منتخب اخبار  

        www.pyknet.net

   پیک نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

21 آذر 1396

  pyknet100@gmail.com

 
   
 

 

منتخب اخبار فرهنگی – هنری

 

ریل گذاری مسیر میدان شوش تا شاه عبدالعظیم و سپس قرار گرفتن یک قطار با واگن های بدون در و پنجره که نیمکت های چوبی داشت روی آن، بلند شدن صدای سوت این قطار و مسافرانی که با ترس و لرز و لذت روی این نیمکت ها  نشسته بودند تا به شاه عبدالعظیم بروند و یا از شاه عبدالعظیم به میدان شوش که مرکز تهران آن زمان بود برسند، یک رویداد بزرگ در ایران بود. این نخستین راه آهن و نخستین تراموای بین شهری در ایران بود که جای درشکه و کالسکه 6 اسبه ناصرالدین شاهی را گرفت. این قطار بین شهری که سوخت آن با ذغال سنگ بود و با فشار "بخار" حرکت می کرد در سال ۱۲۶۱ توسط یک شرکت بلژیکی راه اندازی شد و اولین مسافر آن خود ناصرالدین شاه بود که از تهران به شاه عبدالعظیم مشرف شد و با همین قطار به کاخ سلطنتی بازگشت. رسم او بود که هر سال به زیارت شاه عبدالعظیم برود و سرانجام نیز در یکی از همین زیارت ها بود که با گلوله میرزا رضا کرمانی کشته شد و سلطنت 50 ساله او خاتمه یافت.

بتدریج که ترس مردم از سوار شدن بر این قطار ریخت، بر شمار مسافران آن - بویژه روزهای جمعه- افزوده شد. سرعت آن به زحمت به 40 کیلومتر در ساعت می رسید و به همین دلیل برخی پسران جوان برای شرینکاری و جلب توجه دختران و زنانی که از زیر چادر دزدکی آنها را نگاه می کردند، خود را از پنجره به سقف قطار رسانده و روی آن راه می رفتند و از یک واگن روی واگن دیگر پریده و سپس به داخل قطار باز می گشتند تا واکنش چادر به سرها را ببینند!

ایستگاه حرکت این قطار در میدان شوش به "گارماشین" معروف بود. بتدریج که اتوبوس ها در تهران به حرکت در آمدند این قطار نیز از سکه افتاد و در مسیر ریل آن محلات و خانه های خشت و گلی بالا رفت و بتدریج ریل متروکه قطار حتی در کوچه قرار گرفت تا بالاخره آن را هم جمع کردند و این سرگذشت خاتمه یافت.

 

تولدت مبارک آقایان سینما

http://www.ghanoondaily.ir/fa/news/detail/63299/

واکنش بازیگر زن به عوارض خروج از کشور/ تصویر

http://etedaal.ir/fa/news/191936/

کشته شدن خواننده زن در حادثه رانندگی

http://aftabnews.ir/fa/news/494857/

اولین وسیله نقلیه عمومی مدرن در ایران/ تصویر

http://etedaal.ir/fa/news/191915/

کاریکاتور/ دکتر ظریف در گشت ارشاد

http://aftabnews.ir/fa/news/494816/

بیشترین اختراع زنان برای کدام کشور است/ تصویر

http://etedaal.ir/fa/news/191929

بزرگترین جشن باربیکیو جهان + تصاویر

http://aftabnews.ir/fa/news/494866/


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 21 آذر

 
 

اشتراک گذاری: