ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

18 اردیبهشت  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

سخنرانی بعیدی نژاد عضو تیم مذاکرات اتمی

آزمایش موشکی نباید با

تبلیغات سیاسی- رسانه ای باشد

 
 
 
 

 

بعیدی نژاد عضو تیم مذاکرات اتمی در یک جلسه سخنرانی و پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه امام صادق شرکت کرد و نکته بسیار مهمی را در ارتباط با آزمایش های موشکی سپاه مطرح ساخت. این که هیچ نیاز نیست اینگونه آزمایش ها با جنبه های تبلیغاتی و رسانه ای انجام و مطرح شود. مگر در همه دنیا وقتی از این نوع آزمایش ها می کنند دست به اینگونه تبلیغاتی می زنند که در جمهوری اسلامی با  اهداف سیاسی رایج شده است؟

بعیدی نژاد ابتدا در باره مذاکرات اتمی گفت:

برای ورود به یک مذاکره دو جانبه یا مذاکرات بین المللی ابتدا هر کشوری با توجه به منافع خود تصمیم به مشارکت و یا عدم مشارکت در چنین مذاکراتی می گیرد. بعد از عبور از این مرحله از تصمیم گیری، در صورت تصمیم به شرکت در مذاکرات، یکی از آفت های مهم مذاکرات، پیش داوری نسبت به سرانجام مذاکرات است. این پیش داوری دو حالت دارد یا آنکه مذاکره کنندگان قصد آن داشته باشند که فقط بصورت صوری در مذاکرات شرکت کنند ولی اعتقادی به موفقیت مذاکرات نداشته باشند (شیوه ای که جلیلی و تیم مذاکرات اتمی در زمان احمدی نژاد داشتند) و در واقع بدنبال شکست مذاکرات باشند، یا آنکه پیش داوری آنها بر عکس، ورود به مذاکرات با هدف موفقیت صد در صد مذاکرات و حصول توافق فارغ از محتوای توافق حاصل از مذاکرات باشد.

هر دوی این رهیافت ها غلط است. رهیافت صحیح آنست که وقتی کشور تصمیم به ورود به مذاکره گرفت، مذاکره کنندگان تمامی تلاش خود را معطوف به پیشبرد منافع کشور نمایند. کشور نیز طبیعی است که نتیجه را تابع محتوای توافق نهایی که نتیجه مذاکرات است بداند. اگر محتوای توافق منطبق با منافع ملی نبود و طرف های مذاکرات حاضر به پذیرش خطوط قرمز نظام نبودند مذاکرات با شکست و اگر بر عکس طرفهای مذاکرات حاضر به پذیرش اصول و خطوط قرمز کشور بودند، مذاکرات میتواند موفق باشد. در مذاکرات هسته ای این مراحل با همین رهیافت صحیح طی شد.

بعد از تصمیم نسبت به ورود به مذاکرات توسط نهادهای عالی تصمیم گیری در کشور، تمام این دو سال و نیم صرف این شد که ببینیم آیا میتوانیم به توافق برسیم یا نه و برای اینکار باید طرفهای مقابل خطوط قرمز نظام ما را می پذیرفتند. ما تا روزهای آخر هم واقعا نمی دانستیم که آیا مذاکرات موفق خواهد شد یا نه، چون ملاک برای ما حفظ اصول نظام بود. هیچ اعتقاد و یا دستورالعمل سیاسی نداشتیم که مذاکرات به هر قیمتی باید موفق باشد. آقای دکتر روحانی خود بیش از همه بر این امر تاکید داشتند و هیچگاه به کمتر از حفظ حقوق کشور رضایت نمی دادند. امروز در مرحله پسابرجام هم همین شرایط صادق است. عده ای مترصد هستند که با مواجه شدن با هر کندُی در اجرای برجام اجرای برجام با شکست روبرو شود و ممکن است عده ای هم باشند که بخواهند اجرای برجام تحت هر شرایطی حتی با نقض تعهدات طرف مقابل و به هر قیمتی ادامه یابد. این رهیافت نیز نادرست است. ما رفتار طرف های مقابل خود را کاملا رصد می کنیم و در صورت نقض عهد از سوی آنها بی شک اقدام متقابل را اتخاذ خواهیم نمود.

برای تشخیص موارد نقض عهد طرفهای مقابل ساز و کاری در کشور پیش بینی شده است که همان هیات عالی نظارت بر برجام میباشد. این هیات عالی تمام تحولات را دقیقا رصد میکند و بی شک وقتی با موارد نقض عهد روبرو شد، این نقض عهد از سوی طرفهای مقابل را اغماض نخواهد کرد و عکس العمل مناسب را نشان خواهد داد.

اما در برنامه موشکی. موضع اساسی ج.ا در خصوص توسعه برنامه موشکی آنست که این موضوع هیچ ارتباطی با برجام ندارد و این موضع امروز به صراحت از سوی طرف های مقابل هم به آن اذعان شده است. بر این اساس تحریم هایی که آمریکا در اقدام علیه آزمایشات موشکی کشورمان نسبت به برخی اتباع ایران بعد از آزمایشات موشکی اخیر وضع کرد نیز با وجود آنکه مورد مخالفت صریح کشور ما قرار گرفته است، اما از نظر بنده بعنوان یک کارشناس نقض برجام نیست. البته اگر هیات عالی ناظر بر اجرای برجام این تحریم ها را نقض برجام تشخیص دهد، قطعا همه باید اطاعت کنیم و یکپارچه با نقض برجام از سوی طرف دیگر مقابله کنیم. درهمین چارچوب باید توجه نمود که توسعه برنامه موشکی کشور از اهدافی است که همه ما بعنوان یک هدف ملی از آن دفاع می کنیم اما چگونگی رسانه ای کردن و یا رسانه ای نکردن و نوع اطلاع رسانی مربوط به انجام آزمایشات موشکی، خود امری تخصصی است که تصمیم آن با مراجع عالی نظامی و امنیتی کشور است. سیاسی کردن اینگونه مسائل به سود منافع کشور نمی باشد. ما باید به تصمیمات نهادهای عالی کشور اعتماد کنیم.(نقل از خبرگزاری "ایرنا")


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 18 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: