ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

23 اردیبهشت  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گفتگو با سردار نفتی دوران 8 ساله

حضرت آقا درست می فرمایند

اقتصاد باید ستاد فرماندهی داشته باشد

 
 
 
 
 

 

سردار قاسمی سالها فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء (کانون مرکزی فعالیت اقتصادی سپاه) بود و درنیمه های دوران دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد نیز وزیر نفت کابینه او شد. از جمله کسانی که سرانجام باید درباره طرح "دور زدن تحریم ها" و شکل گیری باندهای مافیائی فروش نفت و به غارت بردن آن به ملت توضیح بدهد همین سردار قاسمی است.

سایت وابسته به جریان مصباح یزدی بنام "رجا نیوز" که همچنان درحال دست و پا زدن برای توجیه فاجعه دوران 8 ساله است، به بهانه اقتصاد مقاومتی با سردار قاسمی مصاحبه ای کرده که بخش عمده آن توجیه دوران چپاول نفت و تبرئه بنیاد تعاون ناجاست.

سردار قاسمی در همین مصاحبه مدعی می شود:

 

«رهبری معظم انقلاب در بحث اقتصاد مقاومتی چندین بار تأکید کرده‌اند که باید قرارگاهی باشد.(بخوانید اقتصاد باید دست سپاه باشد) در حال حاضر شاهد تحولی محسوس در کشور نیستیم، اینها با بخشنامه، سخنرانی، همایش و ... نیز درست نمیشود. آنچنان نظارتی هم در این زمینه وجود ندارد. مسئولان دولت هم می‌گویند کسانی که از ما انتقاد می‌کنند، اشتباه می‌کنند و ما داریم کارهای اساسی انجام می‌دهیم. این دولت که فقط دارد می‌گوید آنهایی که می‌گویند در زمینه اقتصاد مقاومتی اقدامی نشده است دارند سیاسی عمل می‌کنند. بالاخره شروع اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی از کجا باید باشد؟

به نظر من دستوری که حضرت آقا در مورد ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی فرمودند بهترین شکل است، چون معمولاً فرماندهی را در جاهایی می‌گذارند که خیلی سریع جواب بدهد. ستاد را برای جاهایی می‌گذارند که بخشنامه تهیه شود،‌ بررسی و و تدبیر کنند. بالاخره در راستای کار ستادی است، اما وقتی ستاد فرماندهی برای کاری گذاشته شد، یعنی اقدام و عملیاتی کردن.

در اوایل دولت یازدهم به صورت کتبی پیشنهادی را برای آقای روحانی نوشتم و با توجه به آن مقطع که غیر از تحریم نفت، تحریم‌های دیگر هم در اوج بودند، پیشنهاد دادم که یک قرارگاه اقتصادی مقابله با تحریم شکل بدهند و حتی اعضایش را هم پیشنهاد دادم که کدام‌یک از وزارتخانه‌ها باشند. ایشان هم برای آقای جهانگیری پاراف کرده بودند، ولی به هر حال شکل نگرفت. امروز هم کسی منکر زحمات دوستان در دولت نیست، ولی این حرف درستی است که خروجی کار دولت،‌ باید فعال کردن کارخانه‌ها و تولید باشد، نه افزایش روزانه تعطیلی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها. اگر دولت امسال اقدام عملی نکند، اگر سال‌ گذشته سال تعدیل کارخانجات بود، امسال سال تعطیل است. برای اینکه در سال‌های گذشته کارخانه‌دارها امیدی داشتند و فکر میکردند اتفاقاتی می‌افتد، ولی حالا اگر دولت فکر اساسی نکند، امسال بسیاری از کارخانه‌ها تعطیل خواهند شد.

ما برای صنعت نفت کشور پول لازم داریم و این واقعیتی است و باید از منابع خارجی استفاده کنیم، اما باید روش‌های استفاده از منابع خارجی را در قراردادهای بهینه‌تر و روش‌های بهتری اعمال کنیم و خودمان را گرفتار قراردادهای طولانی، آن هم با اختیاراتی که به طرف خارجی می‌دهیم، نکنیم. امیدوارم این را دوستان وزارت نفت مد نظر قرار بدهند و اصلاح کنند.

در آن دو سالی که بنده توفیق داشتم و در خدمت صنعت نفت کشور بودم شاهد فشار غربی‌ها، به‌خصوص امریکایی‌ها برای اینکه بتوانند صدور نفت ایران را به صفر برسانند بودم. یعنی به نظر من اینها لشکرهایی را آموزش داده بودند که به کشورهای متعدد بروند و مانع فروش نفت ایران شوند و اطلاعات جمع کنند. در مقطعی هم فروش ما خیلی کاهش پیدا کرد، چون ما تجربه کار در دوران تحریم نداشتیم، اما خیلی طول نکشید که بعد از چند ماه آن مقدار کاهش به دو برابر افزایش یافت. این نشان می‌دهد ما در مقطعی کاهش خیلی شدید هم داشتیم، ولی با روش‌هایی صادرات‌مان را دو برابر کردیم. در اواخر سال 1391 صادرات‌ ما داشت به‌‌ تدریج افزایش پیدا می‌کرد، برای اینکه روش‌هایی را پیدا کرده بودیم و افزایش صادرات داشتیم.

بنیاد تعاون ناجا با مصوبه مقامات بالاتر در دولت مجموعه زیرساخت‌هایی را برای فروش نفت در شرایط تحریم درست کرده بود. حتی کشتی نفتکش هم خریده بودند. مجوزهایی صادر شد که وزارت نفت برای فروش نفت در اختیار این نهاد بگذارد. کلاً سه کشتی نفت فروختند که بخشی از پول آن را به وزارت نفت پرداختند و بخشی را برای مشکلات مالی و پرداخت حقوق پرسنل در ازای پولی که مدعی بودند دولت باید برای حقوق به آنها بپردازد، برداشتند و برای حقوق پرسنل‌شان استفاده کردند، بعد هم دنبال مجوزهای لازم برای لحاظ شدن سهم آن نهاد در قانون بودجه بودند. فکر نمی‌کنم کار خلاف شرع یا قانون باشد که یک نهاد آمده و سه کشتی نفت فروخته و بخشی را به وزارت نفت پرداخته است و بخشی را هم به‌جای پولی که باید به او پرداخته می‌شد و نشده است مصرف کرده است و الان هم حساب و کتاب‌اش در خزانه و قانون کشور وجود دارد. به نظر می‌رسد بیان این حرف هر چند وقت یک بار که نهادها نفت برده‌اند چندان جالب نباشد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 23 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: