www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

26 آذر ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

کنفرانس خبری 4 ساعته پوتین درمسکو

ترامپ وعده اصلاحات داد

اما به او اجازه عمل ندادند

 
 
 
 

در آستانه سال نو میلادی، مطابق سنتی که از سالهای گذشته رعایت شده، پوتین رئیس جمهور روسیه در یک مصاحبه وسیع خبری شرکت کرد و به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

تلویزیون روسیه 24 که این مصاحبه تقریبا 4 ساعته را مستقیم گزارش داد، اعلام کرد که پیش از آغاز مصاحبه و در جریان ورود خبرنگاران و فیلمبرداران به سالن کنفرانس خبری، یکایک آنها و وسائل همراهشان کنترل امنیتی شد. یعنی کنترل 1640 خبرنگار داخلی و خارجی. پوتین در این کنفرانس به 73 سئوال خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد، از جمله در پاسخ به سئوالی که از او درباره موفق و یا ناموفق بودن ترامپ شد. پوتین در پاسخ به این سئوال که از جانب خبرنگار سی بی اس امریکا مطرح شد گفت: به این سئوال مردم امریکا باید پاسخ بدهند نه من در اینجا، اما آنچه را که ما شاهدیم اینست که در یکسال گذشته وضع اقتصادی امریکا بهتر از گذشته شده و این یکی از دستآوردهای ترامپ است. درباره بقیه مسائل ما احساس می کنیم که عواملی در خود امریکا مانع تراشی بر سر راه او می کنند.

سلامت، تحصیلات، فناوریهای عالی، افزایش تولیدات و افزایش درآمد مردم روسیه در سطحی قابل قبول از جمله برنامه های من در دور آینده ریاست جمهوری ام خواهد بود.

مخالفان و منتقدان هم می توانند با ارائه برنامه همه جانبه برای کشور در انتخایات ریاست جمهوری نامزد اعلام کنند. من قبول دارم که در سیاست هم مانند اقتصاد، باید رقابت باشد تا اوضاع بهتر شود. حکومت در روسیه نه کسی را می ترساند و نه از کسی می ترسد.

در پاسخ به سئوالی در باره فسادمالی در ارگانهای انتظامی و نظامی نیز پوتین گفت: چنین وضعیتی در ارتش روسیه وجود ندارد. در نیروهای مسلح پست ها دائما در چرخش است. این چرخه دهها سال است که ادامه داشته و یکی از اجزای خدمت در ارتش بشمار می رود.

ما تلاش می کنیم که ارتش و ناوگان های روسیه برای تامین امنیت کشور توسعه لازم را پیدا کنند، بدون اینکه وارد مسابقه تسلیحاتی با سایر کشورها شده و یا به بودجه دولت آسیب خاصی وارد شود.

در مورد سفر به سوریه سئوال کردند و پوتین گفت:

سفر کوتاه من به سوریه از مدتها قبل برنامه ریزی شده و امنیت آن توسط خلبانان روس بطور کامل تامین شده بود. در مبارزه با تروریسم بطور کلی مسئله مهم آن است که نقش آفرینان جهانی از تروریستها برای رسیدن به اهداف سیاسی خود استفاده نکنند. در رابطه با سوریه باید بگویم که دولت این کشور به تنهایی قادر نبود از عهده مبارزه با تروریسم برآید.

بار دیگر در باره ترامپ و امریکا سئوال کردند و پوتین گفت:

رئیس جمهوری آمریکا مایل بود کارهایی انجام دهد که هنوز نتوانسته. قصد انجام اصلاحات در عرصه سلامت و دیگر جهت گیریها را داشت، او (دونالد ترامپ) قصد داشت روابط با روسیه را بهبود ببخشد. البته واضح است که به خاطر محدودیت هایی که همه می دانند، او در شرایطی نیست که آن را تحقق بخشد. البته من نمی دانم او هنوز تمایل خود را حفظ کرده یا از آن صرف نظر نمود. البته من امیدوارم که این تمایل هنوز وجود داشته باشد، برای اینکه در نهایت به نفع ملت های آمریکا و روسیه خواهد بود.

در مورد دخالت روسیه در امور داخلی آمریکا اینها تماما حرف هائی است که مخالفان دونالد ترامپ از خود ساخته اند تا ریاست جمهوری او را نامشروع جلوه دهند. کاملا صادقانه با شما صحبت کنم، برای من حتی عجیب است، افرادی که از این مسئله صحبت می کنند، اصلا توجه ندارند که با این کار به سیستم سیاسی داخلی آمریکا لطمه زده و امکانات رئیس جمهوری خودشان را محدود می کنند.

فرازهای دیگری از پرسش ها و پاسخ های پوتین در کنفرانس خبر سالانه:

در پاسخ به سئوال خبرنگار افغانستان، پوتین با اشاره به ضرورت همکاری بین المللی در رابطه با تروریست ها از حضور و نفوذ تروریستها در افغانستان و ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان و... ابراز نگرانی کرده و از پایگاه نظامی 201 روسیه در تاجیکستان برای مقابله با این تروریستها نام برد. وی اعلام کرد که روسیه آمادۀ کمک به دولت مرکزی "کابل" در مبارزه با تروریسم میباشد.

خبرنگار "کردستان" نظر ولادیمیر پوتین را درباره کردها پرسید.

پوتین با اشاره به رفراندم و تعلیق و استعفای بارزانی گفت:

 این مسدله مربوط به کردهاست و در چارچوب تمامیت ارضی آن کشور همانطور که خودشان نیز اعلام کردند بررسی میشود. ما نظر دیگری نمیتوانیم داشته باشیم . هرچند ظرافت هایی هم در این مسائل هست. ما از قدیم مناسبات سنتی با کردها داشتیم و اکنون نیز در آنجا شرکت های ما در اقلیم کردستان فعال هستند و هر دو طرف از این روابط اقتصادی ذی نفع هستند.

 

پوتین در پاسخ به سئوال خبرنگار لهستانی مبنی بر " دست داشتن مسکو" در انفجارِ هواپیمای حاملِ رئیس جهمور سابق لهستان گفت:

کمیسونهای بین المللی و نوار صحبت های خلبان مشخص کرده اند که چه کسی وارد کابینه شد و گفت به هر قیمت هواپیما را بنشانید و من جرأت ندارم به وی (احتمالا رئیس جمهورِ فقید لهستان) بگوییم که نمی توانیم فرود کنیم. در ثانی اگر "بمبی" منفجر شده باشد باید دنبال آن در لهستان بگردید. پرواز از آنجا بوده است!

سپس پوتین خطاب به او گفت: دست از این بچه بازی ها بردارید و به مسائل اصلی بپردازید. از اینکه بر اثر تحریم های روسیه (عدم خریدِ میوه از سوی روسیه از لهستان که در مقابله به مثل تحریم های غرب برعلیه روسیه وضع شده است) چه مشکلاتی در لهستان پیش آمده و چقدر بیکار و ورشکسته شده اند. به هر حال ما طرفدار روابط با لهستان بوده و هستیم.

 پوتین از سیاست حمایت و پناه دادنِ ایالاتِ متحده به تروریستها در سوریه انتقاد کرده و گفت: ما به ایشان میکوئیم که آنها (تروریستها) را از منطقه خارج کنید، ولی آنها اینکار را نمی کنند و امید دارند که در آینده از ایشان برعلیه بشار اسد استفاده کنند . این خطرناک است از جمله برای خود حامیان تروریستها!

خبرنگاری از اوکرائین با سئوالی پرخاشگرانه روسیه را متهم به سیاستهای مداخله گرایانه در امور اوکرائین کرد که ولادیمیر پوتین در پاسخ با اشاره به ریشه های بحران اوکرائین که از "کودتا علیه دولت قانونی شروع شد" و بخش شرقی اوکرائین مخالف کودتا بودند شروع و به عدم پایندی طرف اوکرائینی به قول و قرارهایش اشاره کرد و چند مثال را ذکر کرد و گفت که حتی طرح هایی را که خود طرف اوکرائینی ارائه کرده و ما با حضور آلمان، فرانسه، اوکرائین و روسیه قبول کردم تا بحران حل شود را عمل نمی کند. مثلا در رابطه با تعویض اسرا .

در پاسخ به سئوالات خبرنگاران چینی درباره نظر روسیه نسبت به مصوبات کنگره اخیر حزب کمونیست چین، پوتین گفت : ما (روسیه) ارزش خاصی برای برنامۀ اقتصادی مصوب گنگرۀ اخیر حزب کمونیستِ چین قائل هستیم و با بسیاری از اهداف این تصمیم هم نظریم.

درباره مسابقه تسلحاتی نیز پوتین به سئوال یک خبرنگار امریکائی اینگونه پاسخ داد:

امریکا در گذشته قرار دادهای تسلیحاتی را نقض کرده است. از سوی ایالات متحده موشکهای ضدهوایی زمین پایۀ "ناتو" در کشور رومانی (به بهانۀ برنامۀ اتمی ایران) علیه روسیه نصب شد که پایه های این پدافند دو منظوره است و میتوان از آنها بعنوان پایه های موشکهای میانبرد زمین به زمین نیز استفاده کرد. ما در روسیه، درباره قدرت نظامی و تسلیحاتی روی 2  مسئله تکیه داریم؛ نخست تامین حفاظت و امنیت روسیه و دوم عدم تاثیرگذاریِ بودجۀ نظامی بر اقتصاد و ایجاد رکود.

درپاسخ به یک خبرنگار داخلی که فساد در قوه قضائیه و نیروی انتظامی را مطرح کرد پوتین گفت:

من هم از قوۀ قضائیۀ و نیروهای انتظامی روسیه راضی نیستم. این معضل بزرگیست که ما داریم. من حدود شش ماه پیش " بوردنیکوف"(رئیس سازمان امنیت) را خواسته و از وی در رابطه با فساد در قوۀ قضائیه و نیروهای انتظامی سئوال کردم که بوردنیکف پاسخ داد که یکی از این سازمانها را از بالا تا پایین همه را دستگیر کرده ایم اما افراد تازه ای که آمده اند نیز به فساد و رشوه و برخورد تند با مردم ادامه میدهند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 26 آذر

 
 

اشتراک گذاری: