www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

8 آبان ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گفتگوی "اندیشه پویا" با تاج زاده

ای کاش به جای مهندس بازرگان

دکتر یزدی نخست وزیر شده بود

 
 
 
 

 

ماهنامه اندیشه پویا در شماره ۴۶ خود با مصطفی تاج‌زاده مصاحبه کرده است. تاج زاده در این مصاحبه از جمله می‌گوید:

-  سال ۱۳۵۶ انقلابی بودیم و راه‌های محافظه‌کارانه و سازشکارانه را رد می‌کردیم. از این جهت با دکتر یزدی کمتر و با مهندس بازرگان بیش‌تر مشکل داشتیم.

-  این روحیه سریع در ما رشد کرد که چرا خودمان کشور را اداره نکنیم؟ اما بازرگان همچنان موضع گرفته بود که به نظر می‌رسید جز با کنار زدن او نمی‌توان انقلاب را اداره کرد. اگر یزدی نخست‌وزیر بود به نظرم راهی برای تلفیق و همکاری بیشتر باز می‌کرد.

-  بعد از انقلاب فقط در سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بودم. نه به اوین رفتم، نه به دادستانی و نه اطلاعاتی و نظامی شدم. تمام ‌وقت در سازمان کار می‌کردم و شب هم همان‌ جا می‌خوابیدم.

-  تا سال ۶۰ شیوه‌های تنبیهی را در سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی داشتیم. مثلا اگر کار خلافی کرده بودیم، شلاق می‌خوردیم. ۵ یا ۱۰ ضربه. چند بار شلاق خوردم که دلایلش یادم نیست. جریمه‌ در دوره دوم فعالیت سازمان در دهه هفتاد پولی شد. مثلا هر کس دیر می‌رسید،‌ باید مبلغ مشخصی جریمه پرداخت می‌کرد.

-  آقای راستی (آیت الله راستی نماینده آقای خمینی در سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که گرایش را راست داشت و موجب شد تا بخشی از این سازمان به بهانه پرهیز از فعالیت سیاسی وارد سپاه شود که در راس آنها سرتیپ پاسداران محمد باقر ذوالقدر بنیانگذار "جمنا" و طراح روی کار آوردن احمدی نژاد در انتخابات 84 شد)  ‌گفت این‌ که شما می‌گویید می‌خواهید فقر را از بین ببرید، یعنی چه؟ اگر این اتفاق بیفتد، آیات قرآن دربارۀ فقر چه می‌شود؟ وقتی این را به آیت‌الله موسوی اردبیلی گفتم، خدا بیامرزد ایشان را، گفت باید به ایشان می‌گفتید پس اگر زنا ریشه‌کن شود آیات قرآن دربارۀ زنا چه می‌شود؟

-  در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد کارهای خوب زیادی کردم اما یکی از کارهای غیر قانونی‌ام این بود که سریع رفتم زیر دو خم حزب توده را گرفتم، چاپخانه‌های تهران حزب توده را من بستم؛ تقریباً به شکل غیر قانونی.

-  بر خلاف بچه‌های « روزنامه سلام» معتقد بودیم باید با آقای هاشمی و طیف او نزدیک باشیم و کار کنیم. به نظر من نگاه آنها به آقای هاشمی بیشتر شخصی بود. در آستانه انتخابات مجلس ششم با آقای موسوی‌ لاری دیدن آقای هاشمی رفتیم. گفتیم شما از حقوق رد صلاحیت شده‌ها دفاع کن و با این پرچم بیا که انتخابات آزاد باشد و همه بیایند. معنای حرفمان این بود که اگر با این پرچم بیایید داخل لیست اصلاح‌طلبان نیز قرار می‌گیرید. آقای هاشمی زیر بار نرفت و از اشتباهات او بود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 8 آبان

 
 

اشتراک گذاری: