منتخب اخبار  

        www.pyknet.net

   پیک نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

21 بهمن ماه 1396

  pyknet100@gmail.com

 
   
 

 

منتخب اخبار فرهنگی – هنری

 

روزنامه نگاری چند تخصص دارد: خبرگیری، خبرنویسی، خبر شناسی، عنوان سازی (انتخاب تیتر)، رابطه سازی (روابط عمومی).

اینها مشخصات یک روزنامه نگاری حرفه ایست که البته همه روزنامه نگاران همه آنها را یکجا ندارد. ممکن است یک روزنامه نگار خبرشناس و یا خبرگیر خوبی باشد اما خبر نویس خوبی نباشد و یا تکنیک خبرنویسی را خوب بداند اما خبرگیر خوبی نباشد. عنوان سازی شاید سخت ترین تخصص در میان این تخصص ها باشد زیرا هم نیازمند تسلط نسبی به ادبیات و فرهنگ ایران است و هم استعداد ویژه ای می خواهد که شبیه استعداد در سرودن شعر است.

با این مقدمه می خواهیم خبر تاسف بار در گذشت یکی از روزنامه نگاران خوب پیش از انقلاب " مصطفی باشی" را  منتشر کنیم. عضو هیات تحریریه روزنامه کیهان پیش از انقلاب و یکی از برجسته ترین خبرنگاران حوادث کیهان بود. فامیل او "امیرکیانی" بود اما جامعه روزنامه نگاری او را "مصطفی باشی" می شناخت. نه چپ بود و نه راست و اساسا با سیاست کاری نداشت. پس از انقلاب او را هم از کیهان کنار گذاشتند. جمهوری اسلامی خود را بدست خویش از بسیاری متخصصین محروم کرد و البته ضربه بزرگی هم به هنر و ادبیات و روزنامه نگاری و خیلی چیزهای دیگر زد. ضربه ای که نه تنها مانع تکامل شد بلکه موجب پس رفت هم شد. از جمله در عرصه روزنامه نگاری که ورزیده ترین روزنامه نگاران را خانه نشین کرد و امثال شریعتمداری را پیش کشید.

مصطفی باشی که تا پیش از انقلاب علاوه بر خبرگیری و خبر نویسی، خبرشناس نیز بود، گهگاه قصه هائی کوتاه و عاشقانه نیز برای کیهان شب های جمعه می نوشت که بسیار پر طرفدار بود. در سالهای پس از کنار گذاشته شدن از کیهان امتیاز نشریه ای بنام "مصاحبه" را گرفت و مشغول انتشار آن شد. او عاشق این حرفه بود و نمی توانست ترک عشق کند. در سالهای اخیر گرفتار بیماری شد و دو روز پیش چشم بر جهان فرو بست. "گذر لوطی صالح" نیز کتابی است که در سالهای پس از انقلاب نوشت. قرار است روز یکشنبه 22 بهمن مجلس یاد بود وی در مسجد جامع شهرک غرب برگزار شود که بی شک علاوه بر روزنامه نگاران پس از انقلاب، پیشکسوتان این رشته در سالهای پیش از انقلاب که در ایران زندگی می کنند در آن حضور خواهند یافت. خبرگزاری ایسنا نوشته است که مجله "مصاحبه" را اکنون چند سالی است فرزند باشی بنام "الهام امیرکیانی" اداره می کند که امیدواریم نبود "باشی" را او جبران کند.

 

رتبه فیلم ها در آرای مردمی اعلام می شود

https://www.isna.ir/news/96112011625

عکاس ایرانی فینالیست شد

http://www.asriran.com/fa/news/591845

فریده صابری درگذشت

http://aftabnews.ir/fa/news/507461/

درگذشت مصطفی امیر کیانی (باشی) خبرنگار روزنامه کیهان

http://aftabnews.ir/fa/news/507387/

میان خودی و غیرخودی گیر کرده ایم

http://www.ghanoondaily.ir/fa/news/detail/69904/

روایت اینستاگرامی ظریف از فیلم حاتمی کیا/ عکس

http://aftabnews.ir/fa/news/507372/

عکس/ نقشه ایران در زمان نادرشاه

http://etedaal.ir/fa/news/198460/

پوتین: تلفن هوشمند ندارم

http://aftabnews.ir/fa/news/507426/


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 21 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: