www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

11 شهریور ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

دولت مرکزی در اسارت

امپراطوری آستانقدس

 
 
 
 

 

 آستان قدس رضوی بزرگترین نهاد موقوفاتی جهان اسلام است که مدیریت ۸۹ شرکت و مؤسسه را برعهده دارد که در ۴۴ مورد بیشتر از ۵۰ درصد سهام را در اختیار دارد. سابقه بعضی از این شرکت‌ها که موقوفی هستند به دهه‌ها پیش برمی‌گردد. اما در دهه ۱۳۷۰ و اوایل ۱۳۸۰ خورشیدی شرکت‌های قدیمی‌تر سر و شکل یا نام تازه گرفتند و شرکت‌های جدید، برای تأمین و ایجاد مالی و اقتصادی مطمئن برای فعالیت‌های فرهنگی و اهداف عالی آستان ایجاد شدند.

سال ۱۳۷۷ فعالیت‌های اقتصادی آستان رسما از دیگر فعالیت‌ها جدا شد و در پی آن سازمان اقتصادی رضوی در اوایل سال ۱۳۸۳ ثبت شد. سازمان اقتصادی به گفته مسئولانش یکی از بزرگترین هولدینگ‌های اقتصادی ایران به ویژه در شرق کشور به شمار می‌آید.

این نهاد حتی در بخش هایی مانند صنعت و معدن، خودروسازی، انرژی نیز ورود کرده و شرکت‌های زیر مجموعه‌اش در حال فعالیت‌های گسترده در این حوزه‌ها هستند. چندی قبل آستان قدس استادیوم فوتبالی تاسیس کرد که به عقیده بسیاری از کارشناسان از مدرن ترین ورزشگاه‌های جهان است اما تاکنون حتی یک بازی هم در آن انجام نشده است.

حال آستان قدس به گفته ابراهیم رئیسی به دنبال تاسیس بانک قرض الحسنه بدون ربا است. اما سود و زیان ورود آستان قدس رضوی به عرصه بانکداری چیست؟

1- زمینه را فراهم می‌کند که هر دستگاه و نهادی که منابع مالی قابل توجهی دارن اقدام به تاسیس بانک کند

2- در شرایطی که بانک مرکزی به دنبال ساماندهی بازار پولی است، چنین اقدام‌هایی کار را برای بانک مرکزی سخت می کند و زمینه ساز این می‌شوند که در آینده چنین بانک‌ها وموسسه‌های به صورت قارچ گونه رشد و تکثیر شوند و بانکها از نظارت دقیق دولت خارج شوند.

3- موازی‌کاری و عدم مسئولیت‌پذیری و عدم پاسخگویی و بی‌ثباتی‌ گسترش پیدا می کند.

4- آستانقدس منابع مالی که در اختیار دارد، خودش در جریان می‌اندازد و سودی که بانک‌ها از سپرده و اعتبارات آستانقدس کسب می‌کردند به حساب این نهاد ریخته می‌شود. بنا براین با توجه به میزان منابع مالی آستان، این رقم بسیار زیاد خواهد بود. از سوی دیگر بازار بانکی و پولی کشور را زیر تاثیر خود می گیرد.

5- نهادی مثل آستان قدس نمی تواند به سمت قرض الحسنه برود زیرا با ماهیت بانکداری مغایر است.

بیش از 30 بانک و هزاران موسسه مالی و اعتباری و صندوق‌های قرض‌الحسنه در کشور با پوشش قانون عملیات بانکی بدون ربا و دستورالعمل‌های آن اقدام به رباخواری می کنند و بانک آستانقدس هم به آنها خواهد پیوست. 

(نقل خلاصه شده از "فرارو")

به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 11 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: