ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19 فروردین  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

5 خبر مهم و روز ترکیه

استانبول- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 

 

1- نگهداری و محافظت اطلاعات شناسنامه ای شهروندان یکی از وظائف اصلی دولت است. دو روز پیش اطلاعات شناسنامه ای نزدیک به پنجاه میلیون شهروند ترکیه به اینترنت درج (هک) شد. این رقم پنجاه میلیونی شامل افراد بالای 18 سال است. بعبارتی اطلاعات مربوط به واجدین شرایط رای در ترکیه. این اطلاعات شامل: نام و نام خانوادگی، شماره ملی، نام پدر و مادر، محل و تاریخ تولد، آدرس سکونت و غیره است.

هر شهروند ترکیه دارای یک نام و رمز ورود به سیستمی موسوم به "دولت الکترونیکی" است و با داشتن این اطلاعات شناسنامه ای می توان به نام آنها دست به هر عملی زد. از جمله فعالیت های اقتصادی- بانکی، تلفنی، حقوقی و غیره. بنا به قانون اساسی ترکیه این اطلاعات تنها می تواند در اختیار بخش سجل احوال، وزارت کشور، شورای عالی انتخابات و احزاب باشد.

دولت کنونی جهت "پوشش" دادن بر این ضعف اطلاعاتی، "دولت موازی" (فتح الله گولن) را مسبب و عامل درج این اطلاعات معرفی کرده اند. اردوغان خصوصا پس از جنبش بزرگ اجتماعی موسوم به "پارک گزی" (که کماکان در هر سخنرانی اش بر علیه این جنبش می تازد)  جریان سیاسی فتح الله گولن موسوم به "جریان خدمت" را هدف قرار داده و با ساختن شبهی از وی این جریان را عامل هر فسادی معرفی و تبلیغات سیاسی اش را بر این محور قرارمیدهد. وی هر صدای مخالف و منتقد را به جریان فتح الله گولن می بندد و دن کیشوت وار در جنگی زرگری با وی است. اردوغان و تبلیغاتش بر اساس تبدیل فتح الله گولن بعنوان "تنها صدای اپوزیسیون" است و ظاهرا یک دست اردوغان در دست فتح الله گولن می باشد و دست دیگرش در "نزاع" با وی. این درحالی است که بسیاری از مناطق کردنشین ترکیه با خاک یکسان شده ولی صدایی و اعتراضی از جانب فتح الله گولن در این خصوص شنیده نشده.


2- بدون مبالغه روزی نیست که اردوغان بنا به مناسبتی در جمعی و یا مقابل دوربین ها قرار نگیرد و دروغ پردازی نکند. تکیه کلامش تماما بر اساس چهار ضلعی دولت- وطن- پرچم- ملت است و تبلیغ ضرورت شهادت. وی امروز(چهارشنبه) در بیست و سومین گردهمایی کدخدایان اعلام داشت: "جهت ریشه کن کردن تروریست ها (کرد ها) باید آنها را از محل سکونتشان خارج و خانه هایشان را به توپ بست. باید حق شهروندی هر کسی  که به نوعی با تروریست ها در ارتباط است را سلب کرد."

چند روز پیش رهبر حزب فاشیستی پان ترکیست حرکت ملی (دولت باغچه لی) گفته بود باید کردها را از محل سکونتشان دور و سنگ بر سنگ  نگذاشت و سر از تنشان جدا کرد. 

اردوغان حتی تحمل کوچکترین انتقادی از خود را ندارد و هر کسی که با وی کوچکترین زاویه ای گرفته دشمن وطن معرفی کرده است. "بلند آرینچ" از بنیانگذاران حزب و معاون دوره نخست وزیری اش هم اکنون یکی از این اهداف نوک پیکان حمله اردوغان است. اردوغان صدای مطبوعات را کاملا خفه کرده. هیچ کس حق انتقاد از وی را ندارد. وی امروز رسما اظهار داشت که پرونده روزنامه نگارانی که با نوشته ها و یا کاریکاتورهایشان بر علیه من اقدام کرده اند را به وکلایش داده  و حق پول تضمیناتی نوش وکلایم باد!

اخیرا فشار چماقداران طرفدار اردوغان در سطح کلان شهرها بر علیه نه تنها صداهای مخالف بلکه بر علیه منسوبان حزب جمهوریت خلق نیز افزایش یافته. بخش جوانان حزب عدالت و توسعه مبدل به میلیشیای ضربتی اردوغان شده و سرگرم شکار کوچکترین صدای مخالف است.


3- روز گذشته "روز وکلای دادگستری" در ترکیه بود. هر چند اردوغان باز پشت دوربین ها و میکروفن ها رفت ولی مهر اصلی از جانب "هاشم قلیچ" (رئیس سابق دادگاه عالی قانون اساسی) زده شد. وی اظهار داشت: "سیستم حقوقی کنونی در ترکیه کاملا فلج شده زیرا از خصوصا سال 2010 تحت اراده یک فرد (رجب طیب اردوغان)  قرار گرفته."

 

4- هر چند احمد داوداوغلو رهبر حزب عدالت و توسعه می باشد و نخست وزیر، با این حال شدیدا تابع اردوغان است. وی چند روز پیش صحبت از طرح مذاکره جهت صلح و آتش بس با قوای نظامی کردهای پ ک ک نمود. روز بعد اردوغان گفت که دوران مذاکره صلح به پایان رسیده و باید آنها را نابود کرد. داود اوغلو همان روز صدای ساز نا همآهنگ با اردوغان را تغییر داد و همین نظر اردوغان را تکرار کرد.


5- رئیس جمهور سابق "عبد الله گل" که هم اکنون در جبهه منتقد اردوغان قرار دارد در خصوص روسیه اظهار داشت: " به عنوان یک سیاستمدار سالها جهت نزدیکی دو کشور ترکیه و روسیه و رفاه منطقه ارو آسیا تلاش کردم. امیدوارم روابط بین ترکیه و روسیه هرچه زودتر بهبود یابد."

این در حالی است که اردوغان کماکان بر طبل مخالفت و ضدیتش با روسیه می کوبد. اردوغان در سخنرانی امروزش  باز بر بشار اسد  و سازمان ملل متحد تاخت و خواهان واگذاری اسد به دادگاه لاهه شد! وی اظهار داشت: "بشار اسد قاتل تنها توان رفتن به روسیه را دارد ولی متاسفانه سازمان ملل متحد درهایش را به مسئولین دولتی وی باز گذاشته." اردوغان گفت: "جهان مشتمل بر پنج کشور (کشورهای حق وتو) نیست و باید ساختار سازمان ملل تغییر یابد که مسلمین نیز صاحب حق و رای باشند."


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 19 فروردین

 
 

اشتراک گذاری: