منتخب اخبار  

        www.pyknet.net

   پیک نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

3 مهر 1396

  pyknet100@gmail.com

 
   
 

 

منتخب اخبار هنری و فرهنگی

 

موزه ایران باستان تا پایان امسال بازسازی می شود. این بازسازی بر مبنای طرحی انجام می شود که "آندره گدار"، معمار این موزه برای بازسازی آن در دهه های پیش در نظر گرفته بود. البته این طرح از سوی کارشناسان کامل شده است. موزه ایران باستان قدیمی ترین موزه ایران است. تلاش می شود که میدان مشق و ساختمان وزارت خارجه به موزه ملی که سه میلیون اثر تاریخی در آن نگهداری می شود افزوده شود. تاکنون بدلیل نبود جا تنها 4 هزار اثر در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

80 اثر هنری و 80 سند مهم و کتابی حاوی 80 خاطره درباره حاج حسین ملک نیز برای نمایش دراین موزه در نظر گرفته شده است. حاج حسین ملک یکی از بزرگترین زمینداران و ملک داران خراسان و بویژه مشهد بود که عمده ثروت و در آمدهای خود را صرف خرید عتیقه و آثار باستانی از خارج و داخل ایران کرد و سرانجام نیز موزه ملک را درتهران راه اندازی کرد. او خود نیز از مشهد به تهران کوچ کرد. انسانی عاشق ایران و در نوع خود کم نظیر. دو روزنامه نگار ایران (نصرت الله نوح و رحمان هاتفی) در دهه 1350 گزارشی از موزه حاج حسین ملک، همراه با گفتگوئی مشروح با او تهیه کردند و نوشتند که خلاصه ای از آن در روزنامه کیهان و مشروح کامل آن در کیهان سال منتشر شد. امید آن که در موزه ایران باستان پس از بازسازی وگسترش آن، این دو گفتگو نیز بعنوان دو سند درآن به نمایش گذاشته شود. نصرت الله نوح در قید حیات است و ساکن امریکا و رحمان هاتفی که بعدها سردبیر کیهان شد در سال 1362 در زندان توحید تهران کشته شد.

علاوه بر این دو، شادروان مجید فیاض وکیل حاج حسین ملک نیز در دو جلد کتاب خاطرات خود، بخش مهمی را به زندگی و عشق وافر حاج حسین برای جمع آوری آثار تاریخی و باستانی ایران اختصاص داده است. این دو جلد کتاب نیز با نام "از باغ قصر تا قصر آرزوها" در جمهوری اسلامی منتشر شده است. مشروح دیدار و گفتگوی نصرت الله نوح با حاج حسین ملک نیز در چار جلد کتاب خاطرات وی با نام "یادمانده ها" که خاطرات دوران روزنامه نگاری نویسنده است منتشر شده است. با کمال تاسف یادمانده ها درامریکا منتشر شده و در ایران اجازه انتشار نیافته است.

 

پس از 80 سال موزه ایران باستان بازسازی می شود

http://www.irna.ir/fa/News/82674229

کشف گورهای اشکانی به لطف لوله های گاز

http://www.isna.ir/news/96070100664/

موزه ها 5 مهر رایگان شد

http://www.isna.ir/news/96070201296/

پایان این راه بن بست است !

http://www.isna.ir/news/96070100667/

سید علی صالحی از" تفرج در تاریکی " نوشت

http://www.isna.ir/news/96070200860/

اسماعیل رها (شاعر) درگذشت

http://www.isna.ir/news/96070100675/

موزه ی مشکاتیان برپا می شود ؟

http://www.isna.ir/news/96070100210/


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 3 مهر

 
 

اشتراک گذاری: