www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

7  مرداد ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

رویای اس – 400

در ترکیه تحقق خواهد یافت؟

استانبول- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 

 

از آنجایی که ترکیه صاحب هیچ نوع سیستم دفاعی ضد هوایی دوربرد نمی باشد، در سپتامبر سال 2013 کشور چین در مناقصه ای از رقبای اروپایی و آمریکایی همچون شرکت های "یوروسام"، رایثئون" و "لاکهید مارتین" پیشی گرفت و مناقصه فروش چنین سیستمی به ترکیه  را برد. ولی از آنجایی که این مناقصه موجب برخی نگرانی ها در ناتو و خصوصا ایالات متحده گشت، ترکیه از خرید این سیستم چینی منصرف شد. هم اکنون مدتی است که ترکیه مجددا جهت تامین چنین سیستمی با روسیه در حال مذاکره در خصوص خرید سیستم بسیار پیشرفتۀ ضد هوایی موسوم به اس-400 می باشد.  کدهای (سیستم رمز) این سیستم فقط در اختیار روسیه می باشد. این کد ها به گونه ای طراحی شده که هرگز نمی تواند موشک های دوست را مورد هدف قرار دهد.  ولی از آنجایی که سیستم دفاعی هوایی ترکیه در هماهنگی با سیستم ضد هوایی ناتو موسوم به "لینک-16" می باشد، ترکیه در صورت خرید سیستم اس-400 مجبور به ایجاد و تاسیس سیستم رادار (آواکس) داخلی توسط کارشناسان نظامی روسیه خواهد شد. اخیرا، آژانس خبری "ایزوستیا" در خبری نوشت که ترکیه خواهان خرید چهار سیستم اس-400 به ارزش 2.5 میلیارد دلار می باشد و حتی یکی از این سیستم ها در داخل خاک ترکیه ساخته خواهد شد. سایت خبری "بلومبرگ" نیز این خبر را تائید کرد. در این خصوص رجب طیب اردوغان در 25.07.2017 در نشست حزبی اش اظهار داشت: "ما در این راستا قدم های لازمه با روسیه را برداشته ایم و انشالله سیستم اس- 400  را در کشورمان خواهیم دید و شاهد ساخت مشترک این سیستم در ترکیه خواهیم شد."

با این حال سایت اسپوتنیک از قول برخی از کارشناسان و مسئولین عنوان داشت که امضاهائی که تاکنون در روسیه شده در حد توافق اصولی بود و نه نهایی. از طرفی رئیس ستاد مشترک ایالات متحده ژنرال "ژوزف دانفورد" در این خصوص اظهار داشت: "برخلاف اخبار مندرج در برخی مطبوعات و فضای مجازی، هنوز ترکیه این سیستم را از روسیه نخریده و در صورت چنین خریدی این موجب نگرانی ما خواهد شد."

این درحالی است که امضای نهایی برای خرید اس 400 از روسیه دور از انتظار نیست.

کشور یونان در سال های دهۀ 70 نوع قدیمی تر این سامانه به نام "اس-300" را خرید و موشک های این سیستم در یکی از جزایرش به نام "گریت" بدون استفاده مستقر است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 7 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: