www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

14 آذر ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

یمن تبدیل به مرداب

جنگ خلیج فارس می شود؟

اسپوتنیک و سویتسکایا راسیا- ترجمه نعمت بوستانی

 
 
 
 
 

 

وزارت کشور یمن خبر کشته شدن "علی عبداله صالح" و شماری از همراهان او را "به جرم خیانت به کشور"، در شهر صنعا پایتخت این کشور اعلام کرد.

صالح سال 2011 سرنگون شد. پس از عبداله صالح منصور هادی با کمک عربستان سعودی قدرت را در این کشور بدست گرفت. بعد از مدتی کوتاه نیروهای حوثی و دیگر احزاب ملی جنگ را علیه منصور آغاز کردند. صالح با حزب خود از نیروهای مخالف منصور حمایت کرد و با آنان- بویژه حوثی های شیعه یمن- متحد شد.

با ادامه این جنگ، منصور هادی به عربستان گریخت و به دنبال آن ائتلاف به رهبری عربستان به بهانه باز گرداندن منصور به یمن، بمباران شهرها و بنادر یمن را آغاز کرد.

عبداله صالح اخیرا حوثی ها را به نقض قرارداد طرفین متهم کرد و حوثی ها را وابسته به ایران اعلام کرد و متعاقب آن حوثی ها صالح را به خیانت متهم کردند. سرانجام، روز جهارشنبه گذشته در شهر صنعا درگیری نظامی سختی میان حوثی ها و نیروهای عبداله صالح شروع شد. ابتدا نیروهای صالح بخش های وسیعی از شهر صنعا را تسخیر کردند. حوثی ها در عملیات متقابل توانستند بر نیروهای صالح برتری یابند. در این در گیری ها بیش از 250 نفر از نیروهای دوطرف کشته شدند.

متعاقب آن عربستان مواضع حوثی ها را بمباران کرد و دراین میان سفارت جمهوری اسلامی هدف حمله قرار گرفت و آتش گرفت.

حزب عبداله صالح از مردم یمن خواست تا علیه حوثی ها متحد شوند.  روز سوم دسامبر حوثی ها توانستند کنترل رادیو تلویزیون، گارد هوادار صالح و تعدادی از اردوگاه های نظامی را فتح کنند. علیرغم این شکست و فتوحات نیروهای طرفدار صالح حاضر نشدند با رئیس جمهور سابق که مورد حمایت عربستان سعودی است همکاری کنند.

این خلاصه ایست از خبری که منابع روسیه، امشب (دوشنبه شب) منتشر کردند. حتی همین خبرها نشان میدهد که روی حریق جنگ در یمن چنان نفتی ریخته شد که دامنه آن کل خلیج فارس و قطعا ایران را خواهد گرفت. در ایران نیز نشریاتی مانند کیهان به قلم مدیرمسئول آن "شریعتمداری" حوثی ها را تشویق به موشک پرانی به سمت ابوظبی کرده اند.

آیا خاورمیانه پس از داعش، آبستن درگیری های خونین دیگری است؟ روزنامه واشنگتن پست به این سئوال پاسخ مثبت داده و نوشت: "خاورمیانه پس از داعش شاهد ده جنگ دیگر خواهد بود."

اگر تیرباران عبدالله صالح و متهم شدن حوثی های یمن به این اقدام را سرآغاز دیگری برای پیش بینی واشنگتن پست ندانیم، حداقل "مقابله با هر تلاشی برای مذاکرات صلح در یمن" می توانیم بدانیم! (عکس بالا تحت عنوان حمله به سفارت جمهوری اسلامی در صنعا و به آتش کشیدن شدن آن منتشر شده است)

http://www.sovross.ru/articles/1634/36820


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 14 آذر

 
 

اشتراک گذاری: