ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19 فروردین  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مردم کلمبیا از جنگ خسته اند

تدوین عسگر داوودی 
 
 
 
 

 

اعتراضات گسترده سیاسی ـ اجتماعی علیه «یوهان مانوئل سانتوس» رئیس جمهور کلمبیا، دولت این کشور را برای صلح و خاتمه جنگ داخلی زیر فشار گذاشته است.

هفته گذشته در بیست شهر کلمبیا هزاران تن از مردم این کشور با تظاهرات خود از دولت خواستند تا هرچه زود تر قرارداد صلح با گروه پارتیزانی "فارک" را تکمیل و امضاء کند. در شهر های بزرگ این کشور و از جمله در بوگوتا (پایتخت) و دومین شهر بزرگ این کشور "مدلین"، تظاهرات اعتراضی مردم گسترده و کم نظیر گزارش شده است. مردم از جنگ خسته شده اند و صلح می خواهند. در شهر های دیگر نیز با وجود باران شدید مردم در خانه های خود نماندند و به خیابان ها آمدند. مردم خطاب به رئیس جمهور شعار می دادند« خائن به ملت استعفا بده!»

مردم کلمبیا خواهان تکمیل مذاکراتی هستند که دولت کلمبیا و نمایندگان گروه پارتیزانی «فارک» در ماه مارچ گذشته در "هاونا" پایتخت کوبا مذاکرات مقدماتی آن برگزار شد. مردم کلمبیا خواهان امضائ قرارداد صلح میان دو طرف این مخاصمه می باشند. با وجود آغاز مذاکرات که خبر آن در راه توده شماره 539 منتشر شد و لینک آن در زیر همین مطلب قابل دسترسی است، مذاکرات مقرر شده بود تا نیمه دوم ماه مارس پایان یافته و قرارداد صلح امضاء شود، اما از طرف دولت کلمبیا ادامه و تکمیل و امضای قرارداد به زمان دیگری موکول شده است و همین مسئله باعث خشم مردم شده است.

دولت بهانه این تاخیر را مذاکراتی اعلام کرده که با گروه پارتیزانی دیگری بنام  « ELN» درجریان است. یعنی دومین گروه بزرگ چریکی کلمبیا.

گروه پارتیزانی "فارک" جنگ چریکی خود را از سال 1964 آغاز کرد. به این جنگ نه فقط پای شبه نظامیان راستگرای افراطی بلکه پای قاچاقچیان مواد مخدر نیز باز شده است. در طول این جنگ 50 ساله نزدیک به 260 هزار تن کشته شده ، 45 هزار تن ناپدید و 6.6 میلیون تن از مردم بویژه روستائی این کشور از روستاهای جنگلی محل اقامت خود بمنظور نجات جان خود، گریخته اند. (برای این مطلب از آخرین اطلاعات منتشر شده در مجله اشپیگل چاپ آلمان استفاده شده است)


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 19 فروردین

 
 

اشتراک گذاری: