www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

25 آبان ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گفتگو با پروانه سلحشوری نماینده مجلس

از پشت پای نمایندگان مرد

می پرند و پیش می روند!
 
 
 
 

 

پروانه سلحشوری رئیس فراکسیون زنان مجلس و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس است. با روزنامه شرق مصاحبه کرده و درباره نگاهی که در میان نمایندگان مرد مجلس درباره موقعیت نمایندگان زن وجود دارد نکات جالبی را مطرح کرده است. از جمله این که:

 

" یک‌ میلیون رأی هم بیاوری و رزومه کاری‌ات هرچه باشد، در چشم برخی از آقایان آخرسر به اسم و رسم همسرت پیوند می‌خوری. به نماینده ای که مخالف ریاست من بر کمیسیون فرهنگی بود و به شوهرم برای منصرف کردن من مراجعه کرده بود گفتم خوب است من همین رفتار مشابه را با شما داشته باشم و در موضوعی مشابه به همسرتان زنگ بزنم و... آخر این چه برخوردی است که شما می‌کنید؟

یک بار با یک خانم نماینده دیگر ایستاده بودیم که آقای نماینده اصلاح‌طلبی به شوخی گفت رأی شما دو نفر، اندازه یک مرد حساب می‌شود. به نظرم اصلا خنده نداشت. راستش یک‌سری آقایان صرف‌نظر از اصلاح‌طلب‌بودن و اصولگرابودن رویکرد مردسالارانه‌ای دارند که امیدوارم با افزایش حضور زنان در سمت‌های کلیدی این نگاه و رویکرد عوض شود. 

طبق معمول برای مردها تجربه سختی است که رئیسشان زن باشد. گویی برایشان افت دارد که یک زن رئیس شود.

در هر طرحی که به‌دنبال آن هستیم مخالفت‌ها فراوان است، نمونه‌اش همین ماجرای کودک‌همسری که موج حمله‌ها را به‌سوی ما روانه کرد. درباره خروج زنان ورزشکار از کشور هم دنبال ایجاد تسهیلات و تمهیداتی بودیم که با مخالفت‌ها از دوسو مواجه شدیم، هم فعالان حوزه زن و هم اصولگراها. کار فراکسیون زنان، کار بسیار پیچیده‌ای است و مخالفت‌ها فراوان. بااین‌حال معتقدیم زنان ایران مسیری را رفته‌اند که به‌خوبی نیازها و تقاضایشان را به مسئولان نشان داده‌اند و اگر این خواسته‌ها برآورده نشود، به افزایش آمار افسردگی‌ها در میان زنان جوان ما منجر خواهد شد. 

مرتب افزایش حضور زنان در ساختار قدرت را پیگیری می‌کنیم. 

جناب زنگنه در این زمینه خوش درخشیده‌اند و امثال آقای رحمانی‌فضلی نه. انتظار از آقای رحمانی‌فضلی زیاد بود، اما ایشان در جریان رأی اعتماد هم در جلسه‌های متعددی که داشتیم اصولا انتصاب استاندار زن را منتفی می‌دانستند؛ برای نمونه چرا خانم ژاله فرامرزیان که در وزارت کشور مأمور به کار بودند از جانب وزیر ورزش به‌عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان برگزیده می‌شوند و در وزارت کشور رشدی نمی‌کنند. یا همین مسئله و نقد درباره خانم زهرا احمدی‌پور [رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی] هم صدق می‌کند. وزیر کشور متأسفانه رویکردی قوی در به‌کارگیری زنان در قدرت ندارد. همیشه برای انتصاب زنان در همه ادوار مخالفت‌هایی بوده و هست. "


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 25 آبان

 
 

اشتراک گذاری: