www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

23 دی ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

سخنان روحانی در باره تظاهرات و فیلترینگ

نسل جوان اکثریت است

و این نسل حرف دارد!

 
 
 
 

 

حسن روحانی در دیدار با وزیر و معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت:

«همه‌جای دنیا برخی از خواسته‌ها و تجمع مردم سوءاستفاده می‌کنند، اما مردم بحق می‌گویند ما را ببینید، به حرفمان گوش کنید و به خواست ما عمل کنید. ما ملت بزرگی داریم؛ معصوم نداریم و همه مسئولان قابل نقد هستند و اگر نقد با امید، اراده و راه‌حل درست همراه باشد، بسیار مفید است. در این حوادث یک موضوع اساسی وجود داشت که با کمال تأسف در رسانه ملی و سایر رسانه‌ها آن موضوع دیده نشده و بیشتر به‌دنبال مسائل جزئی و فرعی بودند و معتقدم توجه به آن موضوع اساسی می‌تواند آرامش و امنیت بلندمدت باثبات و تأثیرگذاری در کشورمان به‌وجود آورد. آن موضوع فاصله ما مسئولان با نسل جوان است. امروز آن‌طوری که ما فکر می‌کنیم، با آنچه جوانان فکر می‌کنند، متفاوت است. امروز نگاه جوانان به دنیا و زندگی با نگاه ما فرق می‌کند و این اشکال اساسی است که باید آن را حل‌وفصل کنیم. اشکال این است که ما می‌خواهیم دو نسل بعد از ما، آن‌طور‌که ما می‌پسندیم زندگی کنند، در‌حالی‌که نمی‌توان برای آنها تعیین‌تکلیف کرده و یک نوع سبک زندگی برایشان مشخص کرده و گفت مسیر همین است که ما می‌گوییم. نسل جوان ما یک حرف بیشتر ندارد و آن اینکه می‌گوید من هم می‌فهمم و حرف دارم و باید به حرف من گوش کنید. مردم هم صراحتا اعلام می‌کنند که حرف دارند و باید به حرف مردم گوش داد و بالاتر از آن به آن عمل کنیم و اگر اکثریت کشور با نسل جوان است به معنای آن است که باید به نظر اکثریت عمل کنیم. البته در اینکه در یک اجتماع و تظاهراتی عده‌ای سوءاستفاده کنند یک موضوع طبیعی است و در همه‌ جای دنیا وجود دارد که برخی از خواسته‌ها و تجمع مردم سوء‌استفاده‌ها می‌کنند.

انتقاد حق مردم است، چراکه صاحب کشور هستند و تمام افتخار ما مسئولان این است که نماینده مردم و امانت‌دار امور کشور از سوی مردم هستیم، لذا مردم حق دارند بر کارهای ما نظارت کرده و انتقاد کنند. نباید کسی را نفی کرد. بعضی‌ها تصور می‌کنند مردم فقط پول و اقتصاد می‌خواهند، اما آیا کسی حاضر است ماهانه پول قابل‌توجهی دریافت کند، اما به‌طور مثال شبکه مجازی کاملا مسدود باشد یا در تردد با خودرو و رفت‌وآمد به بیرون از خانه با محدودیتی مواجه بوده و حتی حق حرف‌زدن نداشته باشد. مگر می‌شود آزادی و زندگی مردم را با پول خریداری کرد، چرا عده‌ای آدرس غلط می‌دهند و این توهین به مردم است. مردم مطالباتی دارند که بخشی از آن اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی است و باید همه این مطالبات مورد توجه قرار بگیرد. همه باید در یک جا به این تصمیم برسیم که مردم همه‌کاره کشور هستند و بی‌تردید اگر این موضوع را با جان و دل و عمل خود قبول کنیم، تمام مسائل حل ‌و‌فصل خواهد شد. همچنان که دولت باید در اتاق شیشه‌ای باشد، مجلس و دیگران هم باید در اتاق شیشه‌ای قرار بگیرند و تصمیماتی که اتخاذ می‌شود بایستی به‌طور شفاف به مردم توضیح داده شود و مردم باید قضاوت کنند. افتخار دولت یازدهم و دوازدهم گردش آزاد اطلاعات است، اما عده‌ای از فضای مجازی خوششان نمی‌آید. یک عده می‌گویند مردم فقط باید به صدا و سیما نگاه کنند و گوش کنند؛ البته معتقدیم که صدا و سیما باید صدای ملت را منعکس کند نه صدای جناح خاصی را. مردم از صدا و سیما هم استفاده می‌کنند اما نباید عده‌ای بخواهند که شبکه‌های مجازی که به خاطر شرایط خاص چند روزی مسدود شده برای همیشه مسدود باشد.

شبکه‌ای به ‌خاطر شرایط امنیتی کشور چند روزی بسته بود، بعد حالا می‌خواهید سوءاستفاده کنید؟ بگویید حالا که بسته بود، خیلی خوب بود؛ شب راحت خوابیدیم؛ برای ابد بسته باشد؟ تو راحت خوابیدی؛ ٤٠ میلیون نفر گرفتار بودند؛ فکر کردی تو هستی فقط؟ صد هزار نفر شغل‌شان را در این یک هفته از دست داده‌اند؛ تو شغلت بهتر شده! باید به خواست و زندگی مردم توجه کنیم. در این چند روزی که یکی از شبکه‌ها بسته بود و گفتم بازش کنند، دیدم چند تا از اینها نامه نوشتند که‌ ای کاش بسته می‌ماند. شما چرا عجله کردید و فلان. نمی‌گویند چند نفر در این شبکه‌ها اجناس‌شان را به نمایش می‌گذارند و به فروش می‌رسانند. آن طلبه گوشه حجره مدرسه فیضیه هم کتابی را که نمی‌خواهد، از طریق یکی از همین شبکه‌ها به فروش می‌رساند؛ می‌گوید من این کتاب‌ها را دارم و قیمت‌شان فلان مقدار است و هرکسی می‌خواهد، آدرس من این است. آن فردی هم که بخواهد از خانه با تاکسی برود، ترجیح می‌دهد از این فضا استفاده کند. البته هر چیز خوبی در کنار خود بدی‌هایی هم دارد؛ اما نمی‌توان گفت که به‌طور مثال به ‌خاطر خطراتی که اتومبیل و موتورسیکلت دارد، کارخانه تولید این محصولات به طور کامل تعطیل شود یا نمی‌توان گفت که اگر در کتابی یک خط علیه من نوشته‌‌اند، به طور کل چاپ کتاب در کشور ممنوع شود.

 در حوزه بیمه و مالیات باید اقدامات بزرگی صورت گیرد. اولا  همه باید مالیات بپردازند و هیچ استثنائی را نمی‌توان پذیرفت که چطور فلان آستان یا دستگاه مالیات نمی‌پردازد. همه باید مالیات بدهند؛ حتی آنهایی که طبق قانون برای چند سال از پرداخت مالیات معاف می‌شوند، ‌باید مالیات‌شان مشخص شود؛ اما دریافت نکنند؛ ولی مهم است که میزان مالیات آنها محاسبه شود. مالیات باید فرهنگ عمومی شود، حتی اگر حداقلی باشد. از خزانه کشور به هر دستگاهی که پولی داده می‌شود، باید روی سایت منتشر شود تا مردم نظارت کنند که از آن پول در چه مسیری استفاده شده است.

(نقل وبسایت ریاست جمهوری)


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 23 دی

 
 

اشتراک گذاری: