www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

5 شهریور ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

در کودتای 88

خون امثال پوراندرجانی

به گردن جلیلی و مرتضوی است
 
 
 
 

 

جنایاتی که سعید جلیلی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی و قاضی مرتضوی دادستان عمومی و انقلاب تهران درجریان کودتای 88 مرتکب شدند، نه تنها بخشی از جنایات کهریزک بلکه بخش مهمی از جنایات آن کودتاست که خواه نا خواه روزی پرونده آن باز خواهد شد. مانند دهها و صدها پرونده دیگر.

درجریان کودتای 88 و تبدیل کهریزک به زندان کودتا یک پزشک وظیفه نیز قربانی شد. این پزشک وظیفه رامین پوراندرجانی نام داشت. متولد ۱۹ خرداد ۱۳۶۲ در یکی از محله‌های شمال غربی شهر تبریز بود. پیک نت اولین رسانه ای بود که ازقتل او با خبر شد و آن را منتشر کرد. این خبر که با یک پیام دریافت کرده بودیم را بصورت مستقل در این شماره پیک نت بار دیگر منتشر می کنیم.

 

پوراندرجانی پزشک و سرباز وظیفه بود. بر فارسی و ترکی و به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی هم تسلط داشت و به شعر و ادبیات علاقمند بود. هفت سال در مرکز استعدادهای درخشان تبریز تحصیل کرد؛ در ۱۳ سالگی برنده جایزه شعرای جوان شد و در پانزده سالگی مقام نخست جشنواره علمی خوارزمی را کسب کرد. در سال ۱۳۸۰ با رتبه ۱۰۶۹ وارد دانشکده پزشکی اردبیل شد و با انتقال به دانشگاه تبریز در سال ۱۳۸۷ با عنوان شاگرد اول از این دانشکده فارغ‌التحصیل شد.

در سال ۱۳۸۷ به عنوان پزشک وظیفه به فاتب (فرماندهی انتظامی تهران بزرگ) معرفی شد و یک روز در هفته برای معاینه زندانیان به بازداشتگاه کهریزک اعزام می‌شد. او در ناآرامی‌های پس از انتخابات خرداد ۱۳۸۸ در مدت سه هفته چهار بار برای درمان بازداشت‌شدگان به بازداشتگاه کهریزک فراخوانده شد.

بر اساس کیفرخواست دادگاه متهمان کهریزک، در پی درگذشت سه تن از بازداشت‌شدگان در کهریزک، مسئولان آن بازداشتگاه تلاش کردند برای سرپوش گذاشتن روی علت مرگ آنان پزشک وظیفه مامور در کهریزک را مجبور کنند در گزارشش علت درگذشت قربانیان را مننژیت ذکر کند، اما او نپذیرفت و پس از آن پای او به عنوان شاهد به پرونده کشیده شد.

در جریان تحقیقات نمایندگان در خصوص کشتار و شکنجه در بازداشتگاه کهریزک، او با حضور در کمیته ویژه مجلس شورای اسلامی چنین شهادت داد: «محسن (روح‌الامینی) را با وضعیت اسف‌باری بعد از شکنجه‌های جسمی شدید دو روز قبل از مرگش نزد من آورده بودند. حال جسمی او بسیار وخیم بود و امکانات پزشکی من هم بسیار محدود، ولی آن‌چه توانستم برای نجات وی کردم. در همان زمان بود که از سوی مسئولان کهریزک تهدید شدم که در صورت توضیح علت جراحات وارده بر مجروحان کهریزک از ادامه زندگی باز خواهم ماند...


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 5 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: