www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

3 بهمن ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

اروغان در سنگر انتخابات

به سمت عفرین شلیک می کند

ترکیه- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 

قیمت دلار روز گذشته (دوشنبه) در ترکیه با افزایشی نسبی به 3.83 لیر رسید و سپس بلافاصله به 3.78 نزول کرد. نرخی حتی اندکی پایین تر از ماقبل آغاز عملیات نظامی ترکیه در عفرین. بنابراین سرمایه گذاران خارجی نگرانی چندانی ندارند و این به معنای (به احتمال زیاد) کوتاه مدت بودن این عملیات است. "محمد شمشک" از معاونین نخست وزیر "بن علی ایلدیریم" درارتباط با عملیات عفرین گفته بود: "خیال همه راحت باشد، این عملیات صدمه ای به اقتصاد نخواهد زد."

البته همه می داند که اولین و بزرگترین تاثیر یک جنگ بر اقتصاد می باشد.  هم اکنون روابط ترکیه و اتحادیۀ اروپا نسبتا رو به بهبودی است. بی شک اردوغان قول هایی به "مرکل" و "ماکرون" داده و آنها نیز واقف به "بازی عفرینی اردوغان" هستند. جا دارد که به شعارهای ضد آمریکایی اردوغان نیز اشاره کنم. اردوغان مدت هاست که در هر نطقش می گوید: "ما با پولمان از آمریکا درخواست خرید تسلیحات کردیم و آمریکا پنج هزار تریلی محمولات نظامی را به تروریست های یگان های مدافع ارسال کرد. مگر ما متفق نبوده و نیستیم؟ ای آمریکا! بالاخره خواهی فهمید که متفقی بهتر از ما در منطقه نخواهید داشت. ولی می ترسم آن موقع دیگر خیلی دیر شده باشد."

 یادآوری کنم که ناتو و ایالات متحده هم اکنون صاحب 14 مرکز و پایگاه در ترکیه هستند.  اردوغان در حمله به عفرین به نوعی سعی در پیروزی آتی اش در انتخابات 2019 دارد. وی به خوبی می داند که حزبش دچار بحران شده و اتفاقا به همین دلیل وارد اتحاد با راست ترین حزب ترکیه، "حزب حرکت ملی گرا" به رهبری "دولت باغچه لی" شد. اردوغان تلاش کرد که با برخی اقداماتش و با به هم ریختن ساختار خصوصا احزاب دست راستی و احزاب میانی، همچون حزب جمهوریت خلق به رهبری کمال قلیچدارلوغلو" احزاب چپ را نیز دچار این بهم ریختگی و آشفتگی سازد. و اتفاقا نسبتا موفق هم شد.

حملۀ اخیر ترکیه به سوریه (عفرین) تا حدودی از جمله تلاش های اردوغان برای پیروزی در انتخابات آینده است. وی با توجه به حساسیت قشرهای مردم در مورد "نبرد با دشمن و شهادت" خواهان تقسیم بندی و شکل دادن به احزاب سیاسی است. بعنوان مثال تمامی احزاب دست راستی و از جمله رهبری حزب جمهوریت خلق، با این حرکت نظامی ترکیه موافقت و تاییدش کردند!

 شکی نیست که اردوغان به دنبال یک جنگ برای رهایی خود می باشد. وارد منطقه ای شده که بنا به اظهارات آمریکا: "این منطقه در کنترل ما نمی باشد." هرچند بشار اسد دل چندان خوشی از کردهای سوریه ندارد با این حال با عملیات ترکیه تحت عنوان "نقض مرز" محالفت کرد. به هر حال چنین به نظر می رسد که اردوغان به دنبال "پیروزی" در این عملیات است و می خواهد خود را "فاتح" معرفی کند. بی جهت نیست که قوای یگان های مدافع خلق از منطقه "عقب نشینی" کرده اند. هدف اردوغان "دیدید که قوای تروریست ها را راندیم و پیروز شدیم." می باشد و چه بسا عقب نشینی قوای کرد از عفرین در راستای همین باشد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 3 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: