منتخب اخبار  

        www.pyknet.net

   پیک نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

اول تیر 1396

  pyknet100@gmail.com

 
   
 

 

منتخب اخبار فرهنگی – هنری

 

خانه سرمایه دار معروف ایران پیش از انقلاب بنام "ثابت پاسال" بالاخره قرار شد ثبت ملی بشود. ثابت پاسال گرایش به بهائیت داشت و یا عضو ارشد محفل بهائی های ایران بود که پیش از پیروزی انقلاب از ایران رفت و خانه اش جزو نخستین خانه هائی بود که مصادره انقلابی شد. این خانه در منطقه الهیه- جردن و بلوار افریقا قرار دارد و در  همان نخستین روزهای مصادره، زنان فاحشه خانه تهران بنام "شهرنو" را که از تهران نگریخته بودند به این خانه منتقل کردند تا آب تربت بر سر شان بریزند و توبه کنند. حجت الاسلامی که حالا آیت الله شده "هادی غفاری" مسئول آب تربت در این خانه شده بود. بتدریج از میان این زنان جمعی را که مسلمان دو آتشه شده و هر فرمانی را اجرا می کردند بعنوان زندانبان انتخاب شدند و ابتدا به زندان قصر و سپس به زندان اوین منتقل شدن و در بند زنان زندانبان شدند.

خانه ثابت پاسال که روزگاری سرآمد همه خانه ها و قصرهای غیر از قصرهای سلطنتی بود پس از 38 سال بی توجهی در حال تخریب است که حالا میراث فرهنگی دست گذاشته روی آن و قصد ترمیم و نگهداری از آن را  دارد. این خانه زمانی به قصر سنگی تهران معروف بود و قیمت آن را 15 میلیون دلار تخمین زده بودند. طرح این قصر شباهت دارد به قصر ورسای در فرانسه.

قصر ثابت پاسال یک زمانی "یگانه" بود و حالا در مقایسه با خانه ها و قصرهائی که در جمهوری اسلامی، در شمال تهران ساخته شده خانه ای استثنائی نیست.

 

کارتونیست ایرانی مقام دوم مسابقه «آیدین دوگان» ترکیه!

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/03/31/1442772/

دعوت از مردم برای ثبت تاریخ شفاهی کاخ گلستان

http://www.isna.ir/news/96033118302

«خانه ثابت پاسال» سرانجام ثبت ملی شد

http://www.irna.ir/fa/News/82572556/

بلاتکلیفی فیلم‌های توقیفی!

http://khordadnews.ir/fa/news/223215

تابستان داغ 15 مرداد اکران عمومی می شود

http://www.irna.ir/fa/News/82572603/


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت اول تیر

 
 

اشتراک گذاری: