خواهد شد.

3- طرفین سه سال پس از تصویب "قرار داد استرداد" آغاز به قبول پناهجویان خواهند کرد.

4- پناهجویانی که از مرزهای شرقی وارد ترکیه شده اند و هم اکنون در ترکیه هستند بر اساس "معاهده 1951 ژنو" تحت عنوان "محدودیت جغرافیایی" از جانب ترکیه به عنوان "مهاجر" پذیرفته نخواهند شد و مشمول استرداد به هیچ کشوری نمی شوند و اداره مهاجرت سازمان ملل متحد به وضعیت نهایی آنها رسیدگی و تصمیم خواهد گرفت.

در این بند نامی از کشوری برده نشده ولی قاعدتا منظور از مرزهای شرقی پناه جویان ایرانی و ارمنی هستند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 14 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: