www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

13 آبان ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

چاره اندیشی رهبر و سران قوا

ریشه فساد در بانکها

به موسسات سپرده گذاری رسید
 
 
 
 

 

روز گذشته محمدرضا تابش نماینده مجلس با حضور در غرفه ایسنا در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها گفت:

 

حاکمیت قدم هایی برای حل مشکل سپرده گذاران موسسات مالی برداشته است. رهبری هم از منظر شرعی به سران قوا اختیار دادند که برای حل این مشکل تصمیم بگیرند. تاکنون دو جلسه در این زمینه برگزار شده که هم نشانه اهمیت موضوع و تلاش برای مهار این ماجراست.

زمانی که موسسات اعتباری غیرمجاز شکل گرفت و اوراق قرضه زیادی چاپ شد و در عرصه اقتصادی بدهی سازمان تامین اجتماعی، بازنشستگی و دولت به بانک ها زیاد شد مشخص بود که این کار آثار و پیامدهای سوء اقتصادی به دنبال دارد. امروز مشکل در برخی صندوق‌های اعتباری و موسسات سر باز کرده و همه مسئولین را متوجه این امر کرده که باید تصمیم علمی، منطقی و با پشتوانه اقتصادی بگیرند. البته ساماندهی موسسات اعتباری توانسته روی کاغذ موفق باشد و نهادهای اطلاعاتی، امنیتی، قضایی و نظامی همه در مقابل اراده نظام تسلیم شده‌اند که این گام مهم است

در سال‌های قبل بانک مرکزی نمی‌توانست نظارت خود را اعمال کند و وزارت تعاون بیشترین مجوزها را صادر کرده بود. دولت سود بانکی را 15 تا 20 درصد اعلام می‌کرد اما این موسسات جلوی چشم همه سود 30 درصد می دادند که دلیل آن وجود رقابت ناسالم و وضع اقتصادی کشور بود به نحوی که بانک ها تشویق به جذب منابع می شدند و روی بالا بردن بهره تمرکز می‌کردند.

من عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار هستم. طرح برخی مسائل در شورای پول و اعتبار متناسب با واقعیات روز نیست.  در جلسه آخر شورای پول و اعتبار راجع به تعاونی‌های اعتباری که دچار بحران شده بودند گزارشی داده شد. بانک مرکزی اقداماتی کرده، قوه قضاییه پای کار آمده و حساب‌هایی که مسدود شده رفع انسداد شده و بانک مرکزی به طور متمرکز خطوط اعتباری می‌دهد. همچنین قرار بود از روز چهارشنبه سپرده‌گذارانی که تا 200 میلیون تومان سپرده داشتند طلب خود را بگیرند.

در جلسه روز دوشنبه سران قوا هم دو پیشنهاد درباره سپرده گذاران بالای 200 میلیون تومان و همچنین نحوه قیمت ‌گذاری اموال و املاک موسسات و این‌که معادل پولی یا تهاتری باشد مطرح شده که قرار است نمایندگان قوا درباره آن تصمیم‌گیری کنند.

 فساد در برخی شعبات بانک‌ها و بیرون بانک‌ها نهادینه شده و ما باید برخی قوانین در این زمینه را به فوریت و برخی دیگر را با فرصت بیشتر اصلاح کنیم.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 13 آبان

 
 

اشتراک گذاری: