www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

10 آبان ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

نگاهی به اظهار نظر شمس الواعظین

چه راه نجاتی برای

مطبوعات ایران وجود دارد؟
 
 
 
 

 

شمس‌الواعظین که روزنامه نگاری را یکباره از سردبیری روزنامه کیهان در جمهوری اسلامی شروع کرد و سپس در دولت خاتمی و وزرات مهاجرانی بر وزارت ارشاد مبتکر انتشار سه روزنامه "جامعه"، "نشاط" و "توس" شد، به نمایشگاه مطبوعات رفته و در غرفه «روبرو» گفته است:

روحانی برای آزادی مطبوعات هیچ کاری نکرد. تیراژ روزنامه ها در سال ٧٩ بیش از ۴میلیون بود؛ حالا یک میلیون هم نمی‌شود. حتی شنیده ام تیراژ کیهان که در دوره من ٣٠٠هزار بود به ٧هزار رسیده است.

آقای شمس الواعظین مرغ سر بریده و پوست کنده در فروشگاهها را مرغ میداند و نه مرغی که در حیات خانه می چرخد و دانه می چیند!

در شرایط امروز ایران و جهان که شرایط فضای مجازی است برای رسانه ها و نحوه موجودیت و شیوه کار و فعالیت آنها باید تعریف تازه ای ارائه داد. سال 79 را نمی توان از نظر تکنولوژی با سال 96 مقایسه کرد. بنابراین بخشی از سقوط تیراژ مطبوعات در ایران مانند همه کشورهای دیگر جهان ناشی از دوران برزخی است که جراید در دوران سلطه فضای مجازی تا یافتن جایگاهی تازه طی می کنند. به همین دلیل، حتی اگر سانسور کنونی بر مطبوعات هم حذف شود، مطبوعات نمی توانند به 15 سال پیش بازگردند. ضمن آن که همیشه شرایط و رویدادها نیز در تیراژ مطبوعات تاثیر مستقیم داشته اند. مثلا درجریان انقلاب 57 تیراژ روزنامه ها رشد نجومی کردند و همین کیهانی که آقای شمس الواعظین از آن نام می برد در آستانه انقلاب به تیراژ بالای یک میلیون دست یافت. بنابراین، مقایسه تیراژ کیهان امروز را باید در قیاس با روزنامه های دیگر امروز ارزیابی کرد. این که تیراژ کیهان تا 7 هزار شماره در روز سقوط کرده باید مقایسه شود با تیراژ مثلا روزنامه شرق. تا اولا معلوم شود سانسور با شرق چه کرده و مشی سیاسی کیهان با این روزنامه چه کرده است و اگر این هر دو تغییر کند، چه احتمالی برای تیراژ مطبوعات حدس زده می شود. بویژه اگر صدا و سیما نیز از ورطه سقوط کنونی نجات یابند و جائی برای خود در فضای مجازی و درکنار مطبوعات رها شده از تیغ سانسور بیابند!

بگذریم از سقوط تکنیک روزنامه نگاری در جمهوری اسلامی که خود داستان غم انگیز دیگری است و ای کاش روزنامه نگاران با سابقه پیش از انقلاب که انگشت شمارند و روزنامه نگاران با سابقه پس از انقلاب دور هم بنشینند و حداقل همین نکته آخر یعنی سقوط تکنیک روزنامه نگاری و دلائل آن در جمهوری اسلامی را بررسی و راهکارهائی را پیشنهاد کنند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 10 آبان

 
 

اشتراک گذاری: