www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

22 آبان ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

تذکر الهام فخاری عضو شورای شهر تهران

صوراسرافیل و ملک المتکلمین

آرامگاه آنها نباید ویران شود
 
 
 
 

الهام فخاری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت نامناسب آرامگاه شهدای مشروطه به ویژه صوراسرافیل و ملک‌المتکلمین گفت: شهرداری منطقه باید هرچه سریع‌تر برای این ساختمان و طراحی فضای مناسب اقدام کند، چراکه تأخیر در اقدام، وضعیت این آرامگاه را بدتر می‌کند.  

پس از به توپ بسته شدن مجلس در دوره‌ی مشروطیت و دستگیری سردمداران مشروطیت در سوم تیرماه ۱۲۸۷، میرزا جهانگیرخان صوراسرافیل و ملک‌المتکلمین (میرزا نصرالله‌خان بهشتی) دو روزنامه‌نگار مشروطه‌خواه توسط نیروهای هوادار محمدعلی شاه در «باغشاه» تهران به قتل رسیدند و جسدشان توسط قزاقان به خندقی بیرون از «باغشاه» پرتاب شد. وقتی دوستان‌شان از این اتفاق خبردار شدند، آن‌ها را شبانه در همان خندق پشت دیوارهای باغشاه، یعنی در خیابان کمالی، خیابان مخصوص، کوچه‌ی شهید ابراهیمی فعلی دفن کردند. پس از دوران استبداد صغیر، سنگ قبری برای‌شان تهیه شد.

بنوشته خبرگزاری ایسنا این خانه در گذشته، بزرگتر بوده، اما در سال‌های پیش، بیمارستان لقمان با تصرف بخش‌هایی از آن، اقدام به ساخت‌وساز در اطراف خانه کرده و اکنون فقط مساحتی حدود 50 متر به‌عنوان آرامگاه این پنج نفر باقی مانده است که آن هم رو به ویرانی است. در حالی که این بنا می تواند به یکی از مکان های تاریخی و پربازدید کننده هویت شهر تهران تبدیل شود.  

عکس‌های صفحه نخست از سمیه ایمانیان

به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 22 آبان

 
 

اشتراک گذاری: