ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

14 فروردین  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

بی نیاز به تائید صلاحیت شورای نگهبان

این زن 30 ساله ایرانی

خلبان شرکت "تابان" است 
 
 
 
 

 

در آخرین روزهای سال 94 و همزمان با خیزی که شورای نگهبان برای اعلام ابطال آراء خانم مینوخالقی منتخب مردم اصفهان برداشت، یک گزارش خواندنی درباره یک خلبان زن ایرانی منتشر شد. این زن خلبان که شورای نگهبان دستش نمی رسد تا او را رد صلاحیت هدایت هواپیمای مسافربری کند و شاید روزی اعضای این شورا سرنشین هواپیمائی باشند که او خلبان و هدایت کننده آنست "هاجر عسگری" نام دارد. (ثبت احوال ایرادی به نامش هم نمی تواند بکیرد!)

 

هاجر عسکری متولد ۱۳۶۵ مشهد است و درسال ۱۳۸۳ خلبان شد و اکنون در شرکت هواپیمایی تابان هدایت هواپیمای پرواز داخلی را برعهده دارد.

او در مورد دوران دشواری که طی کرد تا در جمهوری اسلامی خلبان شود در گفتگوئی گفت:

پس از ۱۸ ماه دوندگی با گرفتن انواع استعلام ها؛ بالاخره متقاعد شدند که زن هم توانایی خلبان شدن دارد و به من اجازه پرواز دادند. تا آن زمان، طی 17 سال پس از انقلاب هیچ زنی را برای خلبانی نپذیرفته بودند. در سال ۱۳۹۱ موفق به اخذ گواهینامه خلبانی هواپیماهای سبک شدم.

من تا سال ۱۳۸۳ حتی بعنوان مسافر هم سوار هواپیما نشده بودم. در سال ۱۳۸۸ همزمان با گذراندن دوره های آموزش خلبانی در هواپیمایی تابان مشغول کار شدم. طی این مدت برای استخدام به عنوان خلبان هواپیمای سنگین به شرکت های بسیاری درخواست دادم و علیرغم اینکه در امتحان ها نمره بالا می آوردم اما آنها معتقد بودند گرفتن خلبان زن ریسک است. زمانیکه در شرکت تابان مشغول کار بودم آزمون استخدامی خلبانی برگزار شد که در آن شرکت کردم و نفر اول این آزمون شدم. پس از آن دوره تایپ هواپیمای بوئینگ - مک‌دانل داگلاس ام ‌دی-۸۸ - را گذرانده و برای دوره شبیه سازی به بلغارستان رفتم و بعد از بازگشت رفتم روی هواپیمای مسافربری .

اوایل که کار خلبانی را شروع کردم دید خوبی به من نداشتند و توانایی این کار را در یک زن نمی دیدند ولی پس از چند پرواز و نشان دان قابلیت هایم راه هموار شد.

فعلا شرکت "ایران ایر" که نماد هواپیمایی ایران در همه کشورها است خلبان زن ندارد. شرکت هواپیمایی تابان هم با تفکر مدیریت مجموعه که فردی فرهیخته است به زنان بها داده و در مهمترین قسمتها هم از خانم ها استفاده میکنند. آنچه مشخص است در حال حاضر مهمانداری رشته ای است که ۹۵ درصد آن را زنان تشکیل میدهند . الته من فعلا کمک خلبان هستم اما دو زن خلبان در کشور داریم که یکی از آن ها بازنشست شده است.

مصاحبه توسط پدرام حصار کوشکی- iran air force

به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 14 فروردین

 
 

اشتراک گذاری: