منتخب اخبار  

        www.pyknet.net

   پیک نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28 شهریور 1396

  pyknet100@gmail.com

 
   
 

 

منتخب اخبار ورزشی

 

حالا که این روزها و هفته ها، نشریات ورزشی ایران پر است از اخبار مربوط به حضور ورزشکاران زن ایرانی در تمام رشته ها - حتی با لباس های خنده داری که بنام لباس ورزش اسلامی به آنها تحمیل شده- در میادین ورزشی در داخل  و خارج، بی جا نیست به یاد آوریم لیلا اسفندیاری را. کوه‌ نورد زن ایرانی، (متولد ۱۳۴۹) که در ۳۱ تیرماه ۱۳۹۰ در کوه گاشروم ۲ که سیزدهمین کوه مرتفع در سطح خشکی‌های زمین شناخته می‌شود و در پاکستان قرار دارد سقوط کرد و کشته شد.
لیلا اسفندیاری در یکی از شاخص‌ترین صعودهای خود موفق شد به «قله‌ی نانگاداربات» که کوهی در رشته‌ کوه‌های هیمالایا است و در پاکستان قرار گرفته صعود کند؛ این صعود هرگز از سوی فدراسیون کوه‌نوردی مورد پذیرش قرار نگرفت.

پس از مرگ اسفندیاری فیلم مستندی به نام «لیلای بی لیلی» که نسخه‌ی اولیه‌ی آن در ابتدا به سفارش باشگاه کوه‌نوردی دماوند تهیه شده بود تا در مراسم یادبود او به نمایش عمومی درآید به دلیل آن ‌که لیلا اسفندیاری در آن بدون روسری گفت‌وگو کرده بود نمایش داده نشد.

لیلا اسفندیاری در سال ۱۳۸۱ به عنوان اولین زن ایرانی موفق به پیمودن کامل غار پراو، عمیق‌ترین غار ایران در استان کرمانشاه شد. او برای صعود به قله‌های گاشربروم ۱ و ۲ به این کوهستان رفته بود، در دومین تلاش خود، در ساعت ۱۴:۱۴ ظهر جمعه، ۳۱ تیرماه ۱۳۹۰ موفق شد به قله‌ گاشربروم ۲ را صعود کند اما در برگشت به دلیل خستگی و از دست‌دادن تعادل خود در ارتفاع حدود ۷۸۰۰ متری در میان صخره‌ها و بین دو شیب یخی سقوط کرد و کشته شد.

همیشه به دوستان و نزدیکانش گفته بود اگر در کوه جان باختم بگذارید در همان کوه بمانم. بام جهان آرامگاه من است.

بخشی از فیلم مستندی که در متن به آن اشاره شده را در لینک زیر ببینید:

https://www.youtube.com/watch?v=Lk5_kfQZ_90

 

پایان لیگ امید دوومیدانی دختران

http://www.isna.ir/news/96062715393

گام اول فوتسالیست های ایران در ترکمنستان

http://www.isna.ir/news/96062715439/

تکواندو باز ایرانی به مدال برنز رسید

http://www.isna.ir/news/96062715694

توسعه چوگان در ایران

http://www.irna.ir/fa/News/82668622


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 28 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: