منتخب اخبار  

        www.pyknet.net

   پیک نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

25 بهمن ماه 1396

  pyknet100@gmail.com

 
   
 

 

منتخب اخبار اقتصادی

 

این سخنان عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در همایش ارگان‌های دریایی خواندنی است:

 

بنده زمانی عضو شورای رقابت بودم و شاهد آن بودم که صنایع دولت به چه کسانی و چه نهادهایی واگذار ‌شد که مهم‌ترین نمونه آن واگذاری شرکت مخابرات بود.

از هنرمندی‌های ما ایرانیان این است که کسی در جایگاه خود نیست و همه می خواهند در جایگاه دیگری صحبت کنند. در ایران خصوصی‌سازی بسیار پیچیده و پنهان است .

بنده از ابتدای شروع خصوصی‌سازی در ایران در این زمینه فعال بودم . در دو سال اول دولت دهم حدود 99 میلیارد دلار از انباشت صنعتی دولتی واگذار شد. اینکه به چه کسی و چگونه واگذار شد جای بحث و بررسی دارد. این واگذاریها در آن دوره در شرایط غیر رقابتی و تحت عنوان پرداخت دیون دولت انجام شد و مجموعه‌ دستگاه‌های دولتی از مراجع پاسخگو مانند مجلس خارج و به نهادهای غیر پاسخگو واگذار شدند. واگذاری‌ها نه در شرایط رقابتی و نه با قیمت‌گذاری در این شرایط شکل گرفت و ده‌ها میلیارد دلار انباشت صنعتی تحت عنوان خصوصی‌سازی جابجا شد. به طور قطع از این خصوصی‌سازی و از این پریشانی نمی‌توان دفاع کرد. آن زمان که 99 میلیارد دلار سرمایه کشور بعنوان انباشت صنعتی دولت واگذار شد هیچکسی مقاومت نکرد و در آن زمان عضو شورای رقابت بودم و با یک مورد بسیار مهم در واگذاری‌ها مواجه شدیم. یعنی واگذاری مخابرات. چگونه می‌شود که عده‌ای از متقاضیان در شب آخر تحت عنوان عدم اهلیت خط می‌خورند و در شرایطی که مهلت به پایان رسیده عده دیگری برای واگذاری مطرح می‌شوند و در حالی که پیشنهادات جدید و قدیم منافع مشترک دارند چگونه یک دستگاه (سپاه) به عنوان برنده مناقصه اعلام می‌شود. علی‌رغم اینکه ده‌‌هابار نسبت به این واگذاری شکایت کردم اما هیچ وقت این موضوع به صورت جدی مورد بحث قرار نگرفت. همه می‌دانند این واگذاری غلط بود. نمی‌گویم با این واگذاری حیف و میل انجام شده اما قطعا در یک طرف این واگذاری بخش خصوصی قرار نداشت.  این واگذاری نمونه‌ای از ده‌ها واگذاری است که به صورت اشتباه انجام شده است.

 

اقتصاد دیجیتالی و شغل های جدید

http://www.entekhab.ir/fa/news/393406

افزایش پایه حقوق کارگران

http://fararu.com/fa/news/348607

ورود برخی خودروهای لوکس موقتا ممنوع شد

http://fararu.com/fa/news/348584

دلار به 5000 تومان رسید، سکه رکورد زد+ جدول

http://etedaal.ir/fa/news/198814/

مزد کارگران در سال 97 چقدر می شود؟

http://aftabnews.ir/fa/news/508186/

پشت پرده واگذاری های مخابرات در دولت دهم

http://etedaal.ir/fa/news/198819/


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 25 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: