www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

21  مرداد ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

اوضاع ترکیه روز به روز بغرنج تر می شود

اردوغان با انتخابات زود هنگام

ترکیه را از بحران در می آورد؟

 
 
 
 

 

یک نویسنده ترک بنام "یاشار آیدین" در مقاله ای که روزنامه "برگون" ترکیه آن را منتشر کرد ضمن تحلیل بحران اقتصادی- سیاسی ترکیه و رهبری بحران آفرین اردوغان رئیس جمهور این کشور نوشت که اردوغان برای فرار از بحران در پی برپائی یک انتخابات زود هنگام دیگر است. او می خواهد با هیجان انتخاباتی پرده بر بحران بکشد. بحرانی که حزب عدالت و توسعه، یعنی حزب حاکم را هم در بر گرفته است.

او در مقاله ای می نویسد:

آنکارا بار دیگر صحبت از انتخابات زود هنگام می کند. از جناح دولت به سختی می توان شاهد بحثی در خصوص جلو انداختن انتخابات ماه مارس 2019   بود اما اردوغان در اندیشه چنین انتخاباتی است. این درحالی است که بموجب پیش بینی ها، بحران اقتصادی ترکیه در سال 2018 تشدید خواهد شد.

اردوغان بخش اعظم تلاش هایش را اختصاص به مشکلات درون حزبی اش کرده است. با تمام نیرو خواهان بازگرداندن مجدد هیجانات روزهای اولیۀ تاسیس به حزب است. تا آنجا که حتی  ایجاد روابط گرم با برخی جماعات و محافل دینی- مذهبی  که تا کنون ارتباط چندان نزدیکی به آنها نداشته را نیز از نظر دور نمی دارد.

 در ماه اخیر، اردوغان و (نخست وزیر نمادی اش - م) بن علی ییلدیریم آغاز به میتینگ ها و حضور در مراسم انواع گشایش ها کرده اند. تا آنجا که حتی در دوران تبلیغات انتخاباتی نیز شاهد چنین تلاش و حضوری نبودیم. اردوغان در هر شهری شروع به برگزاری میتینگ کرده و هر کلامش از جنس میتینگ های انتخاباتی است!

دو سال است که ترکیه مواجه با یک بحران اقتصادی می باشد. هر چند حزب حاکم در هر انتخاباتی قول حل این بحران را داده، ولی عملا تغییری حاصل نگشته. علی رغم اینکه در هیچ یک از اقتصادهای بزرگ جهان، خصوصا ایالات متحده، هیچ سناریویی که تبدیل به کابوس ترکیه شود ملاحظه نشده، با این حال آمار و ارقام نشانه ای از بهبودی وضعیت اقتصادی ترکیه را ارائه نمی دهد. و این اردوغان را مجبور می کند که تا اوضاع بدتر نشده، شاخص اقتصادی را مجددا بر گردۀ انتخابات قرار دهد.

در اغلب شهرهای بزرگ ترکیه و خصوصا دو شهر استانبول و آنکارا که شهرداری شان در دست حزب حاکم است، در همه پرسی 16 آوریل 2017 درباره تغییر قانون اساسی رای منفی بیش از مثبت بود.این کاهش حمایت، مبدل به گرهی برای حزب حاکم و رهبرش اردوغان در انتخابات محلی آتی خواهد شد. حزبی که در 16 آوریل 2017 در استانبول شکست خورد، به راحتی توان تلافی آن در مارس 2019 را نخواهد داشت.

حزب عدالت- توسعه و اردوغان، از سال 2014 تا کنون، همواره از انتخابات به عنوان روش حل بحران و نمایش قدرت در جامعۀ جهانی استفاده کرده. در سه سال اخیر پنج بار صندوق رای برپا شد. برای نیروهایی که بدون تنش و زحمت خواهان اداره و مدیریت جامعه هستند، برپا کردن صندوق انتخاباتی از بهترین روش ها است. در این راستا اردوغان با پذیرش ریسک احتمالی در هر انتخابات، حداقل بر روی کاغذ" پیروز از آب در آمده. بنابر این دور از انتظار نیست که مجددا صندوق دیگری مقابل مردم قرار داده شود. ولی هم اکنون وضعیت بسیار متفاوت و دگرگونه است. او برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری احتیاج به %50 دارد. و این در حالی است که نظرسنجی ها مدام خبر از کاهش این درصد دارند. شاید بپرسید: "با توجه به این کاهش، چه ضرورتی دارد که اردوغان وارد چنین انتخاباتی شود؟ " سوالی است کاملا بجا. ولی چنین به نظر می رسد که روند آتی چاره ای دیگر برای اردوغان باقی نگذاشته. 

متن کامل ترجمه این مقاله را می توانید روی فیسبوک "بهزاد دولت آبادی" در لینک زیر بخوانید:

https://www.facebook.com/soor.esrafil


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 21 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: