www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

اول شهریور ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

پاسخ منفی طالبان به ترامپ

40 در صد افغانستان را

طالبان دوباره فتح کرده!

 
 
 
 

 

 

ترامپ روز دوشنبه  اعلام کرد که  امریکا از این پس در طرح هائی که هدف از آن تغییر دولت های دیگر کشورها، مطابق مدل مورد تائید امریکا باشد شرکت نخواهد کرد اما  باید جلوی گسترش طالبان گرفته شود.

 پاسخ طالبان به ترامپ این بود : تا زمانی که یک  سرباز امریکائی در افغانستان باشد آنها به جهاد ادامه خواهند داد.  

طالبان در ماه مه در آن بخش از کابل که محل تمرکز ساختمانهای دولتی است، ضربه ای سخت به قلب  کشور وارد آوردند. در اثر این ضربه 150 نفر کشته شدند. آن ضربه را می توان  شدیدترین و پرتلفات ترین ضربه از سال  2001 دانست که اشغال افغانستان توسط امریکا آغاز شد. دونالد ترامپ  در ما آوریل فرمان داد که " مادر همه بمب ها " را در افغانستان  بکار برند.

روز دوشنبه پس از آن که ترامپ استراتژی تازه خود برای افغانستان را اعلام کرد  ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در پاسخ به ترامپ گفت:

بهتر است امریکائی ها  بجای جنگ در افغانستان  در فکر آن باشند که سربازان خود را از افغانستان بیرون ببرند. تا زمانی که حتی یک سرباز امریکائی  در کشور ما باشد ما به  جهاد خود ادامه خواهیم داد.

ترامپ در باره تعداد سربازان امریکائی که  از این پس در افغانستان خواهند بود  سخنی نگفت. او سخن از افزایش  تعداد سربازان نگفت. جیمز ماتیس وزیر دفاع امریکا بطور غیر مستقیم  اشاره به تقویت نیروهای نظامی امریکا در افغانستان کرد و گفت چند کشور از همپیمانها " نیز" اعلام کرده اند که بر تعداد نیروهای خود خواهند افزود.

ترامپ می گوید حل مشکل کار مردم افغانستان است: سرانجام این مردم افغانستان هستند که باید آینده خود را خود در دست گیرند، بر جامعه خود حکومت کنند و به یک صلح پایدار دست یابند.

پرزیدنت اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از استراتژی تازه امریکا برای افغانستان تمجید کرد و آن را  نشان دیگری از همبستگی  امریکا با افغانستان دانست و گفت:

من  از پرزیدنت ترامپ و مردم امریکا سپاسگزارم که از تلاش ما برای  اداره کشورمان  حمایت می کنند  و سپاسگزارم  برای مبارزه مشترکمان  جهت آزاد ساختن منطقه از خطر تروریسم .

غنی گفت هدف دست یافتن به صلح و نیرومند ساختن ارتش است تا طالبان و دیگرگروه ها  بدانند که در این نبرد پیروز نخواهند شد.

جان مک کین سناتور جمهوریخواه نیز که قبلا از ترامپ انتقاد کرده بود که فاقد استراتژی است از سخنان جدید ترامپ تمجید کرد و آن را گامی در مسیر درست خواند.

تا کنون هزینه جنگ 16 ساله افغانستان برای امریکا 1،08بیلیون بوده است. ترامپ در ماه ژوئن با اعزام 3 تا 5 هزار سرباز دیگر به  افغانستان موافقت کرد. او اعلام کرد که پاکستان را تحت فشار قرار خواهد داد تا شبکه های تروریستی در  سراسر مرز افغانستان را منهدم سازد. ولی ترامپ هنگام مبارزات انتخاباتی خود اعلام کرده بود که کلیه سربازان امریکائی را از افغانستان فراخواهد خواند.  

در حالی که در طول جنگ جهانی دوم  و جنگ ویتنام  مالیات دهندگان امریکائی  هزینه جنگ را  بطور مستقیم تجربه می کردند، از این پس هزینه های بعدی  است که خانواده ها و  خویشاوندان سربازان کشته شده  یا مجروح و مصدوم  باید از عهده آن بر آیند. این هزینه در دهه های آینده به 300 میلیارد دلار تخمین  زده می شوند. بدهی دولتی که ناشی از جنگ افغانستان است به 453 میلیارد دلار بالغ گشت.

در ماه مه طی گزارش روشن شد که 40 درصد ازخاک افغانستان در اختیار طالبان است.

 

https://deutsch.rt.com/international/56101-taliban-trump-afghanistan-usa-dschihad/


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت اول شهریور

 
 

اشتراک گذاری: