ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19 اردیبهشت  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

اردوغان برای حکومت استبدادی

روی اسب "ترامپ" شرط بسته!

استانبول- بهزاد دولت آبادی 
 
 
 
 

 

چنین به نظر می رسد که اردوغان پس از حذف نخست وزیر ترکیه از صحنه حکومتی بر تعداد سفرهای استانی و شهرستانی اش افزوده است. وی روز گذشته در شهرستان "مالاتیا" در عرض 3 ساعت دو بار سخنرانی کرد. یکی از سخنرانی ها برای مردم بود و دیگری در تالاری برای افراد برگزیده شهر. در این تالار پس از پیام های سیاسی اش چند جمله ای هم به مناسبت 8 ماه مه (روز مادر) سخن گفت و بر ضرورت بوسه بر کف پای مادر تاکید کرد. با توجه به اینکه آن سالن یکی از مراکز عقد و ازدواج است اردوغان اظهار امیدواری کرد بر تعداد ازدواج ها و فرزندها افزوده شود. او همه این مقدمات را از بوسه بر کف پای مادر تا توصیه به ازدواج و بچه دار شدن چید تا برسد به مسئله حذف ویزا برای سفر اتباع ترکیه به اروپا و متقابلا اروپائی ها به ترکیه و سخنان یک روز قبلش در استانبول در همین مورد را تکرار کرد و گفت:

"این اروپایی ها از ما درخواست تغییر قوانین مربوط به مبارزه با تروریسم را کرده اند. تروریست های منسوب به پ ک ک در کنار پارلمان اروپا چادر زده اند. ما بنا به خواسته شما قوانینمان را تغییر نخواهیم داد. بروید و با دیگران عهد ببندید. ما به راه خود و شما به راه خود."

 و این در حالی است که دولت ترکیه قبلا طرح 72 ماده ای پیشنهاد شده از جانب اتحادیه اروپا را قبول و تائید کرده است.

اردوغان در 14 سال دوره حضور در حکومت (نخست وزیر و سپس رئیس جمهور) در مناطق غرب ترکیه شعار ورود به اتحادیه اروپا را داد و در مناطق جنوب شرق ترکیه شعار منافع ملی کردها را بارها تکرار کرد. ولی ظاهرا برایش بخش بسیار محافظه کار مرکزی جغرافیای ترکیه مهمتر است. خصوصا اینکه این جغرافیا اصلی ترین منبع رای برای حزب پان ترکیست ملی گرا است که هم اکنون با بحران درون حزبی مواجه است.

اردوغان فعلا یکه تاز میدان است و با توجه به حمایت جناح راست حاکم اروپا از وی و حتی نامزد جمهوریخواهان امریکا برای تصدی پست ریاست جمهوری امریکا "ترامپ" قدم های استواری در جهت کسب رای در رفراندوم آتی قانون اساسی اش بر می دارد. حقیقت این است که وی بخوبی می داند تا پایان حل جنگ داخلی در سوریه وی تنها بازیگر ترکیه در عرصه سیاست حوزه "آورو- خاورمیانه" خواهد بود.

اگر اروپائی ها سخنان اخیر اردوغان را جدی تلقی کنند و بخواهند واکنشی نشان بدهند، حداقل مسئله حذف ویزا میان اتباع اروپا و ترکیه به تاخیر خواهد افتاد. حذف غیر قانونی نخست وزیر "داوداوغلو" می تواند موجب نگرانی اروپایی ها و آمریکایی ها از سلطه روش های استبدادی در ترکیه باشد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 19 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: