ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

31 فروردین  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

پل "ورسک" 80 ساله شد!

 
 
 
 

 

پل وِرِسک که راه‌آهن ایران را سراسری کرد 80 ساله شد. این پل در زمان رضاشاه و توسط آلمان ها که بهترین رابطه را با وی داشتند ساخته شد و 5 سال پیش از تبعید رضا شاه از ایران توسط انگلیس ها و قطع ارتباط آلمان هیلتری با ایران افتتاح شده بود. یعنی سال 1315

این پل جنوب ایران را به شمال وصل کرد و این همان نیازی بود که آلمان هیتلری برای گشودن جبهه دیگری علیه اتحاد شوروی وقت به آن نیاز داشت و رضا شاه در توافق با آلمان ها، دستور ساختن آن را داد. پس از سقوط رژیم رضا شاه و اخراج آلمان ها از ایران، این پل به پل پیروزی تبدیل شد زیرا ارتش های متفقین را از جنوب و شمال ایران به هم وصل کرد. یعنی رویای آلمان هیتلری تبدیل شد به واقعیتی برای کشورهای درحال جنگ با آلمان هیتلری.

پل ورسک با ارتفاع ۱۱۰ متری از ته دره با دهانه ۶۶ متری ساخته شد و هنگام افتتاح آن و عبور اولین قطار، رضاشاه که درمحل حضور یافته بود، دستور داد تمام مهندسین و کارکنان و کارگران سازنده پل زیر آن بایستند تا اگر پل خراب شد روی سر همه آنها خراب شود! (نقل از کتاب خاطرات ملکه مادر، همسر رضا شاه)

از بعد از جنگ دوم جهانی تا اکنون، از روی این پل قطار مسافری شمال ایران عبور می کند و به مازندران می رسد و یا باز میگردد و به تهران می رسد.

ملکه مادر در کتاب خاطراتش می نویسد:

«همين راه آهن كه با كمك آلمان‌ها ساخته شد بلای جان خود آنها شد و متفقين با اشغال ايران كمك‌های وسيع نظامی به نيروهای شوروی كه در محاصره آلمان بودند رسانده و وضعيت جنگ را به نفع خود عوض كردند. راه آهن سراسری كه قرار بود مورد استفاده نيروهای آلمانی قراربگيرد برعليه آنها به كارگرفته شد وسرنوشت جنگ را عوض كرد.»


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 31 فروردین

 
 

اشتراک گذاری: