www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

8 آبان ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

زیارت- مهاجرت- تجارت

انگیزه‌های مشترک زائران

نجف، پیش و پس از انقلاب

 
 
 
 
 

 

رفتن به کربلا و کاظمین و نجف، از قدیم طرفدار داشت و برقرار بود. هرگاه که مناسبات سیاسی میان ایران و حکومت‌های کودتايی عراق حالت عادی داشت این سفر پر رونق تر بود و هرگاه مناسبات تیره و ایرانیان از همین سه شهر اخراج می‌شدند و بعنوان "معاود" اخراج شده و به ایران برگردانده می‌شدند این سفر از رونق می‌افتاد. مقررات ویزا و "سین و جیم" کردن ساواک قبل و بویژه بعد از بازگشت از سفر عراق از جرات سفر به این سه شهر کم می‌کرد.خیلی‌ها برای زیارت می‌رفتند و عده‌ای هم برای تجارت و زیارت. یعنی از کربلا و کاظمین یا سوغات می‌آوردند و یا اجناسی که می‌شد در ایران فروخت. "کفن دور ضریح چرخیده" و یا "مهر نماز" از خاک کربلا و یا تسبیح‌های گلی از همین خاک، جانماز و...  نیز توسط زائران آورده می‌شد تا سوغاتی شود برای دوستان و اقوام. زرنگ تر ها، علاوه بر این نوع سوغاتی‌ها چیزهای مهم تری مثل "شمش طلا" را جاسازی کرده و می‌آوردند. که این قلم آخر را گاه در تایر اتوبوس جاسازی می‌کردند. برخی هم قبل از سفر کوپن تریاک خود را نقد می‌کردند تا در این سه شهر خمار نمانند.

همه آن انگیزه‌ها را صدها برابر کنید تا به دلیل استقبال از سفر اربعین به همین سه شهر و باصطلاح شرکت در مارش اربعین پی ببرید. بویژه که در سالهای اخیر شهرداری‌ها و نهادهای مذهبی کمک سفر هم می‌دادند به اهل "مارش" و نمایش جمعیت تشییع در نجف و کربلا در چشم و همچشمی با عربستان و مکه!

امسال قافیه مقدار زیادی تنگ شده است. هم دولت شانه خود را از زیر بار کمک مالی به این باصطلاح زائران بیرون کشیده و هم شهردار تهران دیگر قالیباف نیست که سر کیسه را برای این مارش شُل کند. دولت عراق هم از بیم جاسازی شدن کسانی در صف مارشیون و اربعیون و سپس ماندن و بازنگشتن به ایران و از آن مهم تر، سر در آوردن از ترکیه و اروپا برای پناهندگی، مقررات ویزا را سفت و سخت کرده است. گویا جمعیت اربعین امسال بسیار کمتر از جمعیت سالهای گذشته خواهد شد.این عکس صف کسانی است که می‌خواهند ویزای سفر اربعین بگیرند.گاه نوبت در یک روز به آنها نمی‌رسد و چند روز باید بروند و شانس خود را آزمایش کنند. همه آنها می‌خواهند دستشان به ضریح امام حسین برسد؟ بشنوید و بخوانید اما کمتر باور کنید.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 8 آبان

 
 

اشتراک گذاری: