ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

30 اردیبهشت  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

رادیو "رشت" 60 ساله شد!
"ایه رشت رادیویه- امی صدایه از رادیو رشت ایشنوید"

 
 
 
 
 

 

60 سال پیش این بانگ در گیلان بلند شد: «توجه! توجه! اینجا رادیو رشت است!»
این بانگ در پایتخت در سال 1305 بلند شده بود و صدایش هم با دشواری برای چند ساعتی به رشت می رسید، اما رادیو رشت در سال 1334 آغاز به کار کرد.

استاد "سایه" که خود زاده رشت است و تاج سر گیلانی ها و مردم ایران در خاطراتش می نویسد:
کافه ای بود به اسم کافه گلستان که می رفتیم آنجا بستنی و چایی می خوردیم و منتظر می موندیم تا ساعت هشت و نیم بشه و رادیو تهران موسیقی ایرانی پخش کنه و ادیب بخونه و قمر بخونه . 
20
سال قبل از این که صدای رادیو در تهران بلند شود، ایستگاه های رادیوئی در دیگر نقاط جهان راه افتاده بودند. فرستنده تهران 20 کیلو واتی بود با دکل 120 متری که به قول استاد سایه ساعت هشت و نیم شب موسیقی پخش می کرد.

تاریخ دقیق راه افتادن رادیو تهران چهارم اردیبهشت 1319 است. استودیویی کوچک در بی سیم تهران که جمعا 8 ساعت در روز برنامه پخش می کرد.

در رشت، سال 1334 رادیو راه افتاد با فرستنده ای که قدرتش 75 وات بود و استودیو آن هم در اداره پست و تلگراف و تلفن بود . اوایل رادیو رشت فقط میتوانست یک ساعت برنامه پخش کند که آن هم بیشتر شامل خبر و برنامه های محلی بود.

زمانی که در رشت بی سیم 75 واتی به 160 واتی و بعد به 1 کیلو واتی تبدیل شد یک ساختمان یک طبقه ای هم برای فرستنده آن درست شد با قدرت یک کیلو وات. شمار کارکنان رادیو بیشتر شد و نام رادیو هم به اداره انتشارت رادیو تغییر یافت و هنرمندان معروفی مانند ویسان لو، جنتی، نژند، جوادی، امانی و ناصر مسعودی خواننده گیلانی و همچنین خانم ها نوری زاده و عبدالحمید هم به رادیو رشت پیوستند و شدند مسئولین فنی و گوینده و خواننده رادیو رشت. شنیده ام که در آن سالها، شاید در یک محله فقط چند خانواده رادیو داشتند و مردم برای شنیدن صدای آن در اطراف این خانه ها جمع می شدند، مخصوصا وقتی موسیقی محلی از آن پخش می شد و همه میدانیم که گیلک ها فقط شاد نیستند بلکه عاشق شادی اند. تا آن که بالاخره رادیو هم مثل تلویزیون و مثل اینترنت به خانه ها راه یافت و تبدیل شد به بخشی از زندگی مردم. تا یادم نرفته بنویسم که از قدیمی ها شنیده ام از همین رادیو اغلب برنامه هائی به زبان و گویش گیلکی پخش می شده است.

الان ساختمان رادیو جزیی از سازمان صدا و سیمای گیلان در خیابان رسالت رشت است . یعنی در همان خیابان که سر میدان آن یک رادیوی بزرگ تزیینی شبیه رادیو های قدیمی گذاشته اند . از این میدان و گلهای بهاری اش که نوید بهار نو می دهند با آن رادیو قدیمش عکس گرفتم .

برگرفته شده از فیسبوک

https://www.facebook.com/monireh.noori


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 30 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: