www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

24 بهمن ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

6 پاسخ وزیر خارجه روسیه

در مصاحبه با تلویزیون روسیه

ترجمه- نعمت بوستانی و نوید ایرجی

 
 
 
 

 

وزیر خارجه روسیه با "نائلا عسکرزاده" (زاده جمهوری آذربایجان) مصاحبه کننده ارشد کانال اول تلویزیون روسیه که مصاحبه های سیاسی را برای این تلویزیون انجام میدهد روز گذشته مصاحبه ای انجام داد که فرازهائی از آن که از روسی به فارسی برگردانده شده را می خوانید.

1- قرار داد برجام در باره مسله اتمی ایران، قراردادی است جهانی و هیچ یک از طرفین به تنهایی صلاحیت زیر علامت سوال بردن و یا تغییر آن را ندارند. ایران به توافقنامه های برجام پایبند می باشد و تعهد خود را به خوبی انجام داده است. گزارش مثبت سازمان انرژی اتمی گواهی است مستند بر اجرای دقیق برنامه های اتمی ایران. تلاش های ایالات متحده آمریکا جهت زیر سوال بردن تعهدات ایران غیر قانونی است و زمینه عینی ندارد. "تمایل ایالات متحده بیشتر نه بر رد برجام که تغییراتی در آن است. و از اینرو از کشورهای اروپایی 5+1(آلمان و فرانسه و انگلستان) خواسته است که به بهانه برنامه های موشکی ایران که هیچگونه منعی برای آنرا کسی مقرر نکرده، حقوق بشر در ایران و در مورد دخالت در امور منطقه تغییراتی در برجام انجام شود. اروپایی ها هم با تشکیل کمیسیونهایی با ایالات متحده در این زمینه به توافق رسیده اند اما با تغییر برجام  موافقت نکرده اند"

2- آمریکا با ایجاد پایگاه های سپر موشکی خود در اروپای شرقی به بهانه دفاع از اروپا و در ژاپن و کره جنوبی تحت عنوان مقابله با خطر اتمی کره شمالی، عملا جمهوری خلق چین و روسیه را محاصره نظامی کرده است. ایجاد سپر موشکی در مناطق مختلف را نباید یک بهانه جویی ساده تصور کرد زیرا معنای دقیق آن پیش برد یک سیاست جنگی است.

 3- روسیه در همه حال حاضر است با مقامات آمریکایی بر سر مسائل مختلف مذاکره کند. ما به دنبال روابط حسنه با ایالات متحده آمریکا هستیم اما متاسفانه آن ها تن به روابط برابر حقوق نمی دهند و انتظار دارند روسیه از منافع ملی خود دفاع نکند. دیپلمات های ما بارها آمادگی خود را برای مذاکره در زمینه های مختلف از آن جمله در ارتباط با محدود کردن سلاح های اتمی و مناقشه سوریه اعلام کرده اند ولی متاسفانه جوابی دریافت نکرده اند.

4- ایالات متحده آمریکا برای برتری ورزشی خود با فشار آوردن به کمیته المپیک و بهانه های واهی از حضور ورزشکاران برجسته روسیه که مدال آور بودند در بازی های المپیک زمستانی در کره جنوبی جلو گیری کرد. با وجود رای دادگاه بین المللی ورزش، مبنی بر تائید حق شرکت ورزشکاران روسیه در المپیک زمستانی، کره جنوبی، کمیته ضد دوپینگ و مقامات المپیک حکم دادگاه را مردود دانستند. ایالات متحده آمریکا همواره از نفوذ خود و با توسل به شیوه های سیاسی، رقابت های سالم ورزشی را به شدت زیر علامت سوال برده است. متاسفانه استفاده سیاسی آمریکا از ورزش در میدان های جهانی خصوصا در بازی های المپیک سابقه طولانی دارد.

5- درباره مناسبات روسیه و ژاپن و اختلافی که بر سر چند جزیره که از جنگ دوم تاکنون در اختیار روسیه است و ژاپن خواهان واگذاری آنهاست رسانه های غربی عمدا به مشکلی اشاره نمی کنند که لاورف در مصاحبه خود آن را مطرح کرد و گفت: از جنگ دوم به بعد ژاپن با امریکا یک قرارداد بسته که مطابق آن امریکا می تواند در هر نقطه از آن کشور که بخواهد پایگاه نظامی ایجاد کند، از جمله سه جزیره ای در اختیار روسیه است و اگر آنها را به ژاپن برگردانیم بلافاصله تبدیل به پایگاه های موشکی علیه روسیه خواهند شد. آنهم در مرزهای آبی کشور ما. به همین دلیل ژاپن ابتدا باید این مشکل را با امریکا حل کند و سپس با ما وارد مذاکره شود.

6- در بخش دیگری از این مصاحبه لاورف درباره متلاشی شدن اتحاد شوروی و روسیه در دوران یلتسین گفت: پس از فروپاشی اتحاد شوروی نگاه ها در کشورما متوجه غرب و رسانه های ما غرب را به یک الگو تبدیل کردند. این روند تا سال 2000 ادامه یافت. روحیه ملی در کشورما سرکوب شده بود و غرب می خواست روسیه را به چرخ پنجم درشکه خود تبدیل کند. از سال 2000 بازگشت بسیار دشوار از این روند آغاز شد و ملت روسیه روی پای خود ایستاد، دفاع از هویت و فرهنگ خود را بار دیگر آغاز کرد و قدرت نظامی خود را بازسازی کرد. این روند 17 سال طول کشید تا ما توانستیم به موقعیت امروز دست یابیم.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 24 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: