www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

2 مهر ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

بمناسبت همه پرسی استقلال درکردستان عراق

چند میلیون کرُد در ایران

ترکیه، عراق و سوریه اند؟

 
 
 
 
 

 

کردهای ایران علاوه بر استان کردستان و آذربایجان غربی و کرمانشاه که منطقه کردنشین ایران است، در استان‌های ایلام، همدان، لرستان، و حتی خوزستان، گیلان، مازندران، قزوین، تهران، اصفهان، فارس، خراسان شمالی، خراسان رضوی، کرمان، سیستان و بلوچستان نیز بصورت پراکنده زندگی می کنند که این ناشی از کوچ سیاسی آنها در دوران قاجاریه و بویژه در دوران سلطنت رضاشاه است. جمع کردهای ایران در سه استان کردنشین بالغ بر 7 میلیون است.

کردستان ترکیه، کردستان عراق و کردستان سوریه که هم اکنون جزئی از خاک سه کشور ترکیه، عراق، و سوریه می‌باشند، که پس از جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراطور عثمانی با توافق انگلستان، درسال ۱۹۲۳ تأسیس شدند. در جمهوری آذربایجان، جمهوری ارمنستان، جمهوری ازبکستان و جمهوری تاجیکستان نیز کردها زندگی می‌کنند.  جمعیت کردها در ترکیه بیش از بقیه کشورهاست و رقم آن 23 میلیون تخمین زده می شود.

کردهای اقلیم کردستان عراق بیش از ۵ میلیون است. پایتخت این اقلیم شهر "اربیل" است.

در کردستان عراق علاوه بر کُردها، اقلیت‌های آشوری، ترکمن، عرب، کلدانی، ارمنی و غیره نیز زندگی می‌کنند و حدس زده می شود سه دولت ترکیه و ایران و عراق این اقلیت ها را تحریک به جنگ با دولت آینده کردستان عراق تشویق و حمایت کنند و این سر آغاز یک جنگ داخلی در کردستان خواهد بود که بسرعت سه کشور ترکیه و عراق و ایران را نیز به کام خواهد کشید. حدود ۱۸ درصد از کل جمعیت 20 میلیونی سوریه را نیز کردها تشکیل میدهند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 2 مهر

 
 

اشتراک گذاری: