ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28 اردیبهشت ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

دو نگاه در حاکمیت

در باره نتیجه انتخابات جمعه

 
 
 
 

 

این روزها، گویا در عالی ترین سطوح حکومتی، مهم ترین بحثی که انتخابات نیز لای چرخ دنده های آن گیر کرده، تحریم های گسترده ایست که قرار است کنگره امریکا آنها را علیه ایران تصویب کند و این بررسی و تصویب را گویا موکول کرده اند به نتیجه انتخابات ایران. دو تفسیر در باره این رویداد احتمالی وجود دارد:

1- بخشی از حاکمیت که شامل روحانی نیز می شود معتقدند با داشتن سیاستی خردمندانه می توان جلوی تصویب این تحریم ها را گرفت، بویژه که روسیه و اروپا نیز موافق آن نیستند و امکان مانور سیاسی برای ایران زیاد است. این بخش حاکمیت اعتقاد دارد تحریم در نهایت خود می تواند به جنگ نیز ختم شود و بحران اقتصادی ایران را که اکنون تا حدودی کنترل شده بسرعت تشدید کند. همین گروه اعتقاد دارد که با تغییر سیاست کنونی، اتحاد با روسیه نیز زیر ضربه خواهد رفت و پشت جبهه ایران تضعیف خواهد شد، زیرا روسیه در دوران شعارهای نظامی و موشکی و اتمی احمدی نژاد حتی رای به تحریم های شورای امنیت علیه ایران داد.

1- بخشی دیگر حاکمیت که بسیاری از فرماندهان سپاه و رهبر نیز با این بخش هستند، اعتقاد دارند کنگره امریکا برای تصویب این تحریم ها و رفتن به سوی تنش های نظامی با ایران منتظر نتیجه انتخابات ایران نیست و هر نتیجه ای که این انتخابات داشته باشد روی تصمیم آنها تاثیر ندارد. بنابراین از هم اکنون باید دولتی نظامی عنان قوه مجریه را بدست بگیرد و سیاستی شبیه سیاست موشکی کره شمالی را در پیش بگیرد. همین بخش از حاکمیت که صدا و سیما را نیز دراختیار دارد، در تمام دوران کارزای انتخاباتی با انواع توطئه ها و محدودیت ها سعی کرد روحانی را زمین گیر کند، مردم را بفریبد و با راه انداختن بازی "شاه و له له" میان قالیباف و رئیسی انتخابات را ببرد. این گروه اعتقاد دارد که در صورت برنده شدن در انتخابات با راه انداختن ماشین تبلیغات نظامی و جنگی مانند دوران احمدی نژاد موجب افزایش قیمت نفت می شود و این به سود ایران است و دوباره بخشی از این پول نفت را می توان بین مردم تقسیم کرد! آنها بر این باورند که روسیه از این سیاست حمایت خواهد کرد و با همین سیاست می توان بتدریج و بدون سر و صدا با امریکا نیز بر سر میز مذاکره و تفاهم نشست.

در محافل سیاسی ایران همین بحث ها کم و بیش و با تعبیرهای گوناگون جریان دارد و روز گذشته دکتر مهدی خزعلی با اشاره به همین دو خط و تفسیر در انتخابات عکسی را از رئیسی با عمامه سیاه و روحانی با عمامه سفید منتشر کرد و گفت مردم به عمامه سفید رای میدهند زیرا از سیه روزی خسته شده اند!


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 28 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: