ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

25 اردیبهشت  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

هم سرکوب کردها و هم لغو روادید شنگن

بازی رئیس جمهور ترکیه

با برگ برنده "پناهجویان"

 
 
 
 
 

 

دولت ترکیه زیر فشار اتحادیه اروپا برای خاتمه بخشیدن به جنگ با کردهای این کشور، نقض حقوق بشر و آزادی هاست. در داخل کشور نیز حتی در حزب حاکم علیه رئیس جمهور دسته بندی هائی شکل گرفته است که حالا نخست وزیر برکنار شده "داوود اوغلو" نیز به همین دسته بندی ها پیوسته است.

رئیس جمهور "اردوغان" زیر فشار اتحادیه اروپا و بویژه دولت آلمان است که خود بعنوان حامی اردوغان زیر فشار افکار عمومی است. هم در خود آلمان و هم در اتحادیه اروپا. آخرین سفر و دیدار صدراعظم آلمان با اردوغان در ترکیه نیز بی نتیجه ماند و وی بر ادامه جنگ با کردها پافشاری کرد. حتی در برابر تهدید عدم لغو ویزای شنگن برای سفر اتباع ترکیه به اروپا.

همزمان با این رویدادها، بار دیگر انفجاری در استانبول بوقوع پیوست که بلافاصله انگشت های اتهام متوجه اردوغان شد که با این نوع حوادث می خواهد به سیاست سرکوب کردهای ترکیه مشروعیت ببخشد. از تلفات انفجار روز گذشته استانبول اخبار دقیقی منتشر نشده است.

در یک ادعای دیگر، اردوغان که متهم به حمایت تسلیحاتی از داعش در عراق و سوریه متهم است، روز گذشته ناگهان مدعی شد که ارتش ترکیه آماده است تا مناطق مرزی سوریه و ترکیه را از وجود داعش پاک کند زیرا داعش از داخل سوریه به طرف ترکیه موشک پرانی و خمپاره اندازی می کند.

جنبه دیگر این سخن آنست که ارتش ترکیه به بهانه سرکوب داعش آماده ورود به خاک سوریه می شود. پیشروی های ارتش سوریه علیه داعش و استوار شدن موقعیت دولت بشار اسد ظاهرا رئیس جمهور ترکیه را بر آن داشته تا ارتش این کشور را به یاری داعش در سوریه بفرستد.

رسانه های ترکیه از قول دولت مدعی شدند که حمله‌های موشکی تروریست‌ها از خاک سوریه به شهر مرزی کیلیس ترکیه، تاکنون بیش از ۲۰ کشته داشته است.

اردوغان برای رد فشارهائی که برای متوقف کردن جنگ علیه کردهای ترکیه به وی وارد می شود روز گذشته گفت: «اتحادیه اروپا می‌گوید برخورد با تروریسم را با ملایمت بیشتری انجام دهیم. از چه زمانی شما ترکیه را اداره می‌کنید؟»

او کردها را تروریسم می داند نه داعش را که همه جانبه از حمایت اردوغان در جنایاتی که در سوریه و عراق مرتکب شده و می شود برخوردار است.

از سوی دیگر رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد: در صورت قبول نشدن شرط اتحادیه اروپا برای متوقف شدن جنگ با کردها از سوی دولت ترکیه توافق اتحادیه اروپا با ترکیه بر سر لغو ویزای "شنگن" ممکن نیست.

 

وی ادامه داد: اگر اردوغان به دنبال این استراتژی باشد که این حق را از ترک‌ها بگیرد که بدون اخذ روادید به اروپا سفر کنند، او باید در این باره به مردمش پاسخگو باشد. این مساله مشکل من نیست، بلکه مشکل اردوغان است.

اردوغان نیز که برگ برنده سیل پناهجویان را دراختیار دارد، اعلام کرد: اگر توافق لغو روادید میان ترکیه و اتحادیه اروپا انجام نشود، توافق بر سر بازگرداندن پناهجویان از کشورهای اروپائی به ترکیه نیز لغو می‌شود.

صدر اعظم آلمان نیز که بشدت زیر فشار مسئله پناهجویان و جنگ زدگان آواره ایست که وارد خاک آلمان شده اند روز گذشته گفت: بدون توجه به موانع موجود (خود داری ترکیه از توقف جنگ با کردها) سود لغو روادید شنگن میان اتحادیه اروپا و ترکیه بیش از ضرر آنست!

وزیر خارجه آلمان نیز گفت: توافق لغو برای لغو ویزا میان ترکیه و اتحادیه اروپا اکنون برعهده دادگاه ترکیه برای تغییر قوانین مبارزه با تروریسم در این کشور است.

سخنگوی کمیسیون اروپا نیز گفت: توافق بر سر بازگرداندن پناهجویان به ترکیه هنوز لغو نشده است. ما باید به همکاری خود با دولت ترکیه ادامه دهیم.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 25 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: