www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

23 مهر ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

شب گذشته و همسو با کاخ سفید

اردوغان اجازه نداد

عرق ترامپ خشک شود!

ترکیه- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 

شب گذشته (شنبه شب) اندک زمانی پس از سخنرانی ترامپ علیه برجام و سپاه و ایران، بلافاصله یک میزگرد تلویزیونی در شبکۀ سی ان ان ترکیه درباره شیعه و قرمطه پخش شد که معلوم بود از قبل تدارک آن را دیده بودند. همصدائی و همنوائی دولت ترکیه با ترامپ چنان سریع علنی شد که بلافاصله مانورهای او در جریان سفر به ایران و تشویق ایران برای اقدام مشترک نظامی علیه اقلیم کردستان تداعی شد. آیا در دیدار 90 دقیقه ای اردوغان - ترامپ که چند هفته پیش در واشنگتن انجام شد، ترامپ وعده هائی به اردوغان داده بود؟ کمی باید به رویدادها بازگشت:

بازداشت رضا ضراب در آمریکا یکی از عوامل تنش بین ترکیه و ایالات متحده است، یکی از نویسندگان واشنگتن پست به نام "دیوید ایگناتیوس" ادعاهای تازه ای را در مورد تلاش ترکیه جهت رهایی وی طرح کرد.

این نویسنده در مقاله اش  ضمن اشاره به  دیدار 90 دقیقه ای اردوغان با "جو بایدن" معاون وقت رئیس جمهور ایالات متحده در 21 سپتامبر 2016،  مدعی شد که موضوع مربوط به محاکمۀ رضا ضراب محور اصلی این دیدار بود و اردوغان از وی (جو بایدن)  برکناری "پریت برارا" قاضی پروندۀ ضراب را درخواست کرده بود! "دیوید ایگناتیوس" در مقاله اش نه تنها به این دیدار، بلکه به دیدار همسر رئیس جمهور ترکیه "امینه اردوغان" با خانم "جیل بایدن" همسر معاون رئیس جمهور اوباما و تقاضای وی جهت آزادسازی رضا ضراب نیز اشاره نموده. به موازات این دیدارها، "بکیر بوزداغ" وزیر دادگستری وقت اردوغان نیز با این عنوان که "دعوای ضراب هیچ مسند و مدرک حقوقی ندارد" با همتای آمریکایی اش "لوره تا لینچ" در حال چانه زنی  و تلاش برای آزادی ضراب بوده.

بر اساس این مقاله، اردوغان در ماه های دسامبر 2016 و ژانویۀ 2017، یعنی روزهای پایانی ریاست جمهوری اوباما، با تماس های تلفنی اش با رئیس جمهور مدام و مصرانه خواهان آزادی رضا ضراب بوده.  نویسنده در این مقاله، با تکیه بر یکی از مقامات مسئول در دورۀ اوباما که نخواسته نامش فاش شود اظهار نموده که: "تصورمان بر این است که ریشۀ اصلی اصرار اردوغان چیزی نیست جز  ترس وی از حقایقی که در صورت برملا و آشکار شدن او را شدیدا تخریب خواهد کرد."

نویسندۀ مقاله در پایان گزارشش ضمن اشاره به عضویت ترکیه در ناتو مدعی شد: "استفاده و تکرار مدام از واژۀ "ترکیه بعنوان متفق ناتو" باعث شده که رفتارهای دشمنانه و خودخواهانۀ ترکیه تحت سایه قرار گیرد و از دیده ها پنهان شود."

همان مسائل در دیدار اردوغان با ترامپ تکرار نشده و قول و قرارهائی میانشان رد و بدل نشده است؟ مثلا فریب ایران برای کشاندن آن به یک جنگ منطقه ای و یا حمایت از اوکرائین در برابر روسیه و حتی مخالفت با پیوستن کریمه به روسیه!

کسانی که فیلم مصاحبه مشترک پرشنکو رئیس جمهور اوکرائین و اردوغان را در پایان سفر هفته گذشته اردوغان به اوکرائین از تلویزیون رسیه 24 ساعت دیده اند آن صحنه های خنده دار چرت زدن اردوغان و مشت به میز زدن پرشنکو برای بیدار کردن اردوغان را فراموش نمی کنند. حرفی برای گفتن نداشت و هدف از آن سفر همآهنگی با امریکا بود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خانم "زاخاروا" پس این دیدن این صحنه ها در مصاحبه خبری اردوغان و پرشنکو و مخالفت اردوغان با پیوستن کریمه به روسیه، در یک مصاحبه کوتاه توام با لبخند، با اشاره به آن مصاحبه گفت: آقای اردوغان نظر شخصی اش را می گفت!


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 23 مهر

 
 

اشتراک گذاری: