www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

7 آذر ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مصاحبه "سعد حریری" پس از بازگشت به لبنان

ایران نمی تواند برای لبنان

به زور "حزب الله" تعیین تکلیف کند

 
 
 
 
 

"سعد حریری" نخست وزیر لبنان که پس از همآهنگی با عربستان، از آن کشور خارج شده و بار دیگر به لبنان بازگشت، روز گذشته بخشی از همسوئی اش با عربستان را به نمایش گذاشت و در مصاحبه با نشریه "الرجل" چاپ عربستان گفت:

«عدم ثبات لبنان بازی است که ایران آن را به راه انداخته است.  ایران از حزب‌الله بعنوان بازویی برای خود در منطقه استفاده می‌کند. حزب‌الله نمی‌تواند کشور را اداره کند و قدرت حزب‌الله در سلاح‌هایی نهفته است که ایران به آن می‌دهد. سخنان اخیر رئیس‌جمهور ایران درباره روابط ایران با لبنان غیر قابل قبول است. او نمی‌تواند تعیین کند که ما چه کاری برای لبنان انجام دهیم.

سعد حریری درباره خلع سلاح حزب الله که بصورت سئوال با او مطرح شده بود نیز گفت: راه حل خلع سلاح حزب‌الله، راه حلی منطقه‌ای است نه داخلی و ما نمی‌توانیم کاری را در این زمینه انجام دهیم.

درباره جنگ سوریه نیز حریری گفت: اگر دخالت روسیه نبود، بشار اسد سقوط می‌کرد. البته روس‌ها به ما وعده داده اند که اجازه ندهند رژیم اسد، ثبات و حاکمیت لبنان را هدف قرار دهد.

در باره روابط لبنان با عربستان سعودی نیز گفت: عربستان در همه برهه‌ها از لبنان حمایت کرده است و اینگونه نیست که عربستان از گروهی علیه گروهی دیگر حمایت کند. این کشور در جنگ سال 2006 میلادی، یک میلیارد دلار به لبنان کمک کرد و فرقی بین اهل تسنن و شیعه، قائل نشد.

ما مواضعی که عربستان در خصوص اظهارات یا اقدامات برخی اتخاذ می‌کند درک می‌کنیم. عربستان این حق را دارد که برخی اقدامات را اتخاذ کند بویژه  در زمانی که گروهی باشد که برای برهم زدن ثبات منطقه و بویژه کشورهای عرب تلاش می‌کند و آن گروه همان حزب‌الله است.

درباره ولیعهد عربستان نیز باید بگویم که او مردی پر تلاش است و هر وقت که ما تلاش می‌کنیم با او تماس بگیریم او را در میادین کار می‌بینیم و او بدون خستگی کار می‌کند.

---

خبر پنجشنبه 2 آذر پیک نت در باره بازگشت حریری به لبنان را که پیش بینی همین نقطه نظرات حریری در مصاحبه با "الرجل" است را می توانید بار دیگر بخوانید:

سعد حریری نخست وزیر لبنان، پس از دو هفته هیاهوی خبری پیرامون استعفایش که در سفر به عربستان انتشار یافته بود، در میان تدابیر امنیتی و استقبال دولتی به بیروت بازگشت. او پیش از بازگشت به بیروت به فرانسه، قبرس و مصر سفر کرد و با روسای جمهور هر سه کشور دیدار و مذاکره کرد و پیش از ترک فرانسه به مقصد لبنان اعلام کرد که استعفایش را پس گرفته است.

بزرگترین بحرانی که اکنون در برابر لبنان قرار دارد نه حزب الله مسلح لبنان و حتی نه جنگ رو به پایان در سوریه، بلکه صدها هزار پناهنده جنگ زده سوری است که خود را به لبنان رسانده اند و برای بازگشت آنها به میهنشان باید فکری کرد. بازگشت سعد حریری به لبنان با شادی و پایکوبی خیابانی مردم همراه شد.

http://www.pyknet.net/1396/04azar/02/page/jahan.php


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 7 آذر

 
 

اشتراک گذاری: