www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

9 آذر ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گفتگو با "شهیندخت مولاوردی"

کتاب "با ما چه کردند"

و ما چه کردیم" را منتشر می کنم

 
 
 
 

 

آنچه می خوانید خلاصه ای از عمده ترین مسائلی است که در مصاحبه با خانم مولاوردی دستیار رئیس جمهور در امور حقوق بشر و معاون سابق در امور زنان در دولت اول روحانی مطرح شده است. اگر کارشکنی ها و تهدیدهای مخالفان دولت و مرتجعین مذهبی نبود، باحتمال بسیار زیاد خانم مولاوردی یکی از وزرای زن کابینه دوم روحانی بود. او دراین مصاحبه که سایت اعتدال آن را منتشر کرده، تسلط خود به اوضاع ایران و منطقه و بویژه رویدادهای عربستان را نشان میدهد که خود می خوانید:

- مسئول وضع مالباختگان شرکت‌های مالی و اعتباری مختلف کیست؟

مولاوردی: تمام مسئولیت این موضوع متوجه دولت کنونی نیست و منشأ آن به دولت‌های نهم و دهم برمی‌گردد، اما پیگیری و رسیدگی به آن در دستور کار دولت است.

- لغو مجوز کنسرت ها؟

مولاوردی: گاهی اوقات اعمال سلیقه‌های‌ شخصی صورت می‌گیرد. در حالی که یک کشور و یک قانون‌اساسی داریم و اگر بنا به تصمیم‌گیری باشد باید در کل کشور یکسان عمل کنیم. البته بسیار کم رخ می‌دهد و امیدواریم دیگر شاهد این رویدادها نباشیم.

- بسیاری معتقدند شما اقدامات بزرگی در سمت معاونت امور زنان و خانواده انجام دادید.

مولاوردی: البته این را خیلی‌ها هم قبول ندارند! (با خنده). همچنان معتقدم از خانواده آغاز مشود. بذر دموکراسی و حقوق بشر و صلح در خانواده کاشته می شود، در مدرسه داشته می شود و در دانشگاه برداشت می‌شود. مباحث کلیدی در مهد‌کودک‌ها و کتب درسی به زبان ساده و همه فهم به کودکان و نوجوانان باید منتقل شوند. علاوه بر این استفاده از ابزارهای نوین رسانه‌ای مانند اپلیکیشن‌های موبایلی را در دستور کار داریم و در حال طراحی پورتال و سامانه تعاملی در این زمینه هستیم. در حال‌حاضر مردم با استفاده از فیلتر‌شکن به اغلب سایت‌های فیلترشده دسترسی دارند. اگر صرفا سیاستمداران حق استفاده از شبکه‌های مجازی فیلتر‌شده و فیلترشکن را داشتند و از ظرفیت‌هایی که شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده ایجاد کرده استفاده می‌کردند در این صورت میان حق مردم و حق سیاستمداران تناقض وجود داشت. اما مردم به اندازه سیاستمداران دسترسی به فیلترشکن و تقریبا وضعیت مشابهی با سیاستمداران در این زمینه دارند. در هر صورت فضای‌مجازی ظرفیتی است که نمی‌توان از آن غفلت کرد و در دنیای جهانی شده نمی‌توان خود را از آن محروم کرد. هر چند به نظر برخی این فضا یک تهدید است، اما باید این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

- اقدامات کنونی عربستان‌سعودی در راستای آزادی اجتماعی زنان را اقداماتی بنیادی به منظور افزایش توسعه اجتماعی می‌دانید؟

- در عربستان شاهد مجموعه‌ای از تغییرات هستیم که تغییرات در حوزه‌ زنان را می‌توان بخشی از آنها قلمداد کرد. برای مثال در موج گسترده بازداشت‌هایی که با هدف مبارزه با فساد در این کشور صورت گرفته است، مقامات پیشین و شاهزاده‌های‌عربستانی که اصلا تصور نمی‌شد روزی با آنها این گونه رفتار شود بازداشت شدند و بخش پروازهای‌خصوصی برای جلوگیری از فرار آنها بسته شد. از سوی دیگر به یک ربات حق‌شهروندی دادند. از مجموعه این شواهد برمی‌آید که با وضعیت‌جدیدی در این کشور مواجه هستیم. محمد بن سلمان به نوعی مظهر و شاخص تغییرات محسوب می‌شود و عربستان را به سوی تغییرات مدنظر خود پیش می‌برد و موسسه مکنزی (McKinsey) سفارش سند چشم‌انداز 2030 (برنامه راهبردی عربستان از سال‌های 2015 تا 2030) را می‌دهد. در مقابل او محمد‌بن‌نایف را داریم که معتقد به حفظ وضع موجود است و بنا دارد که روابط و مناسبات‌سنتی عربستان به قوت خود باقی باشد. تا پیش از این تمام تحلیل‌ها نشان از قدرت‌گیری محمد بن نایف داشت، زیرا با توجه به وضعیت و شرایط جامعه عربستان و روابط و مناسبات ‌قومی و قبیله‌ای آنجا قدرت‌گیری او گزینه محتمل‌تر بود. اما برخلاف پیش‌بینی‌ها محمدبن سلمان قدرت گرفت. بنابراین مجموعه این تغییرات مانند یک پازل هستند که باید منتظر ماند و دید بناست محمدبن‌سلمان این تغییرات را تا کجا پیش ببرد. جامعه عربستان دیگر جامعه بی‌سواد، بدوی و سنتی نیست. در حال حاضر با جامعه جوان و تحصیلکرده‌ای مواجهیم که عمدتا در کشورهای‌غربی تحصیل کرده و به کشورشان برمی‌گردند. بنابراین این جوانان مطالبات خاص خود را داشته و با نسل‌های قبل خود تفاوت دارند. چندسالی است در شاخص شکاف ‌جنسیتی رتبه این کشور از کشوری مانند ترکیه بالاتر است. اوایل تصور غالب آن بود که این رتبه‌بندی سیاسی و کار دلارهای نفتی عربستان است، اما بررسی‌ها و گزارشات منتشر شده نشان داد عربستان حرکت جدی را در حوزه آموزش، بهداشت، سیاست و اقتصاد شروع کرده و در پر کردن شکاف جنسیتی نوآوری و ابتکارات داشته است. در حال حاضر هفت رتبه بالاتر از ایران است. بنابراین تغییرات را آغاز کرده‌اند، اما اینکه این تغییرات واقعی یا show off است نیازمند گذشت زمان هستیم تا تاثیر عینی تغییرات را در وضعیت زنان در جامعه عربستان ببینیم. در واقع باید دید جامعه عربستان تا چه میزان با این سیاست‌ها و تغییرات همراه خواهد شد.

- بنا بود 30 ‌درصد پست‌های ‌مدیریتی دولتی به زنان اختصاص یابد، اما تاکنون کمتر از 10‌درصد محقق شده است. آیا شما به عنوان دستیار ویژه امور حقوق‌شهروندی می‌توانید به روند این انتصابات سرعت ببخشید؟

مولاوردی: این برنامه دولت ‌دوازدهم است که تا پایان دوره 30 ‌درصد پست‌های مدیریتی در سه سطح پایه، میانی و عالی در اختیار زنان قرار گیرد. همه واقف هستیم که اکنون در چه وضعیتی در این زمینه به‌ سر می‌بریم. ابلاغ موضوع از سوی شورای‌عالی اداری و تاکید موکد رئیس‌جمهور گویای اهمیت آن برای دولت است. بحث توانمندی‌ سیاسی زنان یکی از شاخص‌های گزارش شکاف‌ جنسیتی است. متاسفانه ایران هرساله در این شاخص درجا زده یا رتبه‌اش تنزل پیدا می‌کند. پیگیری‌ها و گزارش‌گیری‌ها آغاز شده و ما نیز به صورت موردی ماموریت خود را انجام می‌دهیم. در هنگام مطالبه این موضوع دائما عنوان می‌شود زنان‌ شایسته‌ و در سطح‌ عالی نداریم یا نمی‌شناسیم. در دولت ‌یازدهم اطلاعات جامعی از این زنان به دست آورده و ویرایش اولیه این اطلاعات را نیز انجام دادیم. این اطلاعات نیازمند ویرایش نهایی هستند. علاوه بر این باید مدیران بالقوه را شناسایی می‌کردیم که در بحبوحه انتخابات ریاست‌جمهوری، بانک رزومه‌ها را جمع‌آوری، این افراد را شناسایی و معرفی کردیم. خانم ابتکار نیز گزارشی را در این زمینه از تمام استان‌ها درخواست کرده‌اند. بنابراین ظرفیت موجود تقریبا تخمین‌زده شده، اما باید مستمر پیگیری شود و برای تحقق این مصوبه باید برنامه داشت. امیدواریم به نتیجه برسیم.

- در صحبت‌هایتان در زمان معارفه معاونت جدید زنان، از 400 صفحه اتهام، توهین و تحقیر منتقدان نسبت به خودتان سخن گفتید. به اعتقاد شما دلیل این میزان هجمه منتقدان نسبت به شما چه بود؟

 

مولاوردی: هر تخریب این منتقدان و مخالفان چندین و چند مستند دارد. بناست تمام این موارد را جمع‌آوری کرده و اگر عمری باقی بماند بصورت یک کتاب درآوریم. در این صورت در تاریخ می‌ماند که آنها با ما چه کردند و ما چه کردیم! این تهمت‌ و افتراها اکنون نیز ادامه دارد و مختص دیروز نیست. بخشی از موضوع به شخص من و باورهایم، مشی و رویکرد سیاسی‌ام برمی‌گردد و بخشی از آن به دولت ‌یازدهم برمی‌گشت. در واقع به‌زعم آنها هرآنچه در دستور کار دولت‌ یازدهم بود و فارغ از آنکه به نفع زنان، جامعه یا نظام بود، باید زیر سوال می‌رفت. هر حرف و برنامه‌ای که از دهان ما خارج می‌شد، عده‌ای ماموریت زیرسوال‌بردن، تحریف و بلااثرکردن آن را برعهده داشتند. بارها اعلام‌کردیم اگر این یا آن کار را نکنیم، جای آن چه کنیم و پیشنهاد و راهکارتان چیست؟ برای مثال گفتند برابری جنسیتی نباشد، قبول کردیم و از عدالت ‌جنسیتی سخن گفتیم، آن را هم برنتابیدند! هرچند از سال 70 تعهدات خودمان به اسناد بین‌المللی را در چارچوب عدالت ‌جنسیتی به سازمان‌ملل اعلام کردیم. هیچ‌کدام از منتقدان جوابی به سوالات ما نداده و تنها مشی و رویه خود را ادامه می‌دهند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 9 آذر

 
 

اشتراک گذاری: