www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

20 خرداد ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

بازی های بزرگ و شیطانی

زیر گوش ایران وداخل ایران

استانبول- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 

 

1- حجم مبادلات پولی بین کشورهای حوزۀ خلیج (عربستان-کویت-امارات-بحرین-قطر-عمان) بیش از 1،5 تریلیون دلار است. هر چند قطر را "تحریم" کرده اند ولی گویا کسی متوجه این نیست که خط انتقال گازی موسوم به "دولفین" که گاز قطر را از خاک عربستان به امارات متحده عربی حمل می کند کماکان فعال و گاز در آن جاری است. عربستان در ابتدا با احداث این خط مخالفت بود!

2- پس از جنگ جهانی دوم، بریتانیا بر منابع نفتی عراق (و البته ایران) و  آمریکا بر منابع عربستان (و سپس ایران) چنگ انداخت. خصوصا در دهۀ هفتاد و با دکترین نیکسون ناخن های آمریکا تا مغز استخوان عربستان فرو رفت. آمریکا به عربستان قول داد که در صورت فروش نفت به دلار و ریختن آن به بانک های آمریکایی (با یک تیر دو نشان) امنیت عربستان را تضمین می کند.  به این طریق حتی در صورت افزایش قیمت نفت، از آنجایی که به دلار است و این دلار نیز به بانک های آمریکایی واریز می شود عملا تاثیری ویرانگر بر اقتصاد آمریکا نمی کذارد. و از طرفی با جهانی شدن سرمایه منافع سرمایه داری اروپا نیز به نوعی تضمین می شود. در اینجا باید حساب انگلستان را جدا کرد. خروج این کشور از اتحادیۀ اروپا (برکسیت) نقشش در این شطرنج را تقویت کرد.

3- از ابتدای استعمار، انگلستان نه تنها اجازۀ ایجاد رابطۀ مستقل سیاسی-اقتصادی به کشورهای عربی حوزه خلیج نداده بود بلکه اجازۀ تشکیل ارتش بومی به این کشورها نیز نداد. نیروی پلیس عمان متشکل از بلوچ های پاکستان بود که توسط انگلستان آورده و تاسیس شده بود. بعبارتی تخمی که توسط انگلستان در بدست گیری ارتش و قوای انتظامی کشورهای عربی حوزه جلیج کاشته شد هم اکنون مبدل به درختی بزرگ گشته و هم اکنون شلنگ آبیاری اش در دست انگلستان و آمریکاست.

4- پس از حمله و اشغال (و به نوعی تجزیه) عراق منابع  (شمالی) این کشور نیز به تصاحب ایالات متحده درآمد و منابع بصره (در جنوب) در اختیار بریتانیا. (چه بسا در صورتیکه صدام حسین هوس بازی با قیمت نفت و فروش آن به واحد پولی یورو جهت اعمال فشار به آمریکا و ابراز نمایندگی ملت عرب نمی کرد هم اکنون در قید حیات بود.)

5- پس از جنگ دوم جهانی انگلستان ملی گرایی عربی عراق را مقابل ملی گرایی عربی مصر و سوریه قرار داد ولی اشغال عراق توسط ایالات متحده و نقش کنونی اش در سوریه عملا مبدل به برتری ایالات متحده بر انگلستان گشت.

6- "شورای همکاری خلیج" که در سال 1981 تاسیس و هر پنج کشور عربستان- قطر- کویت- عمان-امارات از اعضایش هستند عملا مصر را نیز داخل خود کرد. هر چند مصر در حوزۀ خلیج فارس نیست، ولی نیاز این کشور به محصولات صنایع پتروشیمی امارات متحده عربی عملا آن را مجبور به موضع گیری بر "علیه" قطر کرد.

7- روز هشتم ماه ژوئن، مجلس ترکیه طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن ترکیه (گویا جهت آموزش) نیروی نظامی به قطر ارسال خواهد کرد. یادآوری کنم که حجم سرمایه گذاری قطر در جهان بالغ بر 350 میلیارد دلار است و سرمایه اش در ترکیه 20 میلیارد دلار و همین مقدار برای اردوغان بسیار با ارزش است. اردوغان بازی  و دوستی دو جانبه هم با قطر و هم با عربستان دارد و دشمنی اش با ایران بر هیچ فردی پنهان نیست. تا آنجا که وی از حرکت کردهای ترکیه به "زرتشتی" و از دوست سابق و "دشمن" فعلی اش فتح الله گولن به "حشیشی های حسن صباح" یاد و تبلیغ می کند.

8- میزگردهای سیاسی در شبکه های تلویزیونی ترکیه بر علیه ایران همیشه پابرجاست. خصوصا با بحران قطر و بویژه حملۀ تروریستی چهارشنبه در تهران حجم این میزگردها بسیار افزایش و حتی با صحبت از "تضاد شیعه - سنی" عملا تحریکات و سخنان جنگ افروزانه بزبان می آورند. تا آنجا که حتی معتقد به ضرورت استفادۀ از سلاح های خریداری شده توسط عربستان می کنند!

9- بنا به گزارشات و تحلیل های سایت های مختلف و از جمله اسپوتنیک، عربستان به بهانۀ اولتیماتوم به قطر عملا خواهان سرعت بخشی به حمله به ایران است.

10- آنچه مسلم است اینست که نه وهابیگری عربستان مهم است و نه دفاع قطر از اخوان المسلمین. هر دو در خدمت یک تفکر و مقصد هستند و قطر همچون طعمۀ کوچک قلاب برای صید ایران!

11- قطر و ایران در بزرگترین حوزۀ گازی جهان مشترک هستند. گفته می شود که 35 درصد از گاز جهان در این حوزه می باشد. یعنی حوزه شمال قطر و "پارس جنوبی" در ایران. در خصوصا دورۀ  هشت ساله ریاست احمدی نژاد تمامی گاز این منبع توسط قطر مکیده می شد و تنها بعد از ریاست روحانی ورق برگشت و ایران شروع به بهره برداری حداکثری از این حوزه کرده است.

نتیجه:

در مورد ترور چهارشنبه باید توجه داشت که این حملات درست زمانی انجام شد که جواد ظریف عازم آنکارا بود و پنج روز مانده به کنفرانس سه کشور ایران- روسیه- ترکیه در "آستانا" در خصوص سوریه.

بنابراین پل پیوندی وجود دارد بین جناحبندی های داخلی ایران و حوادث منطقه و قطر که برشمردم.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 20 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: