www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

29 آبان ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

پاسخ به رئیس جمهور فرانسه

علی اکبر ولایتی

به یاری "ظریف" امده است!
 
 
 
 

بدنبال سخنان رئیس جمهور فرانسه "مکرون" در اجلاس اتحادیه اروپا در گوتنبرگ سوئد که در آن خواستار شفاف سازی فعالیت های راهبری - موشکی ایران شده بود، علی اکبر ولایتی وزیر خارجه اسبق و عضو مجمع مصلحت که درعین حال مشاور رهبر جمهوری اسلامی درامور بین المللی است در مصاحبه با سیمای جمهوری اسلامی گفت:

دخالت رئیس جمهور فرانسه در موضوع موشکی ایران را به نفع مکرون و فرانسه نمیدانم و سعی کند مانند مارشال دوگل، حداقل نیمه مستقل باشد. این دخالت ها جز کاستن از اعتبار دولت فرانسه نزد جمهوری اسلامی ایران خاصیت دیگری ندارد. به عنوان فردی ایرانی که با مسائل سیاست خارجی و تاریخ فرانسه آشنایی دارم به رئیس جمهور این کشور توصیه می کنم سعی کند مسیر ژنرال دوگل در دوران ریاستش در سیاست خارجی را طی کند یعنی حالت نیمه استقلال داشته باشد.

ما که برای مسائل و برنامه دفاعی کشورمان از دیگران اجازه نمی گیریم که موشک داشته باشیم یا نداشته باشیم یا بگویند برد موشک هایمان چند کیلومتر باشد.

در اجلاس اتحادیه اروپا در گوتنبرگ سوئد خواستار شفاف سازی در خصوص " راهبرد ایران در برنامه موشکی بالستیک " شد.

من سال ها با اروپایی ها در موقعیت های رسمی و غیررسمی سر و کار داشته ام، آنان هم از داشتن رابطه با ایران استقبال می کنند مگر این که زیرفشار آمریکا باشند و نتوانند این کار را بکنند. اکنون می بینیم که به رغم فشارهای آمریکا، برخی کشورهای اروپایی، سرمایه گذاری در کشورمان را آغاز کرده اند.

البته رابطه ما صرفا به غرب منحصر نمی شود بلکه با دیگر کشورها اعم از روسیه، چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، آفریقای جنوبی و آمریکای لاتین که دارای ظرفیت های مختلف هستند روابط داریم. دست ما در این زمینه از برخی کشورهای وابسته بازتر است.

در مورد برجام نیز ما در مقابل زیاده خواهی و عهدشکنی امریکا در برجام محکم می ایستد و از حقوق ملی دفاع می کند. آمریکایی ها از ابتدا هم که وارد مذاکرات هسته ای شدند تا حد ممکن سعی کردند خواسته هایشان را یکجانبه تحمیل کنند. البته تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان بسیار تلاش کردند و تا حد ممکن مذاکرات را پیش بردند اما دولت جدید امریکا از همان ابتدا بنا را بر این گذاشت که تعهدات برجامی اش را به علت دشمنی با جمهوری اسلامی ایران اجرا نکند.

بدون تردید جمهوری اسلامی ایران در مقابل این عهدشکنی ها می ایستد و دیگر اعضای ۱+۵ موظفند امریکا را به اجرای تعهداتش وادار کنند زیرا این تعهدی بین المللی و متکی به مصوبه شورای امنیت سازمان ملل متحد است نه تعهدی دوجانبه میان ایران و امریکا.

فردی که در امریکا روی کار آمد و رئیس جمهور شد عادت به کلاشی دارد اما اداره کردن این کشور، اداره کردن کاباره یا کازینو نیست که بخواهد با کلاشی و پشت هم اندازی پول جمع کند، چنانکه پس از سفری به منطقه ما و برخی کشورهای دیگر پس از بازگشت به کشورش گفت پول آورده است. معلوم می شود که او به روابط بین الملل به عنوان محل کاسبی نگاه می کند.

(فعال شدن ولایتی در هفته های اخیر را که با سفر به لبنان و دیدار با سعدحریری شدت گرفت را عده ای تعبیر به برکناری ظریف و یا رقابت با ظریف تبلیغ کرده اند. این درحالی است که هاشمی رفسنجانی پیش از استخر مرگ شدنش با توجه به رابطه عمیقی که با ولایتی داشت گفته بود ظریف از شاگردان ولایتی است! فعال شدن ولایتی را دو گونه می توان تعریف کرد:

1- فشار سنگینی که فعالیت های خارجی جمهوری اسلامی الزامی کرده و بار سنگینی که بردوش ظریف است چنان بوده و هست که نیازمند کمک امثال ولایتی باشد. بویژه که او می تواند حرف هائی را بزند که ظاهر رسمی ندارد اما بیان کننده نظرات بیت رهبری است.

2- برخی مسائل - از جمله درباره برجام- را ولایتی می تواند با رابطه ای که با بیت رهبری و شخص علی خامنه ای دارد مطرح کند و از حملات جناح مقابل دولت هراس نداشته باشد و آنها نیز زیاد جرات نکنند با او به مخالفت برخیزند، در حالیکه همین نظرات و سخنان اگر سوی ظریف مطرح شود با واکنش های تند مخالفان دولت همراه است.

بنابر این دو احتمال، ولایتی برای رقابت با ظریف و کنار گذاشته شدن او به میدان نیآمده است و نباید به بیراهه رفت!)


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 29 آبان

 
 

اشتراک گذاری: